Guest Mathisen Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Ser det komme endel "griserier" rundt spjellet i luft masse mengde måleren. Dette ser ut til å komme fra lufteslangen fra motoren til luftfilteret. Det er heller ikke feil å si at denne lager endel gris rundt toppdekselet og bakover... Lekker ved uttaket på toppdekselet. spørsmål: 1. Hva er denne slangens misjon? (forvarming??) 2. hvorfor kommer det olje gjennom denne? (Og skal det være slik?) 3. vil dette rette seg ved å skifte slangen? (må uansett byttes regner jeg med) Er dette indikasjon på andre ting som er galt? Bilen: 230E-88 Aut. W124 (Bruker litt mye bensin) Takker for innspill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 den slangen er veivhusventilasjonen på motoren. om det er stort trykk der slik at det kommer mye olje ut, så kan det tyde på at stempelringer på ett eller flere stempler er slitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Det er slik som Eivind sier, veivhusluftingen. Når motoren er ny er det stort sett litt kondens og vanlig luft som går inn og ut der, men når motoren begynner å bli litt slitt, dvs stempelringer etc så vil ørlite av trykket etter eksplosjonen over stempel trenge gjennom og derfor vil det gå mer og mer luft, med oljedamp og sot ut igjennom slangen. Reglene sier at denne blandingen skal forbrennes mest pga av miljø hensyn. Det er fullt mulig å lage en anordning med feks et filter som gjør samme nytten men ikke drar denne blandingen inn i motoren..... Motoren vil nok etterhvert bli dauere når stempelringene slipper igjennom trykk, derfor er nok en tur til verksted for å måle kompresjonen være på sin plass.... Du kan nok kjøre LENGE til med dette, bilen vil bare bruke mye mer olje og bensin og røyke godt ut bak, så det er opp til deg om du vil gjøre noe med det..... En overhaling trenger ikke koste allverden hvis du kan gjøre litt selv, men må du levere den i fra deg så koster det vel like mye som bilen er verdt..... Hvor langt er den gått..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mathisen Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Hmm .. jeg var redd for dette ja... bilen bruker ca 1,2L / mil blandet kjøring (kan jo selvfølgelig skyldes andre ting... mistenker gåen lambda også) Veldig lat er den også, men kjøpte den ikke akkurat for å kjøre på bane Den har 285K på telleren, men det er jo ikke sikkert det stemmer. Nå har tankene vandret dithen å bytte til 300 eller 320 motor. Kan hende det vil skje fortere enn planlagt da skjønner jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Det finnes flere 230`er på skroteren rundt omkring, kjøp deg en sliten motor og kos deg i garasjen, det trenger ikke bli så dyrt og da kan du ta litt etterhvert...... Kjøp en bok som omhandler motorbygging så får du litt teknisk "lærdom" med på kjøpet, og snakk med BOS om hva du minimum bør bytte for at motoren skal bli som ny...... Mye mer gøy enn å sitte i sofaen og se på grand prix.... Å bytte til 6`er mye arbeid, og vanskelig å få godkjent.... ta heller å trim 2,3 literen litt, feks porte topp, økt kompresjon etc.... Bare det å få den overhalt vil nok være som natt og dag for deg hvis den er lat som du sier... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mathisen Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 joda Frode... skjønner det er endel jobb med overgang til 6`er... tanken er vel å få tak i en delebil .. (300-320 eller tom kanskje en 8`er ) kommer an på pris og hva som er tilgjengelig. Da er det jo "bare" å flytte over samtlige deler. [-o< Mao: det kan godt hende jeg skaffer en 230 og overhaler som du sier. Imellomtiden fyller jeg på litt ekstra bensin og kjører pent... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.