CHARLIE Posted June 13, 2006 Share Posted June 13, 2006 Noen av kromlistene på bilen min er begynt å bli litt slappe i glansen. Hvordan bør jeg gå frem for å få tilbake glansen på mine kromlister?? Har hørt at jeg skal bruke Autosol, men hvordan og hva skal gjøres??? Hvor kjøper jeg Autosol?? Er det andre måter å få tilbake glansen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 For å polere opp krom har jeg brukt Autosol og en Dremel. Gnukker på autosol med en fille, polerer med dremelen til det blir svart/mørkt og tar det av med en polérklut eller mikrofiberklut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Jeg var inne på samme tanken å bruke en Dremel , så tenkte jeg at det kanskje blir for ( varmt pgr. av hastigheten ) Hva brukte du som (børste ) på Dremlel for å polere kromlister??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Fare for at det blir for varmt er en ting, en annen ting er at det er lett å komme borti gummierte eller lakkerte partier. Jeg foretrøkker å gjøre slike ting for hånd. Autosol renser såpass bra at det ikke er nødvendig med maskinell behandling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Jeg pleier å maskere før jeg bruker dremel så jeg unngår skader på lakk og karosseri, så sant det ikke er enkelt å plukke av tingene jeg skal polere da. Det blir bra for hånd, men jeg synes man får det lille ekstra hvis man bruker dremel. Har så langt bare brukt noen poleringsputer som fulgte med Dremelen. De blir brukt opp meget fort så pass på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Kjøpes på f.eks. esso. Gull/svart tube. Jeg prøvde såvidt med dremel, men syns det funket dårlig. Lite moment i den maskinen, og masse turtall (=sprutet over alt). Syns det funket fint-fint å ta det for hånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted June 14, 2006 Author Share Posted June 14, 2006 Virker det virkelig?? Blir listene som nytt??? Har også lurt på å skifte ut alle kromlistene med nye, men det blir nok ikke iår ihvertfall. Koster nok en halv million det oxo :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Virker det virkelig?? Blir listene som nytt??? Har også lurt på å skifte ut alle kromlistene med nye, men det blir nok ikke iår ihvertfall. Koster nok en halv million det oxo :lol: Bare å prøve, det. Jeg har ikke gått så brutalt på. De ble i hvertfall veldig blanke. Hvis du har masse riper du må bli kvitt, må du nok gå på med noe mer enn håndmakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted June 14, 2006 Author Share Posted June 14, 2006 Virker det virkelig?? Blir listene som nytt??? Har også lurt på å skifte ut alle kromlistene med nye, men det blir nok ikke iår ihvertfall. Koster nok en halv million det oxo :lol: Bare å prøve, det. Jeg har ikke gått så brutalt på. De ble i hvertfall veldig blanke. Hvis du har masse riper du må bli kvitt, må du nok gå på med noe mer enn håndmakt. Er vel ikke akkurat plaget med riper, trodde jeg, men de har mistet glansen og noen steder ser de nesten hvite ut. Dette høres veldig interessant ut, og må prøves. Takker for råd og tips!! Kommer tilbake i denne tråden etter at jeg har prøvd!! (Før Skokloster ihvertfall ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted June 14, 2006 Share Posted June 14, 2006 Kjør på, Charlie. Det funker som bare f...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted June 14, 2006 Author Share Posted June 14, 2006 Kjør på, Charlie. Det funker som bare f...! Fine, Geir!! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted June 18, 2006 Author Share Posted June 18, 2006 FY F...... for en drittjobb!!!! Men nå er ihvertfall listene nesten som nye igjen!!!!! Utrolig virkning av dette stoffet, gitt!! Brukte ca. 1 time for å få 30 cm helt fint for hånd: (les fing ). Fant fort ut at her måtte det handles inn Dremel med poleringshjul. Det funket mye bedre, men var jo litt av et graps. Autosol fløy jo overalt, og jeg så jo ut som om jeg hadde hvite hunder :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 Jo, jo, Charlie. Dette med at det spruter vet jeg alt om. Har faktisk polert opp 4 stk. org. RS2000 mkII felger og 4 stk. Revolution Wheels med drill og polerrondell...... Hekkans søl!!!!!! Men du for et resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted June 19, 2006 Author Share Posted June 19, 2006 Jo, jo, Charlie. Dette med at det spruter vet jeg alt om. Har faktisk polert opp 4 stk. org. RS2000 mkII felger og 4 stk. Revolution Wheels med drill og polerrondell...... Hekkans søl!!!!!! Men du for et resultat. Tenke du va et syn når du hadde polert någen felgar, ja!!! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted June 19, 2006 Share Posted June 19, 2006 En gammel ringrev innen bilpleie var kursleder på et kurs jeg deltok på engang. Han sa at den feilen de fleste gjorde var å bruke for mye poleringsmiddel. Han sa at når du synes du har tatt på passe kan du fjerne to tredjedeler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted June 23, 2006 Share Posted June 23, 2006 En gammel ringrev innen bilpleie var kursleder på et kurs jeg deltok på engang. Han sa at den feilen de fleste gjorde var å bruke for mye poleringsmiddel. Han sa at når du synes du har tatt på passe kan du fjerne to tredjedeler. Stemmer nok det, ja. Det blir som å pusse tennene. For mye tannkrem får munnen til å skumme over....... Blir noe søl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik B Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Jeg bruker stålull på mine kromlister. Funker som F. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Jeg bruker stålull på mine kromlister. Funker som F. Jeg har også prøvd dette på steder jeg har hatt rust på chromelistene og det fungerer veldig bra ja. Merk at det er snakk om stålull av type 0000, ekstremt fin. Ikke slik du vasker grytene med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik B Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Jeg bruker stålull på mine kromlister. Funker som F. Jeg har også prøvd dette på steder jeg har hatt rust på chromelistene og det fungerer veldig bra ja. Merk at det er snakk om stålull av type 0000, ekstremt fin. Ikke slik du vasker grytene med... Ja, det er viktig å få med. Kan jo skyte inn at en pakke med disse koster kroner 10,- på den lokale Rimisjappa her! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 I likhet med deg Charlie, så elsker jeg chrom. Har alltid brukt Autozol og med meget godt resultat. En har jo andre produkter som gjør samme jobben også da. Har brukt maskin på chromsjørta mine, men alt annet kun filler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik B Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Det jeg kaller crom er værtfall listene rund bilen og "listene" på grillen + grillrammen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Meguiars har noe de kaller for all metal polish. Får like bra finish med dette produktet som med autosol. Men autosol er gull når en skal friske opp gammel crom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kazzper Posted April 18, 2008 Share Posted April 18, 2008 En gammel ringrev innen bilpleie var kursleder på et kurs jeg deltok på engang. Han sa at den feilen de fleste gjorde var å bruke for mye poleringsmiddel. Han sa at når du synes du har tatt på passe kan du fjerne to tredjedeler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kazzper Posted April 18, 2008 Share Posted April 18, 2008 den feilen de fleste gjorde var å bruke for mye poleringsmiddel. Han sa at når du synes du har tatt på passe kan du fjerne to tredjedeler. Hehe, det kan nok medføre riktighet Anbefaler dog ikke hyppig bruk av Autosol på chrome, den er for sterk. MG All Metal Polish er sånn "halvsterk" og egner seg bedre til å polere en gang iblant. Men til listene forumposteren beskriver er det nok best å bruke NXT All Metal Polysh som er mildere og har veldig langvarig beskyttelse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts