_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Har du søkt etter deler hos Norges Biloppsamleres Forening (NBF)? Quote
Gamlesmeden Posted July 1, 2014 Author Posted July 1, 2014 Hei Henning, Takker for svaret. En elektrofagmann som bor på Greverud sier at det er helt sikkert boksen. Jeg har bytter bremselysbryter og benytter 3 stk seconhanded bokser. Som alle oppførte seg likt.Har også byttet den "dubeditten" som sitter i speedometerklokka i nærhet av speedometerwiren og fanger signaler fra magnetfeltet som oppstår når wiren roterer. Hvilken arm er det du sikter til? Mvh Gamlesmeden Quote
FredrikE300D Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Han på Greverud har jeg hørt er svært dyktig, jeg bor bare et lite steinkast unna, står alltid en mengde Mercedeser av alle årganger på plassen hans på andre siden av jernbanen! Quote
Henning Bruun Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 jeg sikter til armen som sitter på rattstammen. Quote
Gamlesmeden Posted July 2, 2014 Author Posted July 2, 2014 Hei Henning, Den var det første jeg byttet så den er "brand new". Jeg har snakket med han på Greverud og det er han som sier at når man måler mellom pinne 7 og 10 skal man ha ca. 15 ohm. Det har jeg på 2 av boksene men ikke på den tredje. Videre skal man måle + på pinne 8 og - på pinne 14 men mot hva og hvordan? Man begynner der sa han. Mvh Gamlesmeden Quote
Henning Bruun Posted July 2, 2014 Posted July 2, 2014 du får ha lykke til. men ikke send den til hellik teigen da Quote
Gamlesmeden Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Hei Henning m/ flere, Mersa ble reddet av gongongen!! Han som først signaliserte at han ikke kunne skaffe flere bokser ringte plutselig en dag og meddelte at han allikevel hadde fått tak i 6 stk. med forskjellige nummer. Jeg kjørte opp til Kløfta og fikk med meg alle 6 i bilen for å kjøre en tur og teste dem i tur og orden. Boks nr 3 som jeg prøvde fungerte plutselig helt ok. Jeg kjørte så en mil mot Gardermoen og tilbake og smilet ble bare bredere og bredere. Den boksen som fungerer har et helt annet nummer enn de andre tre som jeg har stridd med. De hadde samme nummer med den som satt i bilen når jeg kjøpte den og sannsynligvis feil på en eller flere av de samme komponentene. Henning har du den grønne treskelen ennå? Mvh Gamlesmeden Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Kjempeflott at det ordner seg for deg med bilen! Quote
Gamlesmeden Posted September 26, 2015 Author Posted September 26, 2015 Hei der ute, Grommersèn min er ikke mer!!! Den endte sine dager på E-6 litt nord for Steinkjær for 4 dager siden etter å ha blitt skviset i grøfta av en motgående megatrailer som kom 30 cm over midtlinjen og følgelig i min kjørebane. Sjøføren var nok redd for en svak grøftekant på sin side. Jeg la ut for unngå å komme i kontakt med den og havnet utenfor asfaltkanten med både bil og henger og punkterte på høyre forhjul og på hjulet til hengeren dro på skrå ut i grøfta og skled langs grøftekanten og klådde bilens høyre side skikkelig og fikk stein som tok radiatoren og brettet den under bunnpanna. Begge felgene på høyre side brøt sammen. Takstmannen i Steinkjær kalkulerte skaden til kr 60.000. Da var det bare å skrote den dessverre. Selv fikk jeg ikke en skramme. Episoden minnet om en nødlanding med fly. Noe jeg trente på i gamle dager. Er det noen som har en fin 123 230TE å selge er jeg interessert da jeg ikke kan leve uten å kjøre en123. Mvh Gamlesmeden Quote
Eirik Tømmerås Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 Oj var det din bil. Synd med bilen, men bra det gikk bra med deg! Quote
tommern57 Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 Godt det gikk bra med deg. Nå begynner jakten på det beste du kan finne Quote
Gamlesmeden Posted September 26, 2015 Author Posted September 26, 2015 Hei dere, Jeg kom fra besøk hos min svoger i Brønnøysund og skulle hjem til Skedsmo. Hadde på hengeren masse av havets delikatesser da uhellet skjedde. På en rorburigg der oppe var det en del svenske fiskeentusiaster og de samlet seg om bilen da jeg kom dit. Den ene svensken som var ihuga MB entusiast fra Orsa påsto at bilen min var på "rødlisten" dvs. at den var så sjelden utstyrt at den var å betrakte som utrydningstruet. Han påsto at NOK 90-100.000 var en fair pris for den når den var i "sådan gott betygande". (F,eks.nytrukne seter i orginalt stoff) Jeg må få lov til å takke dere alle sammen der ute som bisto med råd og vink da jeg drev og jobbet med den. Nå var den etter min mening blitt ca. 85%+ av det som jeg ville ha den. Det var tøft å forlate den på inntauigstomten på Steinkjær og klatre opp i en Toyota Rav 4 leiebil for resten av hjemturen. Så nå "er det påàn igjen"! og lete etter et fint eksemplar. Mvh Gamlesmeden Quote
tommern57 Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 Så du svar #948 her? http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=30257.msg433075#msg433075 Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 Ai ai ai, dette var leit! Har du allerede skrotet den? 230T er det produsert totalt 6.884 stk av, i perioden fra 1978 til 1980. Siden du skriver det er en 1983 model, er det en 230TE du har. Den er det produsert 42.284 stk av i perioden 1979 til 1986. Med en km stand på 280 ++, kan man ikke regne med å få 100.000,- for, men en pen holdt bil ligger jo litt over gjennomsnittet. Gjennomsnittet på 230TE biler ligger vel alt mellom 10-30.000,- pluss minus. Quote
Olaf Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 Triste greier, jeg så bildene Wicky linket: til http://www.t-a.no/nyheter/article11596138.ece Med du gamle platesmed, kom deg opp til Steinkjer og skru ut varmeapparatet bak i bilen, det er veldig uvanlig og verd like mye som restene av bilen! Bilen din var jo strøken, så det må da være masse andre deler som kan brukes? Med medfølende hilsen, Olaf Quote
Gamlesmeden Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Hei dere, Ang.svenskene i Brønnøysund så var det "livets glade gutter". De flokket seg rundt bilen med sine Festivaløl i hendene etter en vellykket fisketur. Karen som estimerte prisen hadde nok fått noen under vesten og ble nok noe farget av det - men jeg vil nevne at en dag i sommer var jeg og kona på Harrytur i Charlottenberg. Da vi kom ut fra Thonsenteret kom det en kar bort til meg og lurte på om jeg ville selge bilen og til hvilken pris. Jeg svarte på fleip NOK 60.000-65.000. Sier vi NOK 60.000 tar jeg den nå!! Han kom med hånden og ville "shake hands" på avtale. Det var spesielt"alpeviften"som fenget + at jeg har hatt den hos Mikael`s lakkering i Tøcksfors og det syntes !! Jeg takket nei med påskudd om at dette skulle være min siste bil og hadde faktisk intensjoner om dette. Men slik gikk det ikke. Må innrømme at denne hendelsen som var over i løpet 10-15 sekunder var et solid mentalt lyskespark på noe jeg ikke trodde kunde hende meg. Jeg har kjørt bil siden 1964 og har knust et baklysglass på en portstolpe i mørke. Det er min ulykkesstatistikk inntil 22.10.15. Mvh Gamlesmeden Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Ja, nei det var ikke mye siden 64. Ikke la 123 sette punktum, men heller starte den. Det er jo en go bil og en trivelig hobby. Quote
190Entusiast Posted November 12, 2015 Posted November 12, 2015 Hei Gamlesmeden! Virkelig trist lesning. Synd at din flotte S123 skulle lide en slik skjebne. Fikk du tilbud om og kjøpe den ut av forsikringsselskapet? skulle nesten kjøpt den ut, og brukt den som utstyrsdonor til din kommende S123 Hilsen Truls Quote
Gamlesmeden Posted November 13, 2015 Author Posted November 13, 2015 Hei Truls, Takker for omtanken men toget hadde nok gått for denne bilen så skadet som den var under. Skulle jeg ha benyttet meg av restene måtte jeg ha kostet på den bilfrakter ned til Skedsmo eller hentet den på henger. 170 mil tur-retur. Det var ikke regningssvarende synes jeg og dessuten hadde jeg liten lyst på å gå på oppussingsperiode nr 2.. Jeg har jo lett og vurdert 123 objekter men har pr. idag ikke funnet noe som har vært interessant. Fikk derimot et tips fra en bekjent om en MB 123 300 TE turbo 92 modell som hadde kun gått i ferietraffikk Øvre Romerike-Franske Riviera. Den står nå i min garasje og ser nesten ut som den er uberørt av menneskehender. Favorittfargene Mørk grå med lysegrå saccoplater/supre skinnseter hvor det antageligvis ikke har sittet folk i baksetene. Har gått 305000km. Når jeg satte meg inn i den og kjørte hjem fikk jeg samme endorfinfølelesen som den gang jeg bad den peneste jenta i klassen på kino-og hun sa ja!! Men-jeg har en 85 mod. 230 TE stående - riktignok med endel rust - men det er ikke usannsynlig at jeg kommer på veien i den en dag . Er ved godt mot!! Mvh Gamlesmeden Quote
E_S Posted November 13, 2015 Posted November 13, 2015 Rimelig sent, men angående den viften i bagasjerommet - en slik hadde en 123 300TDT jeg hadde for maaaaange år siden også. Reg.nummer KT39456, mener den også var solgt ny i Norge. Quote
Gamlesmeden Posted November 13, 2015 Author Posted November 13, 2015 Hei, Takker for innlegg - har hørt fra flere at 300 TDTèr av 78-85 årgangene ble levert med denne viften. Men den bensin230èn jeg hadde var spesiell og ikke vanlig da eieren spesialbestilte dette anlegget fra fabrikk. Når jeg leser innlegget mitt påny ser jeg at trykkfeilsdjevelen har vært på ferde igjen. Bilen jeg har kjøpt er en MB124 TD Automatic og ikke en 123. Har akkurat vært på verkstedet og konstantert at det var et rusthull på Ø 5cm ved bakre venstre jekkfeste/dørk. Ellers lytefri. Når man drar på med denne er det som å oppleve på ny en take off med en Cessna 206 i godlune. God helg til dere alle. Hilsen Gamlesmeden Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 13, 2015 Posted November 13, 2015 124 er vel et godt alternativ Du får fortsette å holde oss oppdaterte! Quote
190Entusiast Posted November 24, 2015 Posted November 24, 2015 Godt å høre! Da har du nok fått deg en god Mercedes som vil gi deg mange glade kjøreturer! Vi vil gjerne se og lese mer om den, så du må nok bestikke barnebarna dine igjen, slik at de får laget en tråd som vi kan følge med på Quote
Gamlesmeden Posted May 5, 2016 Author Posted May 5, 2016 Hei igjen Mercedesvenner!! Melder herved "att jag andas endå"som det heter i broderlandet. Har hatt den nye bilen i vinteropplag inntil nå og tok den frem når det var 10 utsprugne hestehover i veikanten etter vanlig kutyme. I perioden siden i høst har det blitt "mekket" endel på den. Rusten ved venstre bakre jekkfeste v/side er historie og er nå 100%reparert av en fagmann. Har også skiftet registerkjedestrammer og en ventil i nivåreguleringen samt installert en ny orginal tenningslås da den gamle begynte å skrante. Ellers er gassdemperne i bakluken skiftet - og tro meg - jeg har fremdeles alle fingre i behold!!Så de våkenettene jeg hadde før jeg startet var "waste of time". Har også lagt ny demping i motorpanseret da den som var der kunne selges som dårlig snus. Så nå begynner det å ligne noe. Har kjørt noen mil med den og ALT fungerer og den er bare vidunderlig å kjøre. Legger ut noen bilder av bilens status pr. idag. Hilsen Gamlesmeden. Quote
Recommended Posts