Jump to content

Bass...

FrodeS

Recommended Posts

... er det som kjent ikke lett å få nok av :-) (jeg tror dog Roger er på god vei)

Rett bak vareveggen har jeg ei kasse med 2x8" bassrefleks pekende bakover. Den har en egen jensen-forsterker på noe sånt som 2x70w RMS (30A sikring) med low-pass-filter i forsterkeren.

Det fungerer i grunn greit nok, men ikke noe særlig mer enn det.

I går lempet jeg inn et partytelt og tre kasser med effekter. Det hørtes ut som jeg hadde lempet inn flere basskasser, for duverden så mye mer trøkk det ble bakfra.

Jeg har altså åpenbart plassert kassa helt feil. Er det noe jeg kan gjøre med den for å få litt mer trøkk forover uten å kjøre rundt med bilen full av ræl? Burde den heller peke forover?

Jeg skal etterhvert inn med en 12" baki (Frode Larsen style), men det tar nok litt tid før jeg kommer så langt.

Guest 2271

... er det som kjent ikke lett å få nok av :-) (jeg tror dog Roger er på god vei)

Rett bak vareveggen har jeg ei kasse med 2x8" bassrefleks pekende bakover. Den har en egen jensen-forsterker på noe sånt som 2x70w RMS (30A sikring) med low-pass-filter i forsterkeren.

Det fungerer i grunn greit nok, men ikke noe særlig mer enn det.

I går lempet jeg inn et partytelt og tre kasser med effekter. Det hørtes ut som jeg hadde lempet inn flere basskasser, for duverden så mye mer trøkk det ble bakfra.

Jeg har altså åpenbart plassert kassa helt feil. Er det noe jeg kan gjøre med den for å få litt mer trøkk forover uten å kjøre rundt med bilen full av ræl? Burde den heller peke forover?

Jeg skal etterhvert inn med en 12" baki (Frode Larsen style), men det tar nok litt tid før jeg kommer så langt.

Det stemmer det.... at når du laster bilen med div ræææl, så komprimerer du rommet i bilen, og bassvolumet øker... JEG personlig kan dessverre ikke forklare med ord hva som faktisk skjer - men det er nå tilfelle....

Det stemmer det.... at når du laster bilen med div ræææl, så komprimerer du rommet i bilen, og bassvolumet øker... JEG personlig kan dessverre ikke forklare med ord hva som faktisk skjer - men det er nå tilfelle....

Det må være mer enn bare at det er litt ræl som tar opp plassen. Kan det ha noe med at lyden lettere slynges fram igjen, når den ikke må helt bakover først? Forskjellen er enorm. Ble rimelig overrasket i går, da jeg dro på litt volum, og bassen satt inn. Jeg merket noe tilsvarende en gang jeg hadde en dass (!) liggende baki.

Frode: lyd og bass blir påvirket av mange ting, det ene er volum foran høytaleren, avstanden til sidevegger og bakvegg, omliggende veggers refleksjon/demping, elementets retning og avstanden til ditt øre....

Det beste er å flytte litt rundt på kassen, få deg noen gode men litt lange høytaler kabler og gå igang å flytt den rundt  og se hva som er best......

Lyd, klang, refleksjon, lydstyrke, frekvens er et tema som omhandler mye og som i noen tilfeller kan være vanskelig å sette fingeren på da mange faktorer forandrer seg til stadighet....... :lol:

Det må være mer enn bare at det er litt ræl som tar opp plassen. Kan det ha noe med at lyden lettere slynges fram igjen, når den ikke må helt bakover først? Forskjellen er enorm. Ble rimelig overrasket i går, da jeg dro på litt volum, og bassen satt inn. Jeg merket noe tilsvarende en gang jeg hadde en dass (!) liggende baki.

Lite praktisk, men du vil få mer bass hvis du plasserer den inntil bakluka di. Bare prøv så skal du høre.

Kan jo kanskje også tenkes at kassen din er feil i forhold til høyttalere og volum i bag.rommet, slik at det ble "riktigere" når du fylte opp med "ræl"... 8-[

Dette kan jeg ikke mye om...bare tanker jeg fikk. Sikkert noen som kan sakene som kan svare skikkelig.

Selve kassa er nok riktig til elementene. Jeg kjøpte det samlet, og kassa ble da bygget samtidig. Kjøpte av Tryland Tekniske for en del år sida.

• 2 weeks later...
Guest Mercakombi

Hej FrodeS !

Fenomenet med den ökade basmängden beror troligtvis på att du med

hjälp av grejerna som du la i bagageutrymmet, fick basarna att slå mot fler

ytor än tidigare.

Sedan har du med mängden grejer dessutom ändrat bagageutrymmets

egenresonans. Vilket i sin tur också kanske leder till att basarna peakar=spelar

som högst vid just den resonansfrekvensen. Tur i oturen med andra ord;)

Oftast när man tycker att subbasarna spelar för dåligt, så brukar det för det

mesta bero på att baskassen är för lågt avstämd. Detta hör man bäst om

man till exempel öppnar en dörr eller bakluckan och det då helt plötsligt

börjar låta mycket mer bas inne i kupén. Speciellt basreflexkassar brukar

lida av dessa problem. Fordon som det hörs mer bas ur utifrån än inne i

kupén är ett annat typexempel på för lågt avstämda baskassar.

Optimal avstämning för en baskasse i fordon brukar sällan ligga under

40Hz, dock oftast högre. En fordonskupé har nämligen den förmågan att

den som regel förstärker alla lägre frekvenser under ca.45Hz och det med

ca.10db vid 1/3oktav neråt i frekvens.

Tilläggas bör att det Frode Larsen skrivit också är helt riktigt i sammanhanget!

M.v.h

Tomas, moderator för ljud/elektronik på www.mb-forum.se

Guest Kalle

Riktig som de sier her..

Putter du mere støff i bagasjerommet vil det totale volumet av luft minke som da vi føre til at mengen av luft bassen resonerer i / flytter, på minker. dette vi øke effektiviteten på subben.. dette er grunnen til at en 12" er kraftigiere i en Micra enn i en buss  :o

Så om du da putter 2 12" subber i Micraen dobbler du mengden luft du flytter på, og alle vet jo at det er vibrasjonene skapt av en høytaler som er lyd.. Om ikke lufta får flyttet seg til deg som skal høre på musikken vi du ikke få bra lyd ^^

Hender jeg må legge ned baksetene en gang i mellom og første gang jeg gjorde det, flyttet jeg kassa inntil framsetene, pekene bakover. Trodde ledningen inne i kassa var falt ut! Ingen bass at all???. Men joda elementet spratt fram og tilbake som aldri før, men jeg verken hørte eller kjente noe som helst bass. Flyttet den tilbake der den vanligvis står (inntil baksetene, pekene bakover) og voila, all bass tilbake. Dette er en 12" i reflekskasse! Plassering er tydligvis alfa omega...

Guest 2271

Hender jeg må legge ned baksetene en gang i mellom og første gang jeg gjorde det, flyttet jeg kassa inntil framsetene, pekene bakover. Trodde ledningen inne i kassa var falt ut! Ingen bass at all???. Men joda elementet spratt fram og tilbake som aldri før, men jeg verken hørte eller kjente noe som helst bass. Flyttet den tilbake der den vanligvis står (inntil baksetene, pekene bakover) og voila, all bass tilbake. Dette er en 12" i reflekskasse! Plassering er tydligvis alfa omega...

Dess nærmere du har bassene inntil baklemmen, dess mer får du dersom de andre mekanismene også er til stede..... :)

Guest Mercakombi

Men seriøst...bassene kan vel plasseres "hvorsomhelst" da den ikke er spesiellt retningsbestemt. Lave frekvenser forplanter seg jo mye i materialene, i motsetning til høyere frekvenser som bør ha direkte linje til "Tinnitus-grotta".

Helt riktigt så är det väldigt svårt att riktningsbestämma varifrån ett basljud

kommer ifrån. Detta gäller naturligtvis basljud som spelar från ca.80Hz

och ner till likspänning.

Men tyvärr så påverkas speciellt basljud av dess placering i ett rum, eller

i en kupé :(

Man kan med enkelhet säga att alla rum eller kupér har akustikproblem,

mer eller mindre allvarliga, men det finns inga rum som är helt befriade

från resonanser.

Resonanser är ljudvågor som reflekteras tillbaka in i rummet eller kupén

och möter upp med andra ljudvågor och gör att ljudnivån vid vissa frekvens

höjs eller sänks beroende på om mötet ligger på den positiva eller negativa

halvan av sinuskurvan för frekvensen.

Så beroende av vart baskassen placeras i ett rum eller i en kupé, så kommer

dessa rums/kupéresonanser att antingen förstärka eller dämpa ljudet vid

vissa frekvenser.

Som exempel kan jag väl nämna att min S202 har en 7db sänkning av

basljudet vid nästan exakt 60Hz, än vid 44Hz och 81Hz. Sånt här går att

korrigera med diverse equalizers med mera. Eller eventuellt stämma av

baskassens resonansfrekvens så att den peakar just vid 60Hz, vilket dock

inte alltid är helt lätt att lyckas med :?

Tilläggas bör att min baskasse är en gjuten glasfiberkasse med 2st

12":are i sluten kasse, som sedan är nersänkt i reservhjulsbaljan.

Fördelen med detta är att man bibehåller lastutrymmet men begränsar

baskassens lådvolym. Ljudtrycksmässigt spelar basen ändå lika högt

med denna placering, än om jag skulle ha en låda vid ryggstödet som

spelar mot bagageluckan.

Och så här ser det ut 8)

11ui3gz.jpg

M.v.h

Tomas, moderator för ljud/elektronik på www.mb-forum.se

Noe annet som også "flater ut" lyden i en bass er hvis veggen subben er montert på er parallell med bakveggen. Ha en liten skrå på en av veggene eller fest et eggebrett f.eks. på bakveggen.........innvendig, selvfølgelig.

Selv har jeg en 12" Punch med en trykkammerkasse, med optimal størrelse, bak seteryggen, med elementet montert på skrå opp/forover, delt på 80 hz, som jeg selv er fornøyd med.

Har også kilt kassen fast med en kasse på hver side med JBL Decade imontert.

Greit at datteren min også får høre noe annet enn basslyd........Siden jeg ikke har originalt i dørene.