Stig B Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 På min 500 SEC har jeg fått så mye risting i hele bilen i rundt 90-100 har tatt av hjulene og avbalansert dem men (men så at dekket på v.side hadde et lite kast i seg men ikke felgen) likevell rister det så lurer jeg på om noen har hørt om at drivakslene blir dårlig og da får en risting er det noen som har peiling om det er sant, eller har noen formening om hva det kan være. Jeg har 18mm spesere og 9*18" tsw felger med 245-35-18 (skal prøve å bytte dekk idag å se om det blir bedre.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Haaland Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Hei Hvis dekkene dine ikke er helt nye, kan det faktisk være høydekast i dem. Har selv opplevd det. Litt kjipt å måtte kjøpe nye dekk når det ennå er litt mønster igjen da.... Du finner vel ut det hvis du prøver andre dekk/felger på bilen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Det er ikke bare i gamle dekk det kan være høydekast i. Det er ikke uvanlig med høydekast i billig-dekk. Når det gjelder dekk, så får du som regel det du betaler for. Michelin blir regnet for å være det rundeste dekket i markedet, og dessverre også det aller dyreste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig B Posted June 8, 2006 Author Share Posted June 8, 2006 Har montert nye dekk idag og det var ingen høydekast i felgen når vi kjørte den i avbal.maskina så det må være noe med nav eller drivaksel. Får lånt meg et par drivaksler av en kompis som jeg ska prøve for å utelukke det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 9, 2006 Share Posted June 9, 2006 Er det sentreringsring på spaceren din.? Rister det mer eller mindre ved brems.? Tviler sterkt på din teori angåendre drivaksler, de bøyer seg bare ikke helt uten videre og muligheten for kast i dem er ytterst små uten at du har fått et kraftig slag på dem....... er det mye rust på akslingene dine.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig B Posted June 9, 2006 Author Share Posted June 9, 2006 Jeg tviler selv på at drivakselen er bøyd og det er ikke noe rust på dem men jeg skal prøve likevel. Det er sentretingsring på spacern. Før jeg skifter drivaksler skal jeg prøve å ta av alle spacerene for å se om det blir bedre + og sette på v.hjulene hvis ikke så blir det drivakselskifte og vis ikke det går da veit æ ikke ka som kan være , for oppheng til mellomaksel og balata koblingene på mellomakselen er bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 9, 2006 Share Posted June 9, 2006 Rister det mer eller mindre ved brems..??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig B Posted June 9, 2006 Author Share Posted June 9, 2006 Er ingen risting da bare når en ligger i drag og nolder jevn fart i 90-100 km/t og da har jeg det opp til 160 km/t og da torra jeg ikke mer for da rista det så jævlig . Det blir værre dess høyere fart en får og kjenner ingen ting før jeg har 90. Som sagt så skal jeg røkke av spacerne og se om det blir bedre hvis ikke skal jeg sette på v.hjulene . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 9, 2006 Share Posted June 9, 2006 Jeg heller mot spacerne dine, sjekk at de får godt anlegg mot sentreringsringen på bilen, sjekk at det ikke er slark, og at de ikke har noe skevheter...... Sjekket du felgene angående kast sideveis.? Er ikke noe dritt på anleggsflaten til spacer/felg..?? Når hjula står på bilen, kan du se om det er noe kast når du snurrer dem..?? Hvis du har måleur så hadde jeg sjekket dette.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig B Posted June 9, 2006 Author Share Posted June 9, 2006 skal ta av spacerne imorgen og kjør en turog hvis ikke det går skal jeg sette på vinterhjulene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest dr benz 124 Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 forferdelig risting i mb neppe drivaksler... men heller som Frode s mener..ujevn annleggsflate på felg eller nav.. her er ett tips..hvis dekka var ok!få tatt en sjekk av kuler i forstilling.. kan forårsake risting/vibrering.. å øker med hastigheten..særlig med brede goe hjul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig B Posted June 11, 2006 Author Share Posted June 11, 2006 Det var spacerne som var dårlig når jeg tok av dem kom ristinga bort så en stor takk for hjelpa til deg frode og en takk til de andre som har kommet med meninger også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig B Posted June 22, 2006 Author Share Posted June 22, 2006 Nå har ristingen kommet igjen og spacerene er av men istede for 90-100 kjem det nå i 110-120 km/h har balangsert hjulene og så ikke noe kast i dem så jeg begynner å helle litt mot den teorien min med at drivakselene er dårlig men jeg vet ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig B Posted June 23, 2006 Author Share Posted June 23, 2006 Nå har jeg hatt bilen på bukk igjen og fikk med en kompis som er mekaniker på mercedes til å bli me å sjå ka som gjør ristingen jeg har hatt i bilen, og da fant vi ut at lagret på kardangen til utgående drivaksel på h side var det en brukbar slakke i derfor fikk en risting mente han mercedesmekanikeren ,og han kun ta overhaling av kardang på onsdagen, så jeg håper at det blir bra no da. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.