Jump to content

S-klasse


Guest Børge

Recommended Posts

Guest Børge

Hei!

Jeg har fått øynene opp for S-klassen til Mercedes fra 80-tallet.

Men jeg er helt blank når det gjelder data om de her bilene.

Er det noen som kunne fortelle en fersking noe om disse bilene?

Gjerne tips om hva en skal se etter ved et eventuelt kjøp. Rust osv.

Det virker på meg som om det er endel ombygginger til blandt annet 500SEL som er useriøst og bare gjordt for å lure penger fra folk.Stemmer dette?

Mvh Børge

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en klassiker som også kan brukes til annet en søndagstur så er disse S-klassene tingen. Rust pleier ikke å være et stort problem men på en eldre original modell så er disse sjekkpunktene viktige:

 

Jekkfester/kanaler: Mercedes desidert dårligste ide noensinne... Bruker du originaljekken 1 gang så er løpet kjørt.

 

Forskjerm, på w126 spesielt venstre: Ruster fra innsiden, men skjermen er lett å skifte.

 

Under baklyktene: Her blir det ofte liggende vann og da ruster det. Skru ut lykta og sjekk.

 

Kromlister på fangere: Krom tåler ikke salt... Lett å bytte men dyrt.

 

Venstre dør på utsiden, i overgangen mellom nedre panel og selve metallet på døra. Klassisk ruststed, men ikke på høyre side... merkelig.

 

Prøv å finn en som er produsert etter 1986. Da får du en facelift som ser bra ut og en del forbedringer.

 

Motoralternativer: Mye en smakssak, men enten en 300 eller en 500. Skuddsikre motorer med et uutømmelig bruktdelemarked. 280'n er hakket for gammel og bruker minst like mye bensin som 500'en og er ikke halvparten så morsom.

300'en er snill på forbruket og er aggressiv på høyt turtall men 500 har mest baller. Med en 500 kan du kjøre sakte i 200km/h.

 

Alle 86-91 S-klasser har KE-Jetronic innsprøyting og disse kan få noen uvaner når kilometerene hoper seg opp. Pass deg for ujevn gange og fusking ved gasspådrag.

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Børge

Det var et kjapt og informasjonsnyttig svar! Tusen takk.

Er det store forskjell på utstyr på de forskjellige modellene(280/300/500)?

Børge.

Link to comment
Share on other sites

Dette er biler fra den tiden da det på Mercedes kun var ratt og pedaler som var standard. :D

Men de fleste kostet på seg litt utstyr. V8-utgavene kom vel bare med automat, mens sekserne kunne fås med manuell. Etterhvert kunne man få det aller meste som ekstrautstyr på disse bilene. Fra el-seter til champagnekjøler. :D De som kostet på seg stor motor krysset gjerne litt ekstra på utstyrslista også.

Link to comment
Share on other sites

 

Venstre dør på utsiden, i overgangen mellom nedre panel og selve metallet på døra. Klassisk ruststed, men ikke på høyre side... merkelig.

 

Kommer i følge BOS Ålesund av at når man smeller med døra, vibrerer dørplata ulikt fra panelet og dette medfører gnag i lakk i overgangen.

Siden venstre dør brukes klart oftere enn høyre, er det der det slår ut først.

Link to comment
Share on other sites

Guest Børge

Fins det bøker/blader som er utgitt som gir informasjon om S-klasse?

(Med bilder og tekniske data på de forskjellige årsmodellene)

Eller fins det på nett?

Mvh Børge

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...