Jump to content

Tikkelyd i dashbord

LadyBenz_

Recommended Posts

Har en merkelig tikkelyd inni dashbordet i CE-en min..,helt på venstre sia lissom..,

bråker no helt jeevli  :shock:

Høres ut som et relee som tikker.. tikker helt hysterisk til tider.. spesielt rundt tomgang / lite pådrag..

Noen som har no tips? ;-)

Guest 230ceDavid

Hallaiz.. hadde samme greia selv mn det var speedometerwihren som sang på siste verst... kan det vere no lignende? det var på CEen min..

Guest Mathisen

Jeg hadde også noe liknenede... nettopp fyllt bensin og nullet trip-telleren?

På min kom den til 0009 og stoppet der ... tikk tikk

Nullet på ny, og problemet var borte.

akkurat det har skjedd på min også noen ganger. Tikker ganske godt, og øker med hastiheten.

Nei den muligheten er testet for lenge sia så må være no annet :?

Guest 1042

40A rele vil det si at det er ett helt vanlig av/på rele?

ettermontert kjørelys f.eks? eller er det "ny i norge" bil?

Guest 1042

Mener å huske at det kun er en type vanlig av/på rele i sikringsboksen på MB124 originalt.. Det er til elektriske kjølevifter.

kan sikkert stemme det... men litt greit å være helt sikker slik at det går greit å kjøre uten det releet.. får ikke kjøpt nytt før vi drar til Skien i morgen tidlig..

Er jo bare å ta det pent det, og følge litt med på temp-nåla.

Guest 1042

Det er en M102, da er det jo bare å kortslutte kontakta ved temp-føler og se om innslaget på vifta går på eller ei det..

• 7 months later...

bumper denne her jeg..

releet som det har vært snakk om kalles "airinjection relay"..

den tikker voldsomt ved lavt turtall og slutter ved pådrag.. dermed er det kanskje mulig det hører til "throttel sensoren".. bilen har automat..

hvor finner jeg throttel sensoren? det er vel denne som bestemmer om bilen skal gå på tomgang eller ikke.. ?

Det betyr at det ikke var kjølevifta altså.

Ikke så mange som har hatt det problemet dere beskriver. Prøvd å bytte releet for å se hva som skjer? Om det er vanlig av/på-rele så burde det være grei skuring å få lånt et.

bilen har ikke elektrisk vifte.. har byttet rele, kjøpte helt nytt, samme problem..

tipper det er tomgangs sensoren siden det kommer når bilen har tomgangsturtall og forsvinner ved pådrag..

biler med automatgir har vel tomgangs sensor? hvor finner jeg denne?

bilen kan plutselig bare dø når den står på tomgang.. så må jo være noe slikt at bilen ikke blir satt til tomgang og dør bare siden  det ikke er noen som tråkker på gasspedalen..

er en sensor på filterboksen og, men det er ikke denne.. ifølge WIS så heter dette releet "air injection relay"... står også det i 124 bibelen.. men står jo ikke noe om hvor den kobles videre..

Guest Eivind Amundsen

"air injection relay"  Compressor bil ?

Hvaslags bil er det snakk om ?

Tomgangs sensoren er den store bryteren som sitter der du fester gasswieren.

Sensoren i luftfilterboksen er bare en temperatursensor.

Synes det kan virke som at du har en jordings feil, eller trøbbel med overspennings releet.

bilen har ikke elektrisk vifte.. har byttet rele, kjøpte helt nytt, samme problem..

Ikke elektrisk vifte nei, men elektrisk innslag på vifta som trekkes rundt av motoren. ;)

er en 1991 C124 230..

den tempsensoren til magnetvifta funker ikke, den skal jeg bytte..

men den skal jo ikke ha noe med at bilen dør uten videre..

releet kalles "air injection relay".. hadde det være relee til kjølevifta så hadde det vel blitt kalt "cooling fan relay" eller "doppelkontaktrelais Zusatzlüfter Magnetkupplung Motorlüfter" eller noe slikt..

skal sjekke når jeg får bytta den tempsensoren, men har fremdels problem med at bilen kan dø uten videre når den står på tomgang..

kan teste å bytte overspenningsrele eller sjekke jording..

Guest Eivind Amundsen

Air Injection Relay er det som styrer Air Injection Pump(en), compressor/"smogg pump", hvis du ikke har det har du ikke noe Air Injection Relay.

Har vert bort i w124/w201 biler med joringsfeil, som begynner å rakkle i div releer på tomgang, da de får en "trigg puls" fra mangneten som drar rundt kjøleviften, når jeg har kopplet vekk mangneten stopper rele rakklingen.. ene gangen lå feilen i et varmesete :-) Fant det ut etter å ha rivd av meg nesten alt håret..

Har også vert borte i at solonoiden som styrer vakumet til S/E modulatoren på automatkassen har rakklet ved tomgang opp til ca 1000-1100 rpm (også da jordings feil eller OVP - invertert tennings puls).

Skal merklig nokk titte på en 190E i morgen, som har problemer med rele rakkling :-)

Kan du ta et bilde av det releet som rakkler ?

Btw: hvordan registrerer man seg på dette forumet ?

Får beskjed om at jeg må være innlogget for å registrere meg :-D