Guest Helge Berget Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 Har en 90 300E-24 som jeg nettopp har byttet olje på. Kjørte tidligere 10-40 delsyntetisk, men byttet nå til helsyntetisk 5-40 og tok en motorrens før jeg fyllte på oljen. Motoren tikket lenge etter oppstart før, men nå har det bare blitt værre. Hva kan dette skyldes og anbefales det at jeg fortsetter å kjøre den syntetiske oljen i håp om at det blir bedre. Quote
FrodeS Posted June 5, 2006 Posted June 5, 2006 Har en 90 300E-24 som jeg nettopp har byttet olje på. Kjørte tidligere 10-40 delsyntetisk, men byttet nå til helsyntetisk 5-40 og tok en motorrens før jeg fyllte på oljen. Motoren tikket lenge etter oppstart før, men nå har det bare blitt værre. Hva kan dette skyldes og anbefales det at jeg fortsetter å kjøre den syntetiske oljen i håp om at det blir bedre. Tikking betyr vanligvis lite trykk til toppen, som igjen ofte kommer av tett filter. Det er ikke uvanlig at det løsner mye drit når du går fra mineral/delsynt til helsynt. At du tok motorrens kan ha løsnet opp en del drit, som ikke kom ut og nå har satt seg i filteret. Bytt filter, og sørg for å bruke et filter med tilbakeslagsventil (hvis det er forskjell på det på 300-24, det vet jeg ikke). tilbakeslagsventilen gjør at oljen ikke renner ut av filteret når motoren står stille. Gjør den det, så tar det lenger tid å få trykk ved oppstart. Se om dette hjelper. Quote
Frode Posted June 6, 2006 Posted June 6, 2006 Hvor lenge er den kjørt.? Jeg er 99% sikker på at det er de hydrauliske løfterne dine som begynner å bli slitt(fulle av drit), pleier å hjelpe med slikt "rensestoff" i oljen men det har du prøvd, dette pleier å rense utav litt dritt og da tikker den mindre en stund...... til slutt må du bytte løftere og da må en av med kammene og legge inn nye løftere under..... Grunnen til tikking ved oppstart er at når bilen står i ro så rener det meste av oljen ned i bunnen, slik at ved oppstart har ikke løfterne oljetrykk som de trenger for å fungere og det er klaring mellom kam og løfter slik at det tikker, når oljetrykket bygges opp så slutter de å tikke. Nye løftere holder lengre på oljen inni og det er en av grunnene en ny motor ikke "tikker" .... Nå løfterene begynner å bli skikkelig slitt/fulle av dritt så får en ikke olje inn i løfteren og den "fyller" ikke tomrommet mellom kam og ventil slik den skal og det blir klaring imellom, dette fører til tikking, og det vil bare bli verre med tiden, oljerens gjør at de varer litt lengre men til slutt er bytte eneste løsning. Løfterne kan også klappe i sammen men det er sjeldent og da blir det veldig mye tikking av en ventil..... Det koster litt penger å gjøre dette, så hvis du har planer om å beholde bilen en stund så ville jeg undersøktpris på overhaling av toppen i samme slengen og kjøpt inn delene selv etterhvert, dette kan du nok kjøre med en stund så da kan en kjøpe inn pakninger, løftere, kjede, strammer og lager etc selv billig fra feks tyskland eller de forskjellige klubben har avtaler med(Auto trio, Speed Auto teile, Hauk). Glem BOS det er ran på åpen gate, de aller fleste verksteder kan utføre denne jobben til en fornuftig penge hvis du ikke tar på deg jobben selv.... Det å bare bytte løfterne burde ikke koste særlig, men gjør regning med noen kroner for selve løfterne for du trenger jo 24 stk.... Quote
bska Posted June 6, 2006 Posted June 6, 2006 Tikking betyr vanligvis lite trykk til toppen, som igjen ofte kommer av tett filter. Mener bestemt så lenge det er akseptabelt oljetrykk på tomgang så bør det også være tilstrekkelig oljetrykk i toppen. All smørning på M104 går via filteret og tar jeg ikke helt feil står olje trykkmåleren etter filteret. Quote
Frode Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Mener bestemt så lenge det er akseptabelt oljetrykk på tomgang så bør det også være tilstrekkelig oljetrykk i toppen. All smørning på M104 går via filteret og tar jeg ikke helt feil står olje trykkmåleren etter filteret. Det mener jeg og, for på M104 så er tikking uavhengig av om filteret er nytt eller gammelt og om oljetrykket er høyt eller lavt, så lenge det er trykk så er det ok... tikkingen har kun sammenheng med løfterne(innmaten) .. det er iallefall det jeg har fått med meg....... Quote
Guest Helge Berget Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Oljetrykket er 1,5 ved driftsvarm motor på tomgang og går opp til 3 ved 1500 omdr. Tar litt tid (ca 2 sek) før måleren går opp når bilen har stått over natten, men dette er kanskje normalt. Motoren fungerer veldig fint med unntak av denne tikkingen så litt kjedelig med så mye påkost... Vil jeg kunne skade noe ved å fortsette å kjøre med tikkingen (12 min etter start på det verste)? Merkelig nok ble tikkingen fortere borte med delsyntetisk 10-40 fra Biltema... Eller kanskje jeg bare har blitt lurt av at den tykkere oljen dempet tikkelyden. Quote
FrodeS Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Tikking betyr vanligvis lite trykk til toppen, som igjen ofte kommer av tett filter. Mener bestemt så lenge det er akseptabelt oljetrykk på tomgang så bør det også være tilstrekkelig oljetrykk i toppen. All smørning på M104 går via filteret og tar jeg ikke helt feil står olje trykkmåleren etter filteret. Det har du nok helt rett i. Han skrev ikke noe om oljetrykk, så jeg gikk ut fra at det var lavt. 1,5 ved tomgang og 3 fra 1500 o/min høres jo helt greit ut, det er i hvertfall ca. det samme som på min. Quote
Aleks Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 Jeg skal til å skifte olje på bilen, i lokalavisen tilbyr et verksted et NYTT rensemidel. det heter, VPS SynPower Complete gasoline/disel Fuel System Cleaner. Det er et produkt fra Valvoline MaxLife-produktserie. Har noen av dere prøvd dette produkte? Quote
bska Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 Jeg har forsøkt "Forte" ifm med tikking i en hydraulisk løfter. Uten hell da... Dette stoffet helles på olja, bilen gjøres på rask tomgang i 20-30 minutt før olje og filter byttes. Noen sier det kan hjelpe mot ventil tikking i hydrauliske løftere, men i flg reklamen skal det også rense motor for avleiringer. Det hører til historien at noen slike rensestoff tynner ut olja ganske kraftig (bla Forte). En skal derfor ikke belaste motoren under behandlingen. Jeg er meeeget skeptisk til slike greier på en sunn motor. Putt heller de 2-300 kronene i olje budsjettet og bytt oftere. Eneste unntak er om man har et konkret problem som man ønsker å luke ut. Quote
Frode Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 Jeg har også prøvd rensestoff og det varte ikke lenge før ventilløfterne tikket igjen, så jeg er enig med Bernt her, drit i slike stoffer og heller legg noen kroner ekstra i skikkelig olje og bytt olje og filter oftere, gjerne ved hver 5000km... Quote
FrodeS Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 Jeg er meeeget skeptisk til slike greier på en sunn motor. Putt heller de 2-300 kronene i olje budsjettet og bytt oftere. Eneste unntak er om man har et konkret problem som man ønsker å luke ut. Er det nødvendig med slike rensestoff når man kjører med skikkelig, fullsyntetisk olje? Jeg mener en av de store forskjellene er at syntetisk olje tar med seg avleiringene, mens mineralolje lar det ligge igjen. Quote
RuneT Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 Jeg skal til å skifte olje på bilen, i lokalavisen tilbyr et verksted et NYTT rensemidel. det heter, VPS SynPower Complete gasoline/disel Fuel System Cleaner. Det er et produkt fra Valvoline MaxLife-produktserie. Har noen av dere prøvd dette produkte? Det du nevner her, putter du ikke i oljen men i drivstofftanken. I tilfelle noen skulle komme på tanken å blande det i oljen...... Quote
Aleks Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 HÆÆÆÆ i tanken jeg var på verkstedet i dag da sa verksmesteren tydlig at det brukes i Olja . Verksmesteren hadde ikke helt den store troen på dette stoffe. Det er i de tilfellene da man tok utslippsmålinger særlig på disel biler der forurrensingen er for høy kunne det være greit å bruke stoffe, [-( nemlig ( he-he ).De hadde også noe de brukte i bensintanken. Personlig bruker jeg kunn Mobil 1. hvorfor????? det vet jeg ikke :roll: har vel blitt påvirket av relame, ER ALL OLJE EGENTLIG LIKE GOD??? :? Quote
FrodeS Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 HÆÆÆÆ i tanken jeg var på verkstedet i dag da sa verksmesteren tydlig at det brukes i Olja . Verksmesteren hadde ikke helt den store troen på dette stoffe. Det er i de tilfellene da man tok utslippsmålinger særlig på disel biler der forurrensingen er for høy kunne det være greit å bruke stoffe, [-( nemlig ( he-he ).De hadde også noe de brukte i bensintanken. Personlig bruker jeg kunn Mobil 1. hvorfor????? det vet jeg ikke :roll: har vel blitt påvirket av relame, ER ALL OLJE EGENTLIG LIKE GOD??? :? Det finnes forskjellige guffer. Noe skal på tanken for å rense innsprutsystem, dyser og slikt. Dieselbiler har i hvertfall god nytte av en sånn behandling av og til, muligens også bensinbiler. Det er dette de tilsetter ørlitegrann av i den der superbensinen til shell og statoil. Andre guffer skal du ha i oljen for å løse opp slaggstoffer som ligger rundt i oljesystemet. Dette kan bedre sirkulasjonen av olje i motoren, men kan også fjerne gammelt slagg som har fungert som "tetting", og kan derfor gi noe økt oljeforbruk. Dette kan igjen gå seg til etterhvert fordi pakningene blir myket opp av at de utsettes for ren olje. All olje er definitivt ikke like god. Rent personlig tror jeg ikke man får dårlig olje så lenge man holder seg til noenlunde kjente merker. Jeg bruker også kun mobil1, men det er mest fordi Stjerneservice selger den for hundrelappen pr. liter. da vet jeg at jeg får en god olje, og til den prisen er det liksom ikke noe å lure på. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.