FrodeS Posted June 9, 2006 Share Posted June 9, 2006 Nå : -4 små høyttalere (dash+bakdører), drives av en liten audison forsterker som sitter fast i vareveggen -Basskasse med 2x8" står med "ryggen" mot vareveggen og drives av en 2x70w Jensen-forsterker. Planen : -4 små som i dag -1x12" bygget inn i reservehjulsbrønnen baki, drevet av en sony monoforsterker plassert ettellerannet sted. Høyttaler og forsterker : Jeg har prøvd meg fram litt med plassering av den forsterkeren. Oprinnelig håp var bak dekslet på høyre side baki, men det er bare å glemme. Det er ikke i nærheten av å være plass nok. Neddi oppbevaringsrommet baki er det plass, men det går såvidt ikke på langs. Den blir sittende bare like oppunder lokket, og der kan den vel ikke sitte? Bør jeg ikke sørge for en del mer luft over forsterkeren opp til lokket, eller går det bra? Løsningen blir vel antakelig å sette den andre veien, men det er jo kjekt å ha plass til litt ræl også. Andre gode forslag til plassering? Kan forsterkeren henge opp ned? Kan jeg få utvidet "kassa" baki noen cm forover/bakover, så jeg kan få trøkt forsterkeren litt lenger ned i forhold til hvordan den sitter nå? Bør jeg lage huller i sidene for å få lufting, eller vil det ikke bli noe problem med varme neddi der? Vurderer å også dytte audison-forsterkeren neddi. Jeg får ikke utnyttet den store forsterkeren full ut (4ohm, den tåler 2ohm) hvis det spiller noen særlig rolle. Regner med jeg kommer til å strekke ledninger og montere forsterkeren, men enn så lenge koble den til kassa med 2x8"12"ern må jeg bygge kasse til, og det kan nok ta litt tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 9, 2006 Author Share Posted June 9, 2006 Ingen som vil mene litt om varmeutvikling og plassering på forsterkeren(e) ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2078 Posted June 9, 2006 Share Posted June 9, 2006 Forsterkeren skal ikke henges opp ned. Det har med at varmen da går "inn" i forsterkeren og ikke ut gjennom kjøleribbene. Forsterkere skal heller ikke kjøres i lukkete små rom så tror du må få litt ventilasjon på den kassen til forsterkern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 9, 2006 Author Share Posted June 9, 2006 Forsterkeren skal ikke henges opp ned. Det har med at varmen da går "inn" i forsterkeren og ikke ut gjennom kjøleribbene. Forsterkere skal heller ikke kjøres i lukkete små rom så tror du må få litt ventilasjon på den kassen til forsterkern. Hmm.. Høres ikke bra ut. Hvor mye plass må jeg ha over forsterkeren, da? Jeg får ta ut Kassa baki der en dag og se hvordan mulighetene for lufting er. Jeg ryddet litt i dag. Tror nok faktisk jeg kan greie meg uten å ha alt mulig dritt i det rommet bakerst. Egentlig imponerende hvor mye det var plass til innerst. Trodde knapt det var mulig å få noe neddi der, så grunt det er, men jeg fikk inn det viktigste. Jeg prøvde meg med litt forskjellige løsninger. Håper jeg etterhvert kan få montert pc'n neddi der også. Det er jo bare et drøyt halvår til bilen min blir personbil, så da må den vekk fra vareveggen. Den store forsterkeren er den riktige. Den lille kan det hende jeg bruker i stedet for audisonen, uansett er den ca. like stor. Pc'n er fysisk like stor som den jeg har i bilen nå. Mulig jeg bytter til denne etterhvert uansett. Ser noe av dette fornuftig ut, eller vil det bli altfor varmt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 Jeg synes vel kanskje det er unødvendig å ha med seg masse verktøy, du kjører jo tross alt MB... Liten vits etter min mening å ha brannslukningsapparat montert helt bakerst, da er det ikke kjapt og enkelt tilgjengelig. Monter det heller foran på førerstolen hvor de orginale apparatene er montert på 124. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 Du kan godt montere forst. nede i et lite rom, men koble til en liten 12V PC-vifte eller noe slikt . De kjøler som bare f..., men finn en som avgir LITE STØY. Det vet de som selger dem. Jeg har faktisk tenkt å gjøre noe lignende selv en gang........Noen som har hørt meg si det før? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mercakombi Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 Du kan godt montere forst. nede i et lite rom, men koble til en liten 12V PC-vifte eller noe slikt . De kjøler som bare f..., men finn en som avgir LITE STØY. Det vet de som selger dem. Jeg har faktisk tenkt å gjøre noe lignende selv en gang........Noen som har hørt meg si det før? Koppla i så fall in 2 eller flera fläktar som kyler förstärkarna, men även ett par fläktar som kan transportera bort den varma luft som kommer att bildas i boxen Endast en fläkt kommer tyvärr inte göra så mycket nytta för kylningen M.v.h Tomas, moderator för Elektronik&ljud på www.mb-forum.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 10, 2006 Author Share Posted June 10, 2006 Jeg synes vel kanskje det er unødvendig å ha med seg masse verktøy, du kjører jo tross alt MB... Liten vits etter min mening å ha brannslukningsapparat montert helt bakerst, da er det ikke kjapt og enkelt tilgjengelig. Monter det heller foran på førerstolen hvor de orginale apparatene er montert på 124. Montere et digert brannslukkingsapparat foran førersetet er helt uaktuelt. Der har jeg gjerne beina. Eller i hvertfall ett av dem. Får jeg temperaturstyrte reléer? Kan jo hive inn noen vifter, som styres av temperatur _og_ av at forsterkerene får styrespenning eller noe i den duren. Blir det noe problem å ha forsterkerene oppå hverandre? Kommer den store for nære lokket slik jeg har den nå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 Sett dem på taket da vel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 10, 2006 Author Share Posted June 10, 2006 Sett dem på taket da vel. Blir så inmari i veien når jeg skal vaske bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2078 Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 Jeg synes vel kanskje det er unødvendig å ha med seg masse verktøy, du kjører jo tross alt MB... Liten vits etter min mening å ha brannslukningsapparat montert helt bakerst, da er det ikke kjapt og enkelt tilgjengelig. Monter det heller foran på førerstolen hvor de orginale apparatene er montert på 124. Montere et digert brannslukkingsapparat foran førersetet er helt uaktuelt. Der har jeg gjerne beina. Eller i hvertfall ett av dem. Får jeg temperaturstyrte reléer? Kan jo hive inn noen vifter, som styres av temperatur _og_ av at forsterkerene får styrespenning eller noe i den duren. Blir det noe problem å ha forsterkerene oppå hverandre? Kommer den store for nære lokket slik jeg har den nå? Jepp finnes temperaturstyrte vifter. Men det trenger du ikke, bare koble de på remoten på forsterkeren så de er på når forstekeren er på. Du trenger 2 vifter. En som presser luft inn i kassen på den ene side og en som trekker ut på den andre siden. Ja jeg synes den Sony-forsterkeren kom litt vel nært lokket. Forsterkere kan bli veldig varm. Tror ikke det er fare for brann men syns allikevel at den kom litt nært. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 17, 2006 Author Share Posted June 17, 2006 Nå har jeg plukket fra hverandre litt baki bakerste oppbevaringsrommet. Kan noen fortelle meg hvordan jeg får noe lufting neddi der? Jeg kan jo ikke akkurat begynne å borre digre hull i rammevangene. Jeg trodde det var mer luft rundt "kassa" neddi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir Tore Simonsen Posted June 18, 2006 Share Posted June 18, 2006 Ett alternativ kan vel være å ta hull i lokket over rommet på hver kortside, og plassere vifter med beskyttelsesgitter der. For stillegående vifter vil jeg anbefale Papst vifter som du blant annet kan bestille hos www.microplex.no. Du vil nok trenge kraftigere gitter enn de standardgreiene du får til PC-vifter for dette. En annen løsning kan være å fortsatt ha forsterker(e) på vareveggen, og så skru de fast i bakseteryggen senere. Ulempen er selvfølgelig at du da ikke har like stort areal med flatt gulv når du legger ned seteryggene. Jeg hadde denne løsningen på min forrige bil, og syntes det fungerte greit. Det var riktignok en kombikupe, så flatt lastegulv var ikke like stort poeng som i en stasjonsvogn. Blaupunkt-spilleren som fulgte med bilen min har begynt å neglisjere tastetrykk og volumjustering etter eget forgodtbefinnende, så jeg må vel begynne å tenke på ny stereoløsning selv. Regner med jeg kommer til å gå for en av disse to alternativene for eventuelle forsterkere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 18, 2006 Author Share Posted June 18, 2006 Ett alternativ kan vel være å ta hull i lokket over rommet på hver kortside, og plassere vifter med beskyttelsesgitter der. For stillegående vifter vil jeg anbefale Papst vifter som du blant annet kan bestille hos www.microplex.no. Du vil nok trenge kraftigere gitter enn de standardgreiene du får til PC-vifter for dette. Takk for svar. Microplex holder jeg meg unna etter utrolig uprofesjonell kundeservice sist jeg handlet med dem, men vifter kan man jo finne "over alt". Jeg hadde håpet å unngå gittere oppover. Det blir jo seende ut som en dass, og de kan fort tettes igjen hvis jeg har mye last med. Det har jeg stadig vekk. En annen løsning kan være å fortsatt ha forsterker(e) på vareveggen, og så skru de fast i bakseteryggen senere. Ulempen er selvfølgelig at du da ikke har like stort areal med flatt gulv når du legger ned seteryggene. Jeg hadde denne løsningen på min forrige bil, og syntes det fungerte greit. Det var riktignok en kombikupe, så flatt lastegulv var ikke like stort poeng som i en stasjonsvogn. april neste år blir vareveggen borte, derfor pusler jeg med løsninger som er litt mer personbilvennlige. Fester jeg forsterkerene bakpå setene, blir de liggende på gulvet når jeg legger dem ned, det går ikke. Den lille forsterkeren skal jeg nok få plass til i høyreskjermen ved å ta ut den orginale førstehjelpsputa (har en annen i bilen som er nyere). Jeg har lagt den store forsterkeren baki nå, og koblet den til kassa med 2X8". Ikke noen voldsom match for den, men jeg døtter neddi en temperaturmåler, så kan jeg se hvordan temperaturen blir. tro om det vil hjelpe hvis jeg tar ut filten i det bakre rommet? En del varme vil vel da overføres ut i metallet og vekk på utsiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts