Jump to content

Rust på mercedes, garanti osv...

Guest Mercedes_Avantgarde

Recommended Posts

Guest Mercedes_Avantgarde

Endelig har besteforeldrene mine fått smaken på riktig merke :)

Vi har vært å sett på en mercedes i dag.

Det gjelder en C-klasse som er registrert sent 97. Det er litt på begge dørene foran og litt på ene hjørnet på kofferten, går dette på garanti da? er det 8 års rustgaranti på denne?

Det var også litt på ene hjulbuen foran, par bobler midt under også var det en begynnelse nederst mot kanalen, dette går ikke på garantien?

Noen som har en anelse av hva det koster å utbedre den ene hjulbuen?

Kan det dukke opp mere rust på denne bilen senere osv? hvor lang garanti får man videre når dem har tatt den rusten som er?

Leit dette med rusten på disse bilene :?

Takker for svar.

Guest Espen

Det er først etter alt hysteriet rundt 210 bilene at rustproblemet ble et stort diskusjonstema osv. Det jeg vet er at Mercedes innførte 30 års rustgaranti i oktober 1998, og før dette var det vel bare ett eller tre års garanti. Men siden mange 210 biler dukket opp med rustproblemer ble det innført "unntakstilstand" hvor 210 biler inntil 8 år fikk rustskader utbedret helt kostnadsfritt. Dette ble vel innført i 2003? Om denne unntaksregelen også gjelder for C-klasse vet jeg ikke, men tviler på det.

Min har ikke 30 års rustgaranti, men fikk likevel rusten under fenderlistene på framdørene fikset og byttet bakluke. I tillegg så la de på ny grunning og voks under alle dørlister. Rusten på hjulbuene og kanalen kommer helt an på hvor omfattende rusten er. Snakker vi nye hjulbuer og kanskje ny kanal, snakker vi fort rundt 15-20000 kroner. Er det bare pussing og lakk, tipper jeg rundt 6-7000 helt ettersom hvor mye lakk vi snakker om. Men la meg få legge til at disse prisantydningene er veldig difuse, da jeg egentlig ikke vet hvordan dette ser ut. Vil vel egentlig anbefale og kjøpe en bil med facelift. Den ser bedre ut og vil holde seg bedre i verdi, samt bedre sikkerhetsutstyr!

Guest Espen

??? Når det gjelder rustgaranti fra fabrikk o.l. trodde jeg de var samkjørte i forhold til klasser. Det du sier er at hvis man kjøpte seg en E-klasse produsert i oktober -98 eller senere fikk man 30 års rustgaranti, men ikke på en C-klasse som var produsert i samme periode? Faceliften på C-klassen kom vel i -98, det er den jeg vet om. Er det en facelift til på denne rundt 2000?

Guest amorino

Dette har det vel vært utallige innlegg om - søk deg bakover i emnet. Selv mener jeg at 30 års-garantien gjelder rust innenifra (utrolig nok!). Og at det utvidede "rustgarantien" som tas på w210 - kun gjelder denne bilmodellen - og at det var på denne modellen problemene var!

Men når man sier så mye som jeg gjør, så kan jo ikke alt være rett... :?

Guest Espen
Dette har det vel vært utallige innlegg om - søk deg bakover i emnet. Selv mener jeg at 30 års-garantien gjelder rust innenifra (utrolig nok!). Og at det utvidede "rustgarantien" som tas på w210 - kun gjelder denne bilmodellen - og at det var på denne modellen problemene var!

Men når man sier så mye som jeg gjør' date=' så kan jo ikke alt være rett... :?[/quote']

Har lest flere artikler etc jeg, og det står ingenting om 30 års garanti ved rust innenifra, men derimot gjennomrustning. Da går det begge veger... Det må bli litt trøbbel på dette området siden, når forhandler mener at dette kunne ha vært forhindret etc å la rusten utvikle seg osv.

Guest sonfyll
Har lest flere artikler etc jeg' date=' og det står ingenting om 30 års garanti ved rust innenifra, men derimot gjennomrustning. Da går det begge veger... Det må bli litt trøbbel på dette området siden, når forhandler mener at dette kunne ha vært forhindret etc å la rusten utvikle seg osv.[/quote']

http://www.mercedes-benz.dk/service/mobilo/mob_life_rostgaranti.htm

Guest Espen
Har lest flere artikler etc jeg' date=' og det står ingenting om 30 års garanti ved rust innenifra, men derimot gjennomrustning. Da går det begge veger... Det må bli litt trøbbel på dette området siden, når forhandler mener at dette kunne ha vært forhindret etc å la rusten utvikle seg osv.[/quote']

http://www.mercedes-benz.dk/service/mobilo/mob_life_rostgaranti.htm

Da så, får kanskje prøve huske de offisielle Mercedes sidene neste gang istedet for å støtte meg på drittkilder som Dinside og Naf osv.

??? Når det gjelder rustgaranti fra fabrikk o.l. trodde jeg de var samkjørte i forhold til klasser. Det du sier er at hvis man kjøpte seg en E-klasse produsert i oktober -98 eller senere fikk man 30 års rustgaranti' date=' men ikke på en C-klasse som var produsert i samme periode? Faceliften på C-klassen kom vel i -98, det er den jeg vet om. Er det en facelift til på denne rundt 2000?[/quote']

Mobilolife med 30-års rustgaranti gjelder Mercedes-Benz personbiler registrert etter 24 oktober 1998. Min er registrert 25 september 1998 :? For ordens skyld så har ikke denne garantien noe som helst å gjøre med at de bytter dører i fleng på 210 og 202. Det er mer en goodwill fra fabrikkens side. Kulanse er det også noen som kaller det, men garanti-jobb er det ikke.

Det gjelder alle 210 og 202 fra 1997 (tror jeg). Som også amorino sier; søk på rust og du har lesestoff resten av kvelden :lol:

• 3 months later...
Guest VidarB

Jeg har en W210, E230 Avantgarde 1996.

Nydelig bil i perfekt stand, men lettere angrepet av de kjente rustproblemene på dørene.

Har jeg noen som helst sjanse til å få dekket utbedring av dette hos BOS eller andre, eller er det bare tull å prøve?

Er det noen der ute som dere tror kan ha "veldig mye goodwill" :?:

Guest amorino

Skal være grei skuring å få dekket dette, men det er lang ventetid! Ta kontakt med BOS umiddelbart. Og møter du motvilje; meld deg inn i NAF (der bør du være uansett) og be om juridisk hjelp!!

Guest amorino

Skal være grei skuring å få dekket dette, men det er lang ventetid! Ta kontakt med BOS umiddelbart. Og møter du motvilje; meld deg inn i NAF (der bør du være uansett) og be om juridisk hjelp!!

Guest Sony123

Jeg har en w210 1998 mod, som er førstegangsreg 11.04.1997 i Tyskland, bruktimportert til norge og førstegangsreg i norge 06.09.2000.

Har funnet rust under vinduspakninger, pakninger i koffertrom, har hatt rust rundt koffertlås.

Har lakkert koffertlokk på nytt ifjor.

Er jeg dekket av denne garantien?

Skal jeg bare kontakte BOS?

Eller vil jeg få problemer da denne bilen ikke er importert av dem?

Guest GammelGul

Om bilen er bruktimportert eller ikke har ingenting å bety. Garantien dekkes av fabrikken.

Kontakt nærmeste forhandler først som sist.

Guest Sony123
Om bilen er bruktimportert eller ikke har ingenting å bety. Garantien dekkes av fabrikken.

Kontakt nærmeste forhandler først som sist.

Du hadde helt rett, ringte BOS, dette dekkes av dem.

Eneste var at siden bilen var gått 4 mnd over 8 år(som garantien er på), så fikk jeg bare dekket 70%.