Daniel-marino Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Renset egr ventilen idag på bilen, bilen virket normalt føre jeg startet. Etter jeg har renset egr ventilen så vil ikke motoren dra som den skal, må gire selv for og kjøre den. NØDMODUS? Noen som kan hjelpe meg her??
Beckern Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Du bør vel gå NØYE over alle elektriske koblinger du har hatt av, samt alt av ledninger og slanger du kan ha kommet borti.
Daniel-marino Posted November 6, 2013 Author Posted November 6, 2013 Stått i 4 timer idag så dette har jg oxo gjort.
Eirik Tømmerås Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Hadde problem med EGR på min E220CDI -04, jeg renset og renset, men nødmodus. Jeg måtte rense spesiellt der akslingen fra spjeldet/ventilen går inn i huset, da ble ting i orden. Brukte CRC forgasserrens, men bräkleen skal og være bra.
Tonny S212 Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Har netopp fjernet alle spjeld 4 stk på min søns 220cdi 05mod, fjern spjeldene og plugg hullene med 4x 12mm bolt Egr motoren må vere i orden, dette funket veldig bra
Daniel-marino Posted November 6, 2013 Author Posted November 6, 2013 Var det vanskelig og få av innsuget? Egr min må være rein den er jo som ny inni. Men det rare er at bilen virket normalt før jeg renset egr. Måtte du gjenge opp eller var det bare og skru inn disse boltene?
Tonny S212 Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Var det vanskelig og få av innsuget? Egr min må være rein den er jo som ny inni. Men det rare er at bilen virket normalt før jeg renset egr. Måtte du gjenge opp eller var det bare og skru inn disse boltene? Hei. Jeg måtte gjenge opp med m12 husk rett lengde på bolterne, dette var en enkel jobb da innsuget var i plast. Det er mye jobb og demonter innsuget mye ledninger som går i mellom disse må løsnes, av med termostat huset og fuelrailen, jeg brukte 2 dager på jobben, bilen går som en kule etter jobben. Lykke til
Daniel-marino Posted November 6, 2013 Author Posted November 6, 2013 Takker for svar!! Da blir det neste prosjekt.
Guest 1042 Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 De spjeldene som sitter i innsuget er ikke EGR. Er noen spjeld som skal strupe noe tilluft. Litt usikker på hva de kalles, men er kjent sak at flere har hatt trøbbel med dem og har tatt dem ut og blendet selve hullene uten problemer. Om du skulle fjerne/blende selve EGR ventilen (som forøvrig styres vha vakum på OM611) så vil bilen garantert gå i nødmodus. Årsak til at bilen din går i nødmodus kan være mange, beste er å få lest av feilkode. Kan være helt tilfeldig at feil har dukket opp samtidig som du renset EGR.
Eirik Tømmerås Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Ja jeg begynte å lure om han hadde teipet sammen 4 bolter og stappet de nedi hullet til EGR-ventilen
Guest Tver Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Byttet EGR Ventilen på min i sommer da bilen min røk svart, hadde ca 20hk føltes det ut som og gikk i nødmodus.. BoS mente EGR Ventilen var ødelagt, så betalte 10.000,- for at di skulle fikse det. Da jeg hentet bilen klarte jeg og kjørte ca 100meter før all motorkraft forsvant og svartrøyken velta ut. Klagde og spurte om di hadde sjekka suselyden fra turbo'n som jeg hadde klaget på, men neida.. Fikk den tilbake dagen etterpå, alt var i orden, da hadde di byttet slange til intercooler'n pga. den hadde fått ett hull i seg.. 10.000 til EGR ventil it av vinduet tro? Di var fortsatt fast bestemt på at EGR'n måtte di bytte uansett ;S
Daniel-marino Posted November 6, 2013 Author Posted November 6, 2013 Jeg får gå over slanger etc imorgen og se om det hjelper.
Eirik Tømmerås Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Byttet EGR Ventilen på min i sommer da bilen min røk svart, hadde ca 20hk føltes det ut som og gikk i nødmodus.. BoS mente EGR Ventilen var ødelagt, så betalte 10.000,- for at di skulle fikse det. Da jeg hentet bilen klarte jeg og kjørte ca 100meter før all motorkraft forsvant og svartrøyken velta ut. Klagde og spurte om di hadde sjekka suselyden fra turbo'n som jeg hadde klaget på, men neida.. Fikk den tilbake dagen etterpå, alt var i orden, da hadde di byttet slange til intercooler'n pga. den hadde fått ett hull i seg.. 10.000 til EGR ventil it av vinduet tro? Di var fortsatt fast bestemt på at EGR'n måtte di bytte uansett ;S Er jo samme symptom på lekkasje fra turbo som EGR-ventil som henger, altså nødmodus.
Beckern Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Har netopp fjernet alle spjeld 4 stk på min søns 220cdi 05mod, fjern spjeldene og plugg hullene med 4x 12mm bolt Egr motoren må vere i orden, dette funket veldig bra Forstår jeg deg rett i at du fjerner spjeld og ventiler og lar egr motoren jobbe uten å ha noen ventil å faktisk styre?
Tonny S212 Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Har netopp fjernet alle spjeld 4 stk på min søns 220cdi 05mod, fjern spjeldene og plugg hullene med 4x 12mm bolt Egr motoren må vere i orden, dette funket veldig bra Forstår jeg deg rett i at du fjerner spjeld og ventiler og lar egr motoren jobbe uten å ha noen ventil å faktisk styre? Jeg fjernet alle 4 spjeld og plugget hullerne med 12mm bolter, motoren som styre spjeldene er jobber nå uten spjeld. Jeg er ikke mekaniker var sikker på at det var egr ventilen, ser at den står på siden av innsuget, denne blev demontert og rengjort stod fast. Før denne jobb gikk bilen i nødmodus, nå alt ok
Beckern Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Ok, så EGR er i full funksjon med andre ord. Greit å vite. Sleit du med å få opp EGR ventilen? Jeg gjorde et halvhjertet forsøk på å ta den ut men fikk bare rugget litt på den. Redd for å ødelegge noe som fungerer lot jeg den dermed stå. Men jeg skulle gjerne hatt den ut og inspisert den og innsuget etter denne for koksing.
Tonny S212 Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Ok, så EGR er i full funksjon med andre ord. Greit å vite. Sleit du med å få opp EGR ventilen? Jeg gjorde et halvhjertet forsøk på å ta den ut men fikk bare rugget litt på den. Redd for å ødelegge noe som fungerer lot jeg den dermed stå. Men jeg skulle gjerne hatt den ut og inspisert den og innsuget etter denne for koksing. Jeg fikk opp egr ventilen uten problem men jeg hadde da demontert alt, rengjort alt ventilen stod kansje fast, egr ventilen funger. Etter jeg fjernet 4 stk spjeld jobber motoren til disse nå uten funksjon . Før jeg begynte med denne jobb fikk vi ikke turbo trykk , dette skyldes sprukket turbo slange. Ta ut egr manifoil og innsuget før du demonter det du kommer letter til og rengjøre det. Lykke til
Eirik Tømmerås Posted November 8, 2013 Posted November 8, 2013 Noen som har prøvd Tunap innsug rens? Vurderer å prøve det som forebyggende http://www.tunap.no/produkter/auto/motorbehandling/59-tunap-138
Daniel-marino Posted November 8, 2013 Author Posted November 8, 2013 Problem løst, vakuum slange under egr ventilen var sprekt.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now