Jump to content

300e turbo

Guest josulf

Recommended Posts

Guest josulf

eg holder på med et lite prosjekt, turbo i leke bilen min,

og da hadde det vært fint med tips og litt veileding,

bilen er en 300E 12V 3,2  AMG 4MATIC,

det som er gjort til no er levert toppen in for og få fjernet gods i forbrennings kammert,

og kjøpt nye register styrere og ny kam, nye løftere og alle pakninger er nye på motoren,

skal bestile lav komp stempler til uken og data sprut med tenning,

snakket med Vidar på v.s motor og han sa at eg skule kjøre med org toppaknig, er det noen som mener at det ikke holder.

og eg har lyst på twin turbo vet ikke va turboer eg skal ha enda,

men har ikke lyst på turboer som kommer  på høyt  turtall,

og eg må kjøpe olje kjøler, så er det noen som har er eg interessert,

men er det noen som vet va dyser som eg skal bruke å kor får eg fat på fuel rail.

så er det noen som har råd så bare sleng de ut . og sikkert mangen som mener at gir kassen ikke holdert med det tar vi så det kommer. :D

Fuel rail kjøper du i USA, dvs e-bay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Dash-8-Fuel-Rail-Extrusion-custom-fuelrail_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ42604QQitemZ8067065995QQrdZ1

Det samme med dyser: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Corvette-LS1-LT1-Bosch-30-lb-pound-Fuel-Injectors-Red_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33554QQitemZ8066495057QQrdZ1

Bare husk å kjøpe høy Ohms dyser, da slipper du mye ekstra arbeid, mange datasprut trenger ekstra motstand ved bruk av lav ohms dyser.

Så må du også ha dyser i forhold til antall HK du vil anta motoren gir når du er ferdig....

Hvis du sier 300hk så må du ha dysene som feks står på E36 AMG disse er vel 350cc dyser hvis jeg ikke tar helt feil.

Bensinpumpa di passer perfekt til Turbo, denne gir 7-8 bar trykk uten noen problemer, dysene skal bare ha 3,5bar i det nye systemet ditt, ved å kjøre opp trykket så gir de mer bensin, så det er en fin måte å regulere bensinmengden på.

Har en i klubben som brukte to skyline turboer på en E280, det er et godt tips å gjøre det samme... der kommer kreftene med en gang... :P

300-24 har original oljekjøler, dra til skroteren og plukk av en slik, ta med festene og slanger, denne vil mest sannsynlig passe direkte uten ytterligere modifisering og med ei lita termostatstyrt vifte koblet til datasprutet så er det mer enn nok.... :P

Du må modifisere innsugingsmanifoilen din for å passe de nye dysene og få festet fuel railen, her må du ha noen med fres som kan frese av litt av toppen der dysene går nedi, og utvide hullet, dine originale dyser er lengre og tynnere derfor må det modifiseres litt.....

Du Trenger ny bensintrykkregulator, her er det mye å velge i.... men igjen det kjøpes i USA for det meste.....

Siste tips, sett deg godt inn i dette før du gjør noe som helst, tenk litt over hvordan du kan overvåke A/F forholdet på motoren, unngå tenningsbank og få dette til å gå uten at motoren din sier takk for seg på første langstrekket..... :?

En bok jeg vil råde deg til å lese er Maximum Boost av Corky Bell, da får du ihvertfall litt innsikt i turboens verden og kan ta avgjørelser selv....

Og du bør begynne å opprette "kontakter" feks her i MBE der du kan få hjelp til tekniske ting mens du holder på....

Lykke til.

Guest 1042

Når det gjelder oljekjøler kan du vel hente en fra en 300TDT eller en 300-24v.

300-24 har tilnærmet lik blokk som M103 motoren og den har samme oljekjøler som 300 turbodiesel.

OBS OBS, dersom du skal fjerne noe som helst i forbrenningskammeret bør den som tar jobben også ta ansvar for resultatet. Er ikke spes mye gods å fjerne her......

Om det er tilstrekkelig gods i stemplene, skim av en millimeter eller to (regn med 2mm -> ca 8,5:1 i komp).

Hvorfor ny kam(er). Slitt ?

Bytt i det minste rådelagrene.

Skal du bygge grenrør finner du rustfrie flenser under 'selges' (må nok scrolle litt bakover i tid).

Lykke til !

Guest josulf

grunnen til ny kam slitasje, toppen blir gods fjeringen i toppen gjort av sylinderservic i bergen, skal bytte rådelagrene

Guest josulf

vet noen om det går an å bruke 2 turbo fra passat 130hk 1,9tdi er garret gt15 skal holde opptil 200hk stk tenker bare til å beggyne med.

Kompressor map til GT15 ser grei ut til twinturbo, men vet ikke hvordan turbin huset er. Skal visst være et annet forhold mellom kompressor og turbin størrelse på diesel turbo'er.

Dersom du ikke har erfaring med turbo bygge gjør du smartest i å velge en utprøvd løsning.

Dessuten, bytte av turbo'er på et senere tidspunkt kan bli svært utfordrende om du ikke tar høyde for dette i grunndesignet (fysisk plass problem, flens typer, andre rørdimmensjoner, olje&vann koblinger etc .....)