Guest Erlend Posted June 11, 2006 Posted June 11, 2006 Hei jeg har en 280 4 matic 99 mod og skal på bilferie ned til Italia i sommer. Bilen har snart gått 135.000 og jeg tenkte da å ta service på bilen i Tyskland ett eller annet sted. Er det noen som kan gi meg noen tips på hvor jeg bør gjøre dette eller til noen linker ? Quote
Olav Posted June 11, 2006 Posted June 11, 2006 Jeg hadde service og litt ekstra på SEC-en min på verkstedet inne på fabrikken i Stuttgart. Husker ikke hva jeg betalte, men det var langt fra dyrt. I tillegg var det meget god service og skikkelig flinke fagfolk. Jeg fikk også leie en CLK 320 for en latterlig lav pris. Museumet er jo også en god unnskyldning for en stopp i Stuttgart. Quote
Guest Johan Stub Posted June 11, 2006 Posted June 11, 2006 Jeg har ved flere anledninger fått gjort ting hos MB i Tyskland og det har alltid vært vesentlig billigere enn i Norge, men det er ikke det viktigste. Det viktigste jeg opplever er den utrolig gode servicen og viljen de har til å strekke seg! I fjor sommer var vi på vei hjem fra Nice og et stykke syd for Hamburg ga bilen beskjed om at bremsebelegget var så slitt at de måtte byttes. Vi ringte først til et Mercedes verksted i Hamburg, men der hadde de ikke anledning til å ta oss når vi kom, men de beroliget oss med hensyn til bremsene og anbefalte oss å ringe verksteder litt lenger nordover. Neste sted vi ringte til var rett nord for Schleswig. Et lite verksted skulle det vise seg. Vi fikk snakke med verksmesteren som etter at han hadde konstatert at min tysk er katastrofalt dårlig høflig informerte meg om at vi gjerne kunne snakkes på engelsk - eller dansk om jeg fortrakk det. Han ville vite hva slags bil vi hadde og skulle ringe tilbake om fem minutter med beskjed om det var plass til oss. Han ringte tilbake etter 1 minutt og 30 sekunder; De hadde ryddet plass til oss og hadde alle deler tilgjendelig - også nye skiver om det skulle være nødvendig. Slikt imponerer meg! Vi fikk adressen og programerte dette inn på Comanden. Det viste seg at det ikke var vanskelig å finne stedet i det hele tatt. Når vi kom var vi ventet. Alt var klart for oss, det var bare å kjøre rett inn og de begynte å jobbe på bilen med en gang. Han sa det skulle ta mindre enn en 45 minutter. Vi hadde kjøpt med oss litt mat fra en delikatesseforretning så det passet bra. Vi spiste og koste oss i ca. 40 minutter. Da kom verkssjefen og fortalte at bilen var ferdig, men de hadde måttet bytte skivene også da de var slitt såpass mye at vi ikke fikk lov til å kjøre videre med dem. Jeg ble litt engstelig ang. pris. Han fortalte han hadde prøvekjørt bilen og at den var i orden! Hele afæren kom på ca. € 470,-. Jeg aner ikke om det er dyrt eller billig, og jeg var forberedt på det dobbelte. MEN, det er ikke prisen som imponerer - der er viljen til å strekke seg for meg. Det var ikke tvil om at de hadde nok å gjøre, men vi slapp inn først og to mann jobbet på bilen vår samtidig for at det skulle gå fort. Det imponerer - bilhold blir noe helt annet når jeg opplever slikt. Konklusjonen er at vi fikk den hjelpen vi trengte, det kostet ca. 45 minutter og jeg sier ingenting på prisen! Vi kjørte videre og var enige om at de 45 minuttene og ca. € 500 i ekstrautgift hadde vært en opptur. Jeg har tatt service i Tyskland tidligere (Flensburg - søk på forumet) og skal gjøre det igjen! Quote
Jørn-Flemming Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Har nylig hatt total motoroverhaling i Tyskland og er veldig fornøyd. Valgte en motorspesialist som var varmt anbefalt i klubbmiljøet. Om det ble billigere? - Mja. Vanskelig å måle, men jeg synes jeg fikk mye igjen for pengene. Det viktigste er likevel noe av det Johan peker på ovenfor. Serviceviljen, korrekt oppførsel og at de holder avtaler til punkt og prikke. Men aller mest følelsen av kompetanse og erfaring på hva de drev med - og det var kun "motoroverhalinger" fra pluggskifte til full demontering og alt dertil hørende. Når jeg ikke vet hvor "billig" det ble, er det fordi det var umulig å få et norsk verksted til å oppgi en pris - "50.-80.-90.000 og kanskje enda mer" var det mest presise anbudet noen av dem GADD å anstrenge seg til å slenge ut. Når jeg ringte det tyske verkstedet fikk jeg med en gang en minimums- og en maksimumspris, og en spesifisert liste over hva jobben omfattet mellom de alternativene. Og ja - regningen havnet akkurat der vi var enige om å slutte mellom grensene. Motoren maler som en katt, bruker ikke en dråpe olje lenger og det beste av alt - de vekket til live sånn ca 30 hester som tydeligvis hadde gått og gjemt seg inni der et sted. Quote
Condor Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Hm... Kan anbefale et Mercedes verksted i Hamburg. Verkstedet ligger i området St.Pauli. Adressen er; Lerchenstrasse 24 A. Navnet på min var kontaktperson var; Sven Seeman. Dette er et verksted som har spesialisert seg på Mercedes. Jeg er veldig fornøyd med både jobben og servicen der. Hvis jeg ikke har skrevet ned feil nr. så var dette; Tlf: 040 432 580 0 Quote
Recommended Posts