Arne Henriksen Posted December 26, 2013 Posted December 26, 2013 ...Reostaten min oppfører seg slik du beskriver. Jeg har vridd frem og tilbake slik nå virker den på ett bittelite område. ... Jeg bare kortslutta over kontaktene på reostaten da jeg hadde dette problemet på den gamle 240D'n min. Synes det er såpass dårlig lys i disse at 100% fungerer helt greit. Quote
Gamlesmeden Posted December 26, 2013 Author Posted December 26, 2013 Hei ukjente Arne, Det var som "svarte grønne". Det skal jeg prøve!! Takk for tipset!! Mvh Gamlesmeden Quote
L.Teksten Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 Hei dere, Ser at dere kommenterer varmevifta bak. Hos BOS Oldtimer fikk jeg opplyst at ifølge BOS arkiv var det bare solgt 6 biler i Norge med dette spesielle ekstrautstyret. Biler som primært skulle operere i Alpemiljø fikk denne viften for å motvirke kondens/ising pga. at bakluken er dårlig isolert. Kjørte en tur til Tjøme tur/retur for 3 uker siden. Forbruket på denne turen var 0,86 l/milen på E-18 ved vanlig trafikkflyt 90 km/t. Kjenner historikkken på bilen og har fått erfare at det som har blitt fortalt om behandlingen den har fått av forrige eiere holder vann. Når jeg får orden på cruisekontrollen og shapet den opp interiørmessig ber jeg om forståelse for at jeg tar frem det store smilet og dukker opp på landeveien ved gunstige langtidsvarsler. Mvh Gamlesmeden Hæ? Må vell være flere som ble levert med varmevifte bak? Faren min hadde for noen år siden en 85 mod Turbodiesel med varmevifte bak. selv har jeg nå en 84 mod Turbodiesel med varmevifte bak. Quote
Olaf Posted December 28, 2013 Posted December 28, 2013 Det var jo bøttevis av firmaer som drev med bruktimport på 80-tallet, særlig etter at de første varebilreglene kom, som gjorde nesten alt som kunne rulle til en billig varebil: 280SE varebil (uten baksete), Posrche 928 varebil! Med lave importavgifter spilte det ingen rolle hvor mye utstyr man klarte å stappe inn i en bil, det var bare en bonus. Og bare tenk på alle 280TE 5.0, det var jo det råeste et bilbud kunne stille opp med! Jeg husker lyden når de kjørte om kapp på Store Ringvei i de tidlige morgentimer for å fylle opp med aviser! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Gamlesmeden Posted December 28, 2013 Author Posted December 28, 2013 Hei Olaf, Ser av mailen jeg har fått fra vegvesenet om eierhistorikken at bilen ble registrert 1. gang i Norge i mai 87 - da registrert som varebil inntil august 93 da det har blitt satt inn bakseter. Så her er det nok en importbil. Samma f..n. Den er bare vidunderlig å kjøre!! Mvh Gamlesmeden Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Hvilke planer har gamlesmeden for 123n i løpet av våren? Quote
Gamlesmeden Posted January 6, 2014 Author Posted January 6, 2014 Hei Syver, Godt nyttår! Håper at det står bra til med deg. Det jeg driver å strir med er publisert i svar 16 av 25.12. Det er virkelig problem med å få tak i amplifieren til cruisekontrollen. Den eneste jeg har funnet som tilsvarer den jeg har er på ebay borte i en stat i Amerika - alternativet er NOK 12.500,00 hos oldtimer her i Norge. Mvh Gamlesmeden Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Hei Syver, Godt nyttår! Håper at det står bra til med deg. Det jeg driver å strir med er publisert i svar 16 av 25.12. Det er virkelig problem med å få tak i amplifieren til cruisekontrollen. Den eneste jeg har funnet som tilsvarer den jeg har er på ebay borte i en stat i Amerika - alternativet er NOK 12.500,00 hos oldtimer her i Norge. Mvh Gamlesmeden Styreenhet til CC.. Hmm.. Siste alternativ er hinnsides. Den boksen du har funnet, stammer den fra samme årsmodel? Quote
Gamlesmeden Posted January 6, 2014 Author Posted January 6, 2014 Hei Syver, Det må den gjøre for den har eksakt samme MBnr 003 545 08 32 som den jeg har. Det er denne boksen som min bil skal ha iflg. Ingvald hos BOS oldtimer. Ingvald har jo CV`n på bilen da den ble solgt gjennom BOS systemet og registrert første gang i Norge 21.06.83. Jeg skal få ham til å maile den til meg da det var litt av en " skryteliste"hva denne bilen har av ekstrautstyr som jeg ikke er klar over. Mvh Gamlesmeden Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Hei Syver, Det må den gjøre for den har eksakt samme MBnr 003 545 08 32 som den jeg har. Det er denne boksen som min bil skal ha iflg. Ingvald hos BOS oldtimer. Ingvald har jo CV`n på bilen da den ble solgt gjennom BOS systemet og registrert første gang i Norge 21.06.83. Jeg skal få ham til å maile den til meg da det var litt av en " skryteliste"hva denne bilen har av ekstrautstyr som jeg ikke er klar over. Mvh Gamlesmeden Dem skal i prinsippet ha den samme funksjonen. Men.. Det var sikkert også gjort forbedringer underveis. Nå tviler jeg vel på at det ble gjort så drastiske endringer, men likevel så kan det være feil. Det jeg har hørt fabrikken gjorde, var å satt deler ut på annbud på eks antall stk. Når det nermet seg slutten å dem skulle bestille nye deler, ble det gjort nye anbud som kanskje andre fabrikater fikk. Dvs at den samme delen kan være ulik. Det er derfor viktig at man får bestilt etter vin nr på bilen. Hvor mye penger er det snakk om å kjøpe en tilsvarende del via ebay? Har du forresten prøvd både ebay.com og ebay.de? Quote
Gamlesmeden Posted January 6, 2014 Author Posted January 6, 2014 Hei Syver, Jeg fant delen på ebay.com. Selgeren skulle ha USD 345 for den. Den er"Brand New". Har ikke prøvd ebay.de ennå. Ifølge BOS er det ca. 15 år siden den ble produsert og BOS leverer den ikke lenger-men kan skaffe den gjennom veteran- klubber i Tyskland. Mvh Gamlesmeden Quote
Olaf Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Hei Gamlesmeden, du fikk noen lenker før, men ta en titt på disse også: https://sites.google.com/site/mbcruisecontrolrepair/home http://www.peachparts.com/shopforum/diesel-discussion/123036-cruise-control-repair-articles.html Med vennlig hilsen, Olaf Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Hei Syver, Jeg fant delen på ebay.com. Selgeren skulle ha USD 345 for den. Den er"Brand New". Har ikke prøvd ebay.de ennå. Ifølge BOS er det ca. 15 år siden den ble produsert og BOS leverer den ikke lenger-men kan skaffe den gjennom veteran- klubber i Tyskland. Mvh Gamlesmeden Usj, det er jo en del penger om man ikke vet den vil fungere ja Har du sjekket her? Event sendt en mail til biloppsamlerplasser for å høre om dem kan ha en 123 med cc stående? Quote
tommern57 Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 http://www.adsitco.com/category.asp?CID=674 ?? Quote
Gamlesmeden Posted January 7, 2014 Author Posted January 7, 2014 Hei alle sammen! Amplifierproblemet mitt er etter all sannsynlighet løst!! Et gammelt ordtak sier: Når nøden er størst er hjelpen nærmest!!Det fikk jeg oppleve i dag. Jeg fikk et "råtips" fra en bekjent om å ta kontakt med en person. Det viser seg at han har drevet med Mercedesdeler i 30år. Han har nå bygd seg verksted i Gjerdrumsveien på Romerike hvor han sier at han pr. i dag har 120 t deler på lager av 120 biler. Alle Mercedes. Jeg kom i kontakt med ham i går og i dag kunne jeg møte ham på Olavsgård hotell i Skedsmo med en amplifier som skal passe. Han sier at den som jeg har med MBnr 003 545 08 32 er en tidlig 85 modell. Den jeg fikk har MBnr 003 545 09 32 og det er en SEN 85 modell. Det står 9 tallet for- mot 8 tallet for tidlig 85. Så Syver dine resonnementer var nok"farlig nært øgat". Håper å få montert den i løpet av uken- og hvis noen av dere hører noen gledeshyl er det ikke SV som har gått frem på meningsmålingene - de kommer fra gamlesmeden!! Takk for alle tips og all omtanke!! Mvh Gamlesmeden. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 Det høres ut som gode nyheter! Jeg vi også gjærne besøke den fyren med 120, 123 biler Quote
S-MO Posted January 7, 2014 Posted January 7, 2014 ...Jeg vi også gjærne besøke den fyren med 120, 123 biler Han burde få seg 3 til.. Quote
Gamlesmeden Posted July 1, 2014 Author Posted July 1, 2014 Hei der ute! Jeg driver fremdeles og strir med å få cruisekontrollen til å virke. Har prøvd 2 nye amplifiere og en drøssevis med timer på verksted til feilsøking av problemet. Det som skjer er at systemet lystrer hver gang når jeg bruker tempomaten for å "bestille fart"- men så fort jeg slipper bryteren detter systemet ut. Dvs. at den ikke står inne og holder farten. Sånn virker begge to. Det rare var at under steikvarmen som har vært i flere dager (29 grader)så virket den plutselig- men bare for en dag!! Jeg har ca. 15 ohm mellom pinne nr 7 og 10 som skulle borge for at boksen er i orden eller?. Hvordan måler man + og - på pinne 8 og 14? Er det noen som har noen råtips? Mvh Gamlesmeden Quote
FredrikE300D Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Høres jo ut som det er en dårlig lodding et sted da! Typisk at de kommer seg når de er gode å varme! Har du sett over loddingene i alle komponenter tilhørende systemet? Quote
Henning Bruun Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 syns du er tålmodig jeg. har du prøvd å bytte armen? Quote
Gamlesmeden Posted July 1, 2014 Author Posted July 1, 2014 Hei Fredrik, Takker for svaret. Jeg har hatt kvalifiserte folk som har gått igjennom hele platas loddinger og ikke funnet noe - men min svoger som er fordums fotograf i NRK sier at det kan være transistorer eller andre komponenter som er blitt "inntørket" noe som visstnok skjer med så gammelt materiale og følgelig skaper "kødd". Da skapes noe han kalte for interferrens i plata. Jeg må vel starte støvsugingen etter en annen boks rundt om i verden - noe som synes håpløst. Min forrige leverandør som jeg trodde løste saken melder at han ikke kan skaffe meg flere gjennom sine kontakter. Sluttstatus blir vel å krype til korset hos BOS og punge ut NOK 15.000,00!!! Mvh Gamlesmeden Quote
Gamlesmeden Posted July 1, 2014 Author Posted July 1, 2014 Hei igjen Henning! Takk for sist - jeg skulle ha kontaktet deg angående den grønne dørtreskelen som du signaliserte at du hadde - men har satt cruisekontrollen i fokus. Hvis dette ikke løser seg er jeg stygt redd for at turen går til Hellik Teigen og pressa hans i Hokksund!!! Mvh Gamlesmeden Quote
FredrikE300D Posted July 1, 2014 Posted July 1, 2014 Hei Fredrik, Takker for svaret. Jeg har hatt kvalifiserte folk som har gått igjennom hele platas loddinger og ikke funnet noe - men min svoger som er fordums fotograf i NRK sier at det kan være transistorer eller andre komponenter som er blitt "inntørket" noe som visstnok skjer med så gammelt materiale og følgelig skaper "kødd". Da skapes noe han kalte for interferrens i plata. Mvh Gamlesmeden Han mener nok elektrolyttkondensatorer, disse tørker over tid. De endrer egenskaper(kapasitans), og er ikke spesielt "av eller på" når det gjelder varme. Transistorer består av halvledere og kan opptre som varmeavhengig. Jeg biter meg litt fast i at tempomaten funka når bilen hadde stått i varmen en stund, nå har du prøvd flere slike bokser som du nevner og samtidig hatt nøye sjekk av printen på den ene(jeg regner med at det ble loddet over uansett). Du tror fortsatt at denne har skylden i problemene? Jeg kjenner ikke systemet på 123, så får ikke kommet med så veldig mye. Quote
Recommended Posts