Guest vklasse Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 Har en v-klasse 97 modell, 230 td, lurer på om det kan settes inn en 2,2 liters CDI motor, og hva vil noe sånt koste? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest vklasse Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 det var et svar her i går kveld, nå er det borte, kan man slette egne svar? eller er det mod som har gjort det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Har vært bytte av ip-adresse på server, en liten periode at noen nye innlegg kunne bli borte. Så noe info om det på forumet i går eller dag tidlig. Tjærand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjærand Matre Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Jepp, det kan ha kommet bort noen poster de timene vi flyttet. Du kan jo sjekke her: http://69.93.134.170/~mbentusi/ og se om du finner den. IKKE post på den siden da den blir fjernet i løpet av et par dager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Det var vel jeg og Rune som svarte på dette. Kortversjonen var at det går an, men medfører så store kostnader og plunder at det ikke er regningssvarende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Det var vel jeg og Rune som svarte på dette. Kortversjonen var at det går an, men medfører så store kostnader og plunder at det ikke er regningssvarende. Ja det stemmer. Mitt poeng var også at du får en original V-kl CDI så billig nå, at det må være bedre å kjøpe en original cdi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Hva med chip.? det er en Turbodiesel på lik linje med CDi så det burde være mulig å chippe og få økt effekten betraktelig fra de litt late 98hk og 230Nm til ihvertfall 120hk og 350Nm som de gjør med de fleste Cdi`ene, dette burde ikke koste så mye heller hvis en tar kontakt med noen av de som er store på chip så bør en får lagt frem de mulighetene en har til å få litt mer "guffe" under huven..... Jeg vet de fleste leverer chip til C-klasse 250TD fra 1996..... Her er et par leverandører finnes sikkert mange flere.... http://www.vsmotor.no/ http://www.gikturbo.no/ http://www.simco.no/ http://www.krbtrading.no/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Hva med chip.? det er en Turbodiesel på lik linje med CDi så det burde være mulig å chippe og få økt effekten betraktelig fra de litt late 98hk og 230Nm til ihvertfall 120hk og 350Nm som de gjør med de fleste Cdi`ene, dette burde ikke koste så mye heller hvis en tar kontakt med noen av de som er store på chip så bør en får lagt frem de mulighetene en har til å få litt mer "guffe" under huven..... Jeg vet de fleste leverer chip til C-klasse 250TD fra 1996..... Her er et par leverandører finnes sikkert mange flere.... http://www.vsmotor.no/ http://www.gikturbo.no/ http://www.simco.no/ http://www.krbtrading.no/ V230TD har OM601 - dvs "samme" motor som i min bil.. Som de andre har vært inne på bør du score en donor-CDI enormt billig for å kunne forsvare denne ombyggingen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 V230TD har OM601 - dvs "samme" motor som i min bil.. Kan man ikke "justere" litt på den? Kanskje det går å hive på intercooler, skru opp trykket en del og litt sånt? Spørs hvor lenge det holder, men. V230TD har vel ikke det helt beste ryktet mtp. holdbarhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 V230TD har OM601 - dvs "samme" motor som i min bil.. Ja dette er riktig men med turbo, det er ikke noe problem å skru opp ladetrykket og få inn litt mer diesel og dermed få samme uttelling som med chip.... trodde det var litt mer elektronikk i 97modellen enn i din da Svenni slik at den kan chippes slik en kan med feks 250TD fra 96, og 290/300TDT fra samme årstall.....??? I praksis er det vel økning i ladetrykk og økning av dieselmengden.... mens på CDi`ene gjøres disse tingene elektronisk eller hur..?? Spørs hvor lenge det holder, men. V230TD har vel ikke det helt beste ryktet mtp. holdbarhet? Den tåler mye mer trykk enn originalt, og ta denne opp til 110-120hk og 300Nm burde ikke by på noe problemer i det hele tatt...... Men selvsagt hvis bilen er gått 400`km og en nå skrur opp trykket til 2bar så kan jo ting skje fort.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 I praksis er det vel økning i ladetrykk og økning av dieselmengden.... mens på CDi`ene gjøres disse tingene elektronisk eller hur..?? Stort sett, men det kan også endres litt på når innsprøytningen kommer, og hvor lenge den varer. Det greier man ikke ved å bare skru litt på trykket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Jeg har hatt 4 stk V230TD, alle automat 97 og 98 modeller som hadde kmstand fra 140k til 240k. Den på 240k sleit kjedet og totalhavarte.(jeg kjørte pent ja) Det var da jeg sjekket muligheten for å sette i en cdi. BOS ble spurt og ville ikke gi pris på det engang fordi " det er helt uaktuelt arbeids og delemessig". Derfor gjorde jeg ikke det. Fikk også besked om at dieselpumpa i 230TD er mekanisk styrt, og at det var like håpløst å chippe som 123 300TDT (jeg kan ikke disse motonavnene ) Når det er sagt, kan jeg også si at 230TD fungerer ufattelig dårlig i en V-klasse. Mulig det har med vekt å gjøre, men motorene har hard gange, virker stressa hele tiden og automaten jager og finner ikke trivsel. Caravelle kom med sin 2.5tdi i 1996, og inntil cdi-motorene kom i V-kl i 1999, burde DCAG skamme seg over sitt dieselaternativ i V-klassa sammenlignet med den VAG hadde. Mitt råd igjen: Kjøp en original CDI og chip den. Min 200cdi fungerer meget bra og er nå gått 193000km (chippet på 156000). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gøran Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Hvis turbotrykket skal opp, så må nok dieselpumpa også justeres opp deretter. Ellers vil det vel ikke merkes så veldig mye.. Opp med trykket, få inn mer fuel og en intercooler så vil nok det bli en del bedre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.