Jump to content

lyd bakaksel 124

Recommended Posts

Guest Øyvind Bremnes
Posted

Har en E220 95 med km. 157500 som jeg akkurat har kjøpt. Etter å ha kjørd den til NordNorge (fra Oslo), hører jeg en svak knitrelyd, samt en svak konstant hvinelyd fra bakaksel. Kan dette være tegn på slitt girkasse? (Merkelig problem med så lav km.stand?) Eller kan det rett og slett være noe som trenger å smøres? Hva bør jeg isåfall gjøre, og hva blir prisleie?

Posted

Sikker på at det er bakakselen som låter?

Hvis ja, ville jeg først sjekket at det er olje på "klokka" (der mellomakselen går inn i bakakselen).

Hvis lyden kan komme andre steder fra, ville jeg sjekket at det ikke er noe som har kilt seg mellom bremseskiver og varmeskjold.

Tviler på at noe er "utslitt" i drivverket på den kmstanden, men svakeste ledd er vel gjerne balata/hardykoblingen/opphengslageret på mellomakslingen og eventuelt drivledda (akslingene som går mot bakhjula)

hvis mansjettene har tatt skade og de blir fyllt med dritt.

Jekk opp og snurr på bakhjula og lytt....

Guest Øyvind Bremnes
Posted

Takk for svar. Har snakket med mercedesverksted i dag, og de mente det var bensinpumpa som laget tilnærmet normal lyd. Litt ekstra støy, men helt innenfor normalrammene.

Posted

Har vært borti det samme medmin også... Pumpa lager litt hvinelyd, 2 ganger har den tatt helt av, og jeg har stoppet bilen, ventet 10 min og kjørt videre uten mer problem. De gangene den har tatt helt av har jeg kjørt hardt, langt + at det har vært ekstremt varmt ute. Skjedd 2 ganger på 4 år.

Guest Øyvind Bremnes
Posted

Er ikke den hvinelyden jeg tenker på. Det er en slags knitrelyd. Har ikke sammenheng med girkassen, da den ikke påvirkes om bilen står i gir eller ikke. Lyden høres når bilen står i ro på tomgang.