Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har 5 år elektronikkutdanning bak meg, FrodeS. Da burde jeg også kunne "litt"? Ca 30 år med mekking på radio- og TV-apparat hjelper også? 23 år på diverse biler. Bilen min er en 300TD Turbo med elektronisk styrt tomgang m.m.. Vil jo anta at det ville bli høyerespenning når dette ikke funket, men her var det omvendt. Kan dessverre ikke forklare dette på "nuværende tidspunkt". Tomgangen ble også normal etter bytte av OVP. Og ladespenninga steg ikke mye tross økt turtall før OVP ble byttet. OVP må vel hente "referansespenninga" et sted? :)

Jeg stusser litt på at du setter opp en greit lang liste med erfaring og utdanning, mens det som er viktig i tråden kan du bare anta noe om, og kan ikke forklare på nåværende tidspunkt. Hva var poenget?

Posted

Jeg har 5 år elektronikkutdanning bak meg, FrodeS. Da burde jeg også kunne "litt"? Ca 30 år med mekking på radio- og TV-apparat hjelper også?

Hva du har av utdanning og erfaring spiller ingen rolle i denne saken. OVP styrer ikke ladespenningen.

Er det ikke litt artig at du først begrunner din mening med en tilfeldig måling du har gjort, at du selv sier du ikke vet noe om hvorfor det er sånn, og deretter prøver å få din mening til å virke troverdig ved å vise til erfaring og utdanning?

Det er ikke vanskelig å skjønne at du ALDRI innrømmer feil, og neppe kommer til å gjøre det nå heller. Du får fortsette å kjøre på med irrelevante opplysninger, og se om det du sier blir noe mer sant for det.

Posted

Hella: Plastreflektor, men bedre glass enn Bosch.

Bosch: Metallreflektor.

Sikker på det? Jeg har en bråta med Hella reflektorer liggende her og alle er av metall...

Guest Fred Olav Mulelid
Posted

Så du tror meg ikke om jeg sier at ladelampa i instrumentpanelet er OVP-kontrollert sammen med resten av instrumentpanelet?

For å sikre jevn spenning INN på magnetfeltet i dynamoen..... Regulator styrer kun det som kommer UT.

Jeg har ikke skrevet "styrer ladespenninga", men "påvirker"........

Guest Fred Olav Mulelid
Posted

Hella: Plastreflektor, men bedre glass enn Bosch.

Bosch: Metallreflektor.

Sikker på det? Jeg har en bråta med Hella reflektorer liggende her og alle er av metall...

Skal sjekke det jeg har selv. Kan være noe med årsmodellen. :)