Jump to content

320 rekkesekser vs v6

Kjetil Halvorsen

Recommended Posts

MB har lagt ned mye bra arbeid, materialvalg og komponenter i m104. V6'eren mener jeg er et resultat av sparekniven, dvs redusere antall deler i motoren -> 3 ventiler pr sylinder.

Jeg har ikke hørt noe spes negativt om V6'en, så da har de antageligvis ikke fira noe på kvaliteten.

• 2 weeks later...
Guest brotor

så vidt jeg veit så har det vætr en del problemer med 104 motoren. no motorstyring og sånn som har hatt lett for å klikke. fjusk er visst ikke sjeldent på de motorene.. men har aldri hatt bil med den motoren før, så kan egentlig ikke uttale meg så sikkert om det.

Det har ikke vært noen store problemer med noen av motorene, eneste er at M104 har hatt litt problemer med toppakningen, ellers er det vanlig skuddsikker Tysk MB kvalitet.

Tror overgangen til V6 kontra R6 er mindre motor sånn fysisk i lengden, billigere å produsere og mindre sjangs for toppakning problemer.

Og så har V6`en max dreiemoment over et større turtallsområdet, men det kan godt være elektronikken som styrer og ikke motoren skyld, den bruker også litt mer suppe....... :lol:

Elektronikken til M104 motorene har så langt jeg vet ikke vært noe problem, de fleste bilene er gått over 200`km nå og at det kommer litt problemer pga av at bilene rett og slett er på vei til å bli gamle er kanskje ikke så rart, men en kan ikke kalle det et problem...... :lol:

Den første M104 motoren har K-jetronik, dette er et elgammelt system som fungerer..... men igjen pga av alder så begynner ting å ryke og det er ekstremt kostbart å kjøpe nye deler, det at delene er så kostbare er sikkert en av grunnene de fleste blir kjørt til de står før deler blir byttet...... :?

Og så blir det mye banning når en sjekker priser på nye deler..... :(

Det er veldig få som har peiling på K-jet slik at det blir mye frem og tilbake på verksted for å finne årsaken hvis det er problemer........ ekstremt få bilmekanikere igjen som kan skru på K-jet, det er egentlig det største problemet med K-jet.....+ at den kanskje bruker litt mer suppe enn de nyere elektroniske innsprøytnings systemene.....

De siste M104 som står i 124 serien og i 210 serien er skuddsikre maskiner, eneste en må være obs på er at de må kjøres rolig til de er gjennom-varme, tror det er en av årsakene til at toppakningen går, at det blir gitt litt mye gass når motoren er kald og at den lange toppen ikke liker slike brå oppvarminger.......

Tror overgangen til V6 kontra R6 er mindre motor sånn fysisk i lengden

Jeg tror nok det er noe av det viktigste. Det er enorm fokus på sikkerhet, komfort og kjøreegenskaper. Når motoren er kortere, kan plassen utnyttes til å legge inn mer deformasjonssoner, mer beinplass, flytte motoren frem/tilbake (vektbalanse), mer plass til å sette hjulopphenget dit man vil osv osv.

Mange fordeler. At motoren blir bredere har lite å si.