Jump to content

Autosol på kromlister??

CHARLIE

Recommended Posts

Noen av kromlistene på bilen min er begynt å bli litt slappe i glansen. Hvordan bør jeg gå frem for å få tilbake glansen på mine kromlister??

Har hørt at jeg skal bruke Autosol, men hvordan og hva skal gjøres???  Hvor kjøper jeg Autosol?? Er det andre måter å få tilbake glansen??

Fare for at det blir for varmt er en ting, en annen ting er at det er lett å komme borti gummierte eller lakkerte partier. Jeg foretrøkker å gjøre slike ting for hånd. Autosol renser såpass bra at det ikke er nødvendig med maskinell behandling.

Jeg pleier å maskere før jeg bruker dremel så jeg unngår skader på lakk og karosseri, så sant det ikke er enkelt å plukke av tingene jeg skal polere da. Det blir bra for hånd, men jeg synes man får det lille ekstra hvis man bruker dremel.

Har så langt bare brukt noen poleringsputer som fulgte med Dremelen. De blir brukt opp meget fort så pass på!

Kjøpes på f.eks. esso. Gull/svart tube.

Jeg prøvde såvidt med dremel, men syns det funket dårlig. Lite moment i den maskinen, og masse turtall (=sprutet over alt). Syns det funket fint-fint å ta det for hånd.

Virker det virkelig?? Blir listene som nytt??? Har også lurt på å skifte ut alle kromlistene med nye, men det blir nok ikke iår ihvertfall. Koster nok en halv million det oxo :lol: :lol: :lol:

Bare å prøve, det.

Jeg har ikke gått så brutalt på. De ble i hvertfall veldig blanke. Hvis du har masse riper du må bli kvitt, må du nok gå på med noe mer enn håndmakt.

Virker det virkelig?? Blir listene som nytt??? Har også lurt på å skifte ut alle kromlistene med nye, men det blir nok ikke iår ihvertfall. Koster nok en halv million det oxo :lol: :lol: :lol:

Bare å prøve, det.

Jeg har ikke gått så brutalt på. De ble i hvertfall veldig blanke. Hvis du har masse riper du må bli kvitt, må du nok gå på med noe mer enn håndmakt.

Er vel ikke akkurat plaget med riper, trodde jeg, men de har mistet glansen og noen steder ser de nesten hvite ut.

Dette høres veldig interessant ut, og må prøves. Takker for råd og tips!! Kommer tilbake i denne tråden etter at jeg har prøvd!! (Før Skokloster ihvertfall :D)

FY F...... for en drittjobb!!!! Men nå er ihvertfall listene nesten som nye igjen!!!!! Utrolig virkning av dette stoffet, gitt!!

Brukte ca. 1 time for å få 30 cm helt fint for hånd: (les fing :lol:). Fant fort ut at her måtte det handles inn Dremel med poleringshjul. Det funket mye bedre, men var jo litt av et graps. :lol:  Autosol fløy jo overalt, og jeg så jo ut som om jeg hadde hvite hunder :lol: :lol: :lol:

Jo, jo, Charlie.

Dette med at det spruter vet jeg alt om.

Har faktisk polert opp 4 stk. org. RS2000 mkII felger og 4 stk. Revolution Wheels med drill og polerrondell...... Hekkans søl!!!!!! Men du for et resultat.

Jo, jo, Charlie.

Dette med at det spruter vet jeg alt om.

Har faktisk polert opp 4 stk. org. RS2000 mkII felger og 4 stk. Revolution Wheels med drill og polerrondell...... Hekkans søl!!!!!! Men du for et resultat.

Tenke du va et syn når du hadde polert någen felgar, ja!!! :lol: :lol: :lol:

En gammel ringrev innen bilpleie var kursleder på et kurs jeg deltok på engang. Han sa at den feilen de fleste gjorde var å bruke for mye poleringsmiddel. Han sa at når du synes du har tatt på passe kan du fjerne to tredjedeler.

En gammel ringrev innen bilpleie var kursleder på et kurs jeg deltok på engang. Han sa at den feilen de fleste gjorde var å bruke for mye poleringsmiddel. Han sa at når du synes du har tatt på passe kan du fjerne to tredjedeler.

Stemmer nok det, ja.

Det blir som å pusse tennene. For mye tannkrem får munnen til å skumme over....... Blir noe søl.

• 1 year later...

Jeg bruker stålull på mine kromlister. Funker som F.

Jeg har også prøvd dette på steder jeg har hatt rust på chromelistene og det fungerer veldig bra ja.

Merk at det er snakk om stålull av type 0000, ekstremt fin. Ikke slik du vasker grytene med...

Jeg bruker stålull på mine kromlister. Funker som F.

Jeg har også prøvd dette på steder jeg har hatt rust på chromelistene og det fungerer veldig bra ja.

Merk at det er snakk om stålull av type 0000, ekstremt fin. Ikke slik du vasker grytene med...

Ja, det er viktig å få med. Kan jo skyte inn at en pakke med disse koster kroner 10,- på den lokale Rimisjappa her! :D

Guest Kazzper

Guest Kazzper

den feilen de fleste gjorde var å bruke for mye poleringsmiddel. Han sa at når du synes du har tatt på passe kan du fjerne to tredjedeler.

Hehe, det kan nok medføre riktighet  8)

Anbefaler dog ikke hyppig bruk av Autosol på chrome, den er for sterk. MG All Metal Polish er sånn "halvsterk" og egner seg bedre til å polere en gang iblant. Men til listene forumposteren beskriver er det nok best å bruke NXT All Metal Polysh som er mildere og har veldig langvarig beskyttelse...