Guest 2271 Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 For å stoppe massakren av dekk(venstre bak) på bilen, er planen å sette på nytt senkesett - men det skjer ikke før uti juni en gang.... Noen tips, noen, til type? Jeg vil ha noe som senker 50-60 mm, og sette på 1`er eller 2`er puter til fjærene (idag er det 3`er puter bak - og bilen er senket 70mm... ) Det er forøvrig montert gule koni dempere foran + E500 stag og bak er det nivåregulering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Her er noen nettsider du kan surfe igjennom...... blir som en unge på julaften av slike sider... http://www.eibach.com/ http://www.hrsprings.com/ http://www.performancealloys.com/loweringkits_springs.asp#8 http://www.koni.com/ http://www.sachs.de/ Har bare hørt bra om Eibach og H&R, tror det er ett fett hvilke du velger av disse, sachs og koni kommer på en god andreplass. Undersøk stivheten til de forskjellige merkene, og ta hensyn til at S124 er en tung bil slik at du trenger stive fjærer spesielt når du skal senke så mye, da er det mindre rom for dekkene å fjære i....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Sånn ved første øyekast, tror jeg at jeg kommer til å falle for.... http://www.eibach.de/frame.inc.php?SPA=1&C_lang=en&LID1=2&LID2=8&LID3=6 Eibach Sportline => senker opptil 50 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARS Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Du har H&R senkesett som er modifisert. Ved montering av Standard senkesett på din bil ser den høy ut fortsatt. Det er fordi du har runde hjulbuer. På en standard 124 er de mye rettere og bilen ser derfor mye lavere ut. Alexander har H&R på bilen sin uten modifisering. Bilen din er lavere. Som vi har snakket om så kan du skifte pute bak til en som er litt høyere, 5mm til 1cm, det må prøves eller måles ut for å se hva som er penest. Bilen vil da få rettere linjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Du har H&R senkesett som er modifisert. Ved montering av Standard senkesett på din bil ser den høy ut fortsatt. Det er fordi du har runde hjulbuer. På en standard 124 er de mye rettere og bilen ser derfor mye lavere ut. Alexander har H&R på bilen sin uten modifisering. Bilen din er lavere. Som vi har snakket om så kan du skifte pute bak til en som er litt høyere, 5mm til 1cm, det må prøves eller måles ut for å se hva som er penest. Bilen vil da få rettere linjer. Får man større enn 3er-puter bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Eibach Sportline => senker opptil 50 mm. Tror det er et godt valg, det går an å ta(slipe) av 3-5mm av en 1`er pute i tilfelle bilen blir for høy, det vil medføre 5-7mm ytterligere senking ute ved hjulet. Jeg hadde prøvd med 50mm senkesettet og 2`er pute og sjekket høyden med det, tyngden av stereoen baki vil trykke den ned ytterligere enn vanlig og i tilfelle at den blir for høy så kan du som sagt slipe av en 1`er pute og sjekke høyden da. Et tips, H&R har 60mm senkesett til 124 hvis jeg ikke husker helt feil..... Et annet tips er å ta en 1`er pute å kappe av "skjørtet" og stappe dette over den 3`er puten som står på nå, det burde gå uten for store problemer for det er vel ikke 4`er pute til S124 bak, kun foran slik vi diskuterte her om dagen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Du har H&R senkesett som er modifisert. Ved montering av Standard senkesett på din bil ser den høy ut fortsatt. Det er fordi du har runde hjulbuer. På en standard 124 er de mye rettere og bilen ser derfor mye lavere ut. Alexander har H&R på bilen sin uten modifisering. Bilen din er lavere. Som vi har snakket om så kan du skifte pute bak til en som er litt høyere, 5mm til 1cm, det må prøves eller måles ut for å se hva som er penest. Bilen vil da få rettere linjer. Får man større enn 3er-puter bak? Nei, pute-størrelsene er slik (har det dokumentert via BOS - og sitter her med tegninger): FORAN: 1er: 8 mm 2er: 13 mm 3er: 18 mm 4er: 23 mm BAK: 1er: 8 mm 2er: 13 mm 3er: 18 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Eibach Sportline => senker opptil 50 mm. Tror det er et godt valg, det går an å ta(slipe) av 3-5mm av en 1`er pute i tilfelle bilen blir for høy, det vil medføre 5-7mm ytterligere senking ute ved hjulet. Jeg hadde prøvd med 50mm senkesettet og 2`er pute og sjekket høyden med det, tyngden av stereoen baki vil trykke den ned ytterligere enn vanlig og i tilfelle at den blir for høy så kan du som sagt slipe av en 1`er pute og sjekke høyden da. Et tips, H&R har 60mm senkesett til 124 hvis jeg ikke husker helt feil..... Et annet tips er å ta en 1`er pute å kappe av "skjørtet" og stappe dette over den 3`er puten som står på nå, det burde gå uten for store problemer for det er vel ikke 4`er pute til S124 bak, kun foran slik vi diskuterte her om dagen.... Foran glemte vi å sjekke pute-størrelsen da bilen var i luften, Frode... Men jeg tror jeg vil gå for 1`er eller 2`er der... med nytt senkesett... og eventuelt 2`er bak... Som du sier, pga stereo`n... Det MÅ uansett være LITT klaring, for jeg gidder ikke å ut med 14.000,- i gummi foran hver jævla sommersesong!! Dessuten så SKAL jeg hvertfall få senkesettet inn i vognkortet... Og da er det kjekt å få kjøpt inn noe helt nytt... Slik at jeg har nødvendig TüV og alt... Jeg heller for Eibach, da jeg har hørt at de skal være bedre og ha bedre "holdbarhet" enn H&R, H&R blir raskere myke... Har ikke svært mye kunnskap om fjærer, men har prøvd H&R på en Audi tidligere.. og ja.. Eibach har jeg lyst å prøve nå... Og ikke minst - som han Biltilsyn-mannen i Stavanger her sa (ifm et treff vi hadde på Vegmuséet), "jeg kan fint klare å skille mellom jobb og privatliv - men hadde jeg vært på jobb så hadde den bilen vært skiltet av TVERT!"... Det har jeg IKKE lyst til... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Og ikke minst - som han Biltilsyn-mannen i Stavanger her sa (ifm et treff vi hadde på Vegmuséet), "jeg kan fint klare å skille mellom jobb og privatliv - men hadde jeg vært på jobb så hadde den bilen vært skiltet av TVERT!"... Det har jeg IKKE lyst til... Bare fordi den er lagt litt nærmere bakken? Har ikke den bilen vært senket ganske lenge nå? Burde kanskje vært ordnet godkjenning tidligere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Det er vel ikke senkingen som vil gi problemer med tilsynet, 295 dekkbredde og 20" på en 124 er vel egentlig problemet...eller hur Roger..??.. Men slapp av...det ordner seg.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Det er vel ikke senkingen som vil gi problemer med tilsynet, 295 dekkbredde og 20" på en 124 er vel egentlig problemet...eller hur Roger..??.. Men slapp av...det ordner seg.... felgstørrelsen skal man ikke trenge å godkjenne. innpresset rulleomkrets(?) og forskjellig dim foran og bak er nok det han vil slite med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 Det er vel ikke senkingen som vil gi problemer med tilsynet, 295 dekkbredde og 20" på en 124 er vel egentlig problemet...eller hur Roger..??.. Men slapp av...det ordner seg.... Nei, senkingen er vel ikke akkurat problemet her... men det som er problemet er at - faktisk før jeg fikk bilen - så ble gummien på venstre bakhjul "spist opp" av hjulbuen.... man kunne ikke lese halvparten av det som stod på dekksiden.... DET var det han biltilsyn-mannen reagerte på...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 Det er vel ikke senkingen som vil gi problemer med tilsynet, 295 dekkbredde og 20" på en 124 er vel egentlig problemet...eller hur Roger..??.. Men slapp av...det ordner seg.... felgstørrelsen skal man ikke trenge å godkjenne. innpresset rulleomkrets(?) og forskjellig dim foran og bak er nok det han vil slite med. Ja, innpress (som nevnt i annen tråd, ET15 foran og ET23 bak) er vel det jeg kunne slitt litt med, og forskjellig bredde på dekkene (255 foran, 295 bak) er en annen ting... Men det ordner seg nok alltid det... Uansett - etter hva man har sett i hjulbrønn og buer, foran og bak - så er det ingen hensikt å hverken dreie av litt på innsiden av felg for å endre ET, ei heller er det noen vits å valse... Det er dekk og felg på bilen nå som er MAX av det man kan klare.... og ved å endre det ene eller andre, vil alt bare bli MYE verre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest CE320 Posted May 21, 2006 Share Posted May 21, 2006 Ingen som har hørt om Vogtland her?? http://www.vogtland.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Ingen som har hørt om Vogtland her?? Har hørt om de, men har ikke noe erfaring med de....dvs ingen har gitt noe tilbakemeldinger på fjærene til Vogtland på kvalitet, stivhet, sportlighet..... men det er jo en Tysk produsent så helt galt kan det ikke være...... CE320... kan ikke du gi dine erfaringer hvis du har disse på bilen din, er veldig intressert i å få høre hva en kan forvente av Vogtland.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvar Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Bare for å ha sagt det CE320=Betalende medlem "Ingvar",hadde bare "litt" problemer med å logge på i går kveld! Ja,jeg har Vogtland fjærer på kupeen min.Har nettopp montert dem,så har ikke så mye erfaring med dem enda. Byttet fra et oppsett med AP senkefjærer/Kayaba dempere og 8x18 Intra et35 med 225/40 til Vogtland fjærer/Bilstein Sprint dempere og AMG Monoblock 7.5/8.5x17 et35/30 med 225/45 og 245/40. Jeg kan allerede nå si at bilen ble betraktelig mindre "stumpete" med det nye oppsettet. Du kan forøvrig ta en kikk på www.mbworld.org og se hva de syns om Vogtland der.I grunnen bare positivt,de skal være en mellomting mellom HR og Eibach.Vogtland senker også mer enn de to andre.Jeg monterte fjærene med 2er puter,så får vi se når fjærene setter seg.Vogtland senker i motsetning til Eibach mer framme enn bak,så det blir litt "stuk",noe jeg syns ser bra ut.Har også "limo" stabstag liggende,men får vente med det til budsjettet tillater innkjøp av E500 stag bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsærn Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Får litt angst når jeg leser dette jeg. Hadde bilen på EU i går, det meste ok, men fikk beskjed om at jeg må på tilsynet for å få godkjent senking. Jeg kjøpte disse fjærene for 2 år siden på Trio, da de gamle var brukket. NAF godkjente bilen den gang. Betyr dette at jeg vil komme til å få trøbbel når jeg skal på tilsynet? Noe spes jeg bør tenke på før jeg bestiller time? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Noe spes jeg bør tenke på før jeg bestiller time? Du må ha godkjenningspapirene med deg og delenummerene må være lette å lese av fra fjæra! Bortsett fra det skal det gå greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsærn Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Noe spes jeg bør tenke på før jeg bestiller time? Du må ha godkjenningspapirene med deg og delenummerene må være lette å lese av fra fjæra! Bortsett fra det skal det gå greit. Ja fjærene er reine og fine sjekket det på EU, som flaks var så hadde jeg spart på kivtteringer og TUV papirene da.. puh.. takker for beroligende tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Alex Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Hei. Noen som har peil på hvilket senkesett jeg skal kjøpe til min 93 mod 280 TE? Og hvor? Bestiller ikke fra utlandet, skal dra å kjøpe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Noe spes jeg bør tenke på før jeg bestiller time? Du må ha godkjenningspapirene med deg og delenummerene må være lette å lese av fra fjæra! Bortsett fra det skal det gå greit. Trenger man ikke også et papir på at hjulstillingskontroll er tatt etter senking? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Hei Larax, jeg er kjempenøyd med H&R settet jeg kjøpte hos Auto-Trio i høst. Der har vi rabatter også... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Trenger man ikke også et papir på at hjulstillingskontroll er tatt etter senking? Det var bra du nevnte, det må man ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsærn Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Noe spes jeg bør tenke på før jeg bestiller time? Du må ha godkjenningspapirene med deg og delenummerene må være lette å lese av fra fjæra! Bortsett fra det skal det gå greit. Trenger man ikke også et papir på at hjulstillingskontroll er tatt etter senking? Akkurat ja,, da sliter jeg, bilen var ferdig senket når jeg kjøpte den for 4 år siden. Tviler vel steeeerkt på at det er gjort hjulstillingskontroll etter dette. Kommer vel ikke under 2000 lappen på en sånn kontroll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Kommer vel ikke under 2000 lappen på en sånn kontroll? Ring litt rundt. Lenge siden jeg tok 4-hjuls nå, men jeg mener å huske det kostet 1500 eller noe sist... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.