Jump to content

Recommended Posts

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 4 weeks later...
Posted

Hei dere der ute. Takker for kommentarer på den nye bilen. Jeg har nå vært på den første "harryturen" til Grebbestad med den og hentet en liten Rib for noen bekjente  og fraktet den til Kråkerøy for dem. Bilen oppførte seg eksemplarisk på turen med et snittforbruk på 0,84 l/pr.mil og en cruisecontrol og et klimaanlegg som virket upåklagelig.

Men allikevel - jeg savner den gamle 123èn min !! - selv med all jobben jeg hadde med den. Imidlertid - hvor lenge var Adam i Paradis? Den siste uken har det oppstått en el-feil på nybilen som gjør at sikring no. 9 ryker av og til. Da forsvinner kjørelys innvendig belysning, lyset på instrumentpanelet,nødblinkeren og klokke. Sikringen ryker når jeg har brukt hovedlysbryteren fra å skifte fra kjørelys til fjærnlys/nærlys. Jeg mener at jeg hører en overslagsfraselyd når bryterstillingen passer parklysposisjonen og mistenker at feilen kan ligge i bryteren - men sikringen ryker ikke hver gang jeg skifter - men overslag blir det et sted. Burde være enkelt å finne - eller? Har ellers fått flere forespørsler om jeg vil selge. Det ser ut som Sportlinemodellen fenger flere enn meg.

Hilen Gamlesmeden.

Posted

Da jeg mistet lys osv i min forrige 124, var det faktisk brudd i gjennomføringen til bakluka som var synder, uten at det er nødt til å være ditt problem :)

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Hei, Takker for tipset Marevan. Skal starte å lete der. Lignende skjedde med min sønns Opel Ascona for noen år siden. Turen til Sverige ble foretatt med en Buster henger på slep og da opplevde jeg at når man brukte blinklysene så blinket varsellampen for ABS bremsene i frekvens med blinklysene - dog med svakere lysstyrke. Koblingene på hengeren er korrekt koblet iflg. tegning og virker normalt på min svogers Outlander`så jeg vet da søren !!.Neste mandag får jeg besøk av en bekjent som er eier av et Multimeter + gå på humør og bra peiling så får en se.

Hilsen Gamlesmeden

Posted

Er hengerkontakten original og 13-pin eller er det ettermontert hengerfeste evt. byttet til den mye dårligere, gamle 7-pins kontakten? Det er ikke umulig at det er noe rart der også..

Posted

Hei ukjente E_S,Takker for svaret/tipset. Det er en 7 pins kontakt som sitter både på bilen og på hengeren. På plaketten som sitter ved siden av kontakten på bilen står det årstallet 1992 noe som borger for at montasjen har kanskje funnet sted i dette året - men mest sannsynlig at det er en ettermontert sak foretatt i Norge.

Vet ikke om en såpass eksklusiv bil ble levert med hengerfeste fra fabrikk...

Da er det er vel sannsynlig at koblingskjemaet som lå i bilens papirer og kontakten må gås nærmere etter i sømmene når spenningen fra blinklysbryteren tar en gjestevisitt innom ABS??

Mvh Gamlesmeden

• 1 month later...
Posted

Hei dere der ute. Melder at el-trøbbelet mitt er løst. Det var overslag i hengerkontakten på bilen og en ny er blitt montert. Har også kostet på meg nye støtdempere bak. Ingen billig historie når disse også har nivåregulering!!! Det var bare 3 stk. Sportline dempere som passet til bilen min på lager i Tyskland iflg. BOS når vi bestilte så det føles ut som at man ble reddet av gongongen...

Bilen ble en drøm å kjøre etterpå. Driver nå å klargjør for en tur til Helgeland  og håper at jeg ikke treffer på den litauiske traileren som jeg møtte i fjor høst litt nord for Steinkjær - i år.

Fortsatt god sommer til dere alle.

Mvh Gamlesmeden

Posted

Originalt hengerfeste var blant det aller vanligste tilbehøret på disse bilene, men da er det alltid avtakbart og med 13-pins tilhengerkontakt. Ettermonterte hengerfester har ofte den gamle 7-pinskontakten som er mye mer utsatt for vanninntrengning og overslag, men bra det var så enkelt å ordne. :)

Posted

Hei dere,

Takker for svarene. Karen som kom til meg og skiftet kontakten var nok kjent med vanninntregningen i kontakten. Han fylte gummikoppen som sitter i overgangen ledning/kontaktobjekt med propellakselfett på den nye kontakten og trykket den på plass og garanterte 10 års garanti !! Jeg var ute og kjørte testtur på E-6 angående Nord-Norgesturen og kunne konstantere at med riktig lufttrykk i dekkene og de nye demperne på plass føltes det som om man ble båret på englevinger framover med nynnende 1850 rpm på turtelleren  og cruisekontrollen på. Steady 80 km/t. Men ved 100km/t kom det en hørbar vindsus fra høyre bakdør noe som antagelig skyldes at øvre fremre hjørnets gummilist var "reparert"med en bit tjærebånd utenpå gummivinkelen i hjørnet. Men ved å sette på radioen var det nok til å overdøyve lyden og problemet.

Så nåværende status er: KJØREGLEDE DE LUX!!! - noe som varmer hjertet på en gammel mann.

Er det noen som har tips om et miljø som er gode på orginal Blaupunkt radio. Kunne tenke meg å få noen til å sjekke den for meg.

Fortsatt god dag!

Mvh Gamlesmeden

Posted

Hei Syver,

Joda jeg har en 85 mod.123 TE 230 7 seter med noe rust i bra teknisk stand stående. Den ble satt bort når jeg kjøpte "gullbilen"som endte sine dager nord for Steinkjer i fjor høst pga. den litauiske trailersjøføren som ville "låne"1m av mitt kjørefelt i en høyresving.Jeg kjøpte denne bilen i 1997 og kjørte den i jobb/privatsammenheng 16 år problemfritt. Har tenkt å få en kyndig person til å vurdere hva som skal til for å få den på veien igjen. Har egnede lokaler men må anskaffe løftebukk. Den er for tiden ikke kjørbar da en eller annen med spesiell humor har borret hull i bensintanken med batteridrill mens den stod parkert utenfor verkstedet i 3 dager i fjor høst. Så tanken må skiftes/repareres før en foretar seg noe annet.

Gamlesmeden

Posted
...en eller annen med spesiell humor har borret hull i bensintanken med batteridrill mens den stod parkert utenfor verkstedet i 3 dager...

Dieseltyv som gikk 5 på, eller desperat mopedist?  :lol:

Med vennlig sommerhilsen, Olaf

Posted

Hei Gamlesmeden.

Jeg skjønner godt at du vil ha liv i godbilen igjen!  :D

Jeg håper det ikke er for mye strukturelle skader, plater kan du jo sveise, men må du begynne å rette, så koster det jo som regel mye. Du får holde oss oppdatert, det er allid litt å lære av andres arbeide.

Med vennlig hilsen, Olaf