Guest Øyvind Bremnes Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Hører en skranglelyd ved enkelte tomgangsturtall fra under motor. Vet at varmedeksel har vært løst, og punktsveist. Mistenker det løst igjenn. Mercedesverksted anbefalte å sveise det fast på nytt, men jeg frykter dyre utlegg, samt tilbakevennende problem. Noen som har fjernet det? Andre ting det kan være lurt å gjøre? På Mercedes mente de det fort kunne bli for varmt om jeg fjernet dekselet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Vet ikke hvordan det er utformet på din bil, men på en annen jeg hadde løste jeg hele greien på Reodor Felgen metoden ved hjelp av noen lange slangeklemmer. De beveger seg lettere og tåler vibrasjon etc bedre enn sveisesømmene (på den bilen i hvert fall). Ikke pent men effektfullt, og det er jo sjelden folk kryper under bilen for å sjekke slike ting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 På min fjernet jeg dette for 4 år siden. Ikke spor av noe varmegang noe sted. Røsk driten av og tut og kjør.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Han skriver jo varmedeksel OVER katalysator. Det som du tok av var vel dekslet under katalysatoren? Dekslet over katalysatoren er det veldig smart å la sitte på, ellers vil gulvet akkurat her bli veeeldig varmt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Øyvind Bremnes Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Presisering: Deksel rundt katalysator/eksosanlegg framme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Presisering: Deksel rundt katalysator/eksosanlegg framme. Altså det som sitter på katalysatoren og ikke det som sitter skrudd fast til gulvet i bilen? Da kan du ta det av, eventuelt bruke metoden til Jørn Flemming... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 I prinsippet er det ikke noe stort problem om varmeskjoldet ikke er der. Men det er ikke bare for å gjøre bilen dyr at det er montert der heller . Nedover kan skjoldet hindre svimerker i tregulv, gressplener (til og med antenne avispapir) dersom du har kjørt bilen lenge på stor belastning og parkerer litt uheldig. Oppover kan høy punktvarme skade voks/rustbeskyttelse, nærliggende kunstoffdeler ev lage ubehaglig svilukt. På norske veier er likevel sjansen for slik uflaks minimal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Øyvind Bremnes Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Til Jørn-Flemming: Må si din metode høres best ut, når først varmedekselet er der enda. -Hvilke strukturer festet du deksel+slangeklemmer til? -Hvor mange slangeklemmer brukte du? -Hvor lange/store slangeklemmer? Forsvant klirringen helt da du fikk festet det slik? Takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lars Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Til Jørn-Flemming: Må si din metode høres best ut, når først varmedekselet er der enda. -Hvilke strukturer festet du deksel+slangeklemmer til? -Hvor mange slangeklemmer brukte du? -Hvor lange/store slangeklemmer? Forsvant klirringen helt da du fikk festet det slik? Hadde samme problem, fikk tak i en stor klemme som jeg dro rundt "skallet" og strammet. Helt kvitt raslingen på visse turtall. Takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted May 24, 2006 Share Posted May 24, 2006 Hvilke strukturer festet du deksel+slangeklemmer til?Som nevnt var det en helt annen bil jeg gjorde dette på, så jeg vet ikke hvordan dekselet er festet på din type. Men på min kom jeg lett til med en slangeklemme i hver ende av dekselet og slo den rundt selve eksosrøret dvs ved inngang og utgang på katalysatoren. Men det vil du vel se med en gang du prøver hvor du kan komme til med klemmen? Det finnes klemmer som er lange nok selv til å komme rundt katalysatorer, f.eks. slike som brukes til ventilasjonsanlegg - så lenge de er av metall og tåler varme. Hvor mange slangeklemmer brukte du? -Hvor lange/store slangeklemmer?En i hver ende. Ettersom jeg fikk sått klemmen rundt eksosrøret holdt det lenge med klemme til 2" rør - det er bare å brekke av den lengden du ikke trenger når klemmen er strammet opp.Forsvant klirringen helt da du fikk festet det slik?Yepp - ikke en lyd. Slangeklemmene er relativt myke så de har faktisk en viss vibrasjonsdempende virkning på hele konstruksjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest frangran Posted May 25, 2006 Share Posted May 25, 2006 Trodde vitsen med et varmeskjold rundt potter var at de skulle ligge litt unna godset i potta for å gi en kjølende luftkanal mellom skjold og potta. Hvis du fester ei plate helt inntil potta vil du vel egentlig ikke få særlig lavere temp utenpå. Dette trodde jeg. Har noen synspunkter på dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted May 25, 2006 Share Posted May 25, 2006 Trodde vitsen med et varmeskjold rundt potter var at de skulle ligge litt unna godset i potta for å gi en kjølende luftkanal mellom skjold og potta. Hvis du fester ei plate helt inntil potta vil du vel egentlig ikke få særlig lavere temp utenpå. Dette trodde jeg. Har noen synspunkter på dette? Det er jo riktig, men du endrer ikke på det med slangeklemmer. De klemmer bare inntil der sveisefestene likevel har anlegg og endrer ikke på avstanden mellom skjoldet og katten/potten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Øyvind Bremnes Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 Da har jeg vært på den lokale esso-stasjonen og fått heist opp bilen. I mangel av slammeklemmer, og i noe morraørska, klemte jeg bare til dekselet så det satt fast. Det er relativt opprustet, og var veldig mykt. Når jeg nå har klemt det til (les; ødelagt det), er ikke funksjonen borte? Det er ikke noen åpning i for og bakkant av dekslene. Er det kanskje like greit å skjære det vekk neste gang jeg har bilen på bukk? Kanskje til og med bedre? Takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ToreBj Posted June 7, 2006 Share Posted June 7, 2006 De som har tatt av det ytterste skallet på katalysatoren har sikkert sett at det er ikke bare luft der. Det er et isolerende hvitt stoff.(asbest?) Jeg har tatt av dette som dere sikkert skjønner og har fått den nødvendige klaringen over en del kritiske fartsdumper De fleste av dere er opptatt av at skallet/isoleringen skal beskytte "omverdenen". En teori som ble lansert på jobben, når vi diskuterte dette, var at isolasjonen muligens også var der for å sikre at katalysatoren holdt en viss temp for å gjøre jobben sin best mulig? Jeg har nå vært i gjennom 2 EU kontroller hvor eksosen blir testet så helt kritisk kan dette ikke være. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn-Flemming Posted June 7, 2006 Share Posted June 7, 2006 Det er helt riktig at katalysatoren er isolert, dels for å hindre overoppheting av omgivelsene, men særlig for å holde driftstemperaturen inne i katalysatoren riktig. Det jeg har kommentert er et varmeskjold som henger utenpå og dekker deler av selve katalysatorboksen, og som har et luftmellomrom mot selve katalysatoren. Det skjoldet er der bare av hensyn til omgivelsene over dørken eller under bilen. Og for at det skal ha noen særlig skjermende effekt på strålingsvarmen er det viktig at det er luftmellomrom mellom skjold og katalysator. Men som sagt; Du skal ha uflaks før et manglende varmeskjold under katalysatoren fører til skader på noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts