Sven Håkon Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 Jeg sliter med noe som best kan karakteriseres som dårlig grep bak på bilen, noe som gir utslag i at bilen f.eks. slipper i rundkjøringer selv på tørr asfalt. Jeg opplever også at bakenden føles som om den bare "henger med", og har forsinket retningsendring i forhold til fronten - blir litt tilhengerfølelse av det, særlig i svinger med humper.. Følgende kan være feil i bakstillingen av det jeg kan tenke på; - for mye luft i dekkene - utslitte subframeforinger - feil spissing Om dette kan påvirke kjøreegenskapene til å bli som jeg beskriver vet jeg ikke.. Og ingen festligheter som f.eks. "nyt det mens du kan" el.l. takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 - for mye luft i dekkene - utslitte subframeforinger - feil spissing Om dette kan påvirke kjøreegenskapene til å bli som jeg beskriver vet jeg ikke.. Og ingen festligheter som f.eks. "nyt det mens du kan" el.l. takk! Jeg skal ikke påstå for mye her, men dårlige foringer bak, og da særlig traversforingene (det er vel de som også kalles subframeforinger) skal visst kunne gi ganske vinglete bakende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 Har du byttet noen foringer i bakhjulstillingen din i det siste..?? når fikk du sjekket hjulstillingen din sist.? Som sagt tidligere så kan dårlige subframe foringer gi utslag i at den ikke er så fast i fisken lenger.... Hvor gamle er dekkene dine?? 5-6år gamle dekk har ofte en tendens til å bli harde og da slipper de lett..... min er MYE tyngre enn din bak, men jeg må gi full guffe for å få det til å slippe selv på vått føre så dekkene har mye å si selv om de heter GoodYear... Så dekkene kan gi utslag i at det slipper..... men det i sammenheng med spissing på villspor og dårlige dempere gjør at dekkene "hopper" og da slipper innerdekket med en gang. Så de siste spørsmålene er: når byttet du demper sist.? Har du merket noe unormal slitasje bak??.....hvis ikke så er det sjelden spissingens feil........ Du kan prøve noen dekk fra noen andre (meg) for å eliminere dekkene hvis du ønsker det..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 - utslitte subframeforinger Det du beskriver passer veldig godt overens med slitte subframforinger. Få bilen opp på bukk og sjekk etter slakk i de! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torbjørn Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 I bakstillingen til 190'n er det masse foringer som kan lage mange forskjellige kjøreopplevelser når de blir slitt... Men jeg vil sette pengene på utslitte subframe foringer (4stk) og evt. nedre ytre knirkeforing og slakke i foringene på camber staget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Og ingen festligheter som f.eks. "nyt det mens du kan" el.l. takk! En søt, veldreid, løs bakende hadde ikke vært å forakte nei... M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 En søt, veldreid, løs bakende hadde ikke vært å forakte nei... Ha, ha...du klarte ikke å dy deg nei..!!.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Takk for svar alle sammen! Jeg hadde bilen på EU-kontroll i februar, og i den forbindelse byttet jeg spissingstag bak. Jeg har ikke fått tatt hjulstillingskontroll på bilen etter dette (stilte hjulene inn på gefühlen), derfor jeg nevnte den muligheten. Jeg fikk ikke påpakk om å bytte andre foringer, men for all del - en EU-kontroll er relativt tilfeldige saker later det til. Subframe-foringene er 97% sikkert de originale, og med 374.000km (på telleverket, hvem vet) er det kanskje på tide med bytte ja. Jeg har fått fatt i et komplett sett med foringer forsterket med polyurethan fra bska automotive, og må få satt disse på så fort tiden strekker til! Jeg føler at problemet i særdeleshet oppsto etter at jeg satte på sommerdekkene (17" m/215-dekk), men om dette har relevans med dekkene eller endret kjøremønster vet jeg ikke.. Demperene bak er originale MB-dempere og ble byttet for et par år siden - den klassiske dytte-bilen-ned-testen avslører ingen defekter på denne fronten... Dekkene er GoodYear Eagle F1, og passer bilen fryktelig dårlig (sporing av en annen verden), som jeg overtok av Morten fra det hvite lynet hans. Alder er ukjent, men unormal slitasje bak har jeg ikke merket... Jeg kom til å tenke på en annen ting; Når bilen girer opp/ned eller går fra revers til drive (og vice versa), er det av og til en del klonking bakfra - dette er vel også tegn på dårlige subframeforinger, eller henger dette mer sammen med foringer på differensialen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 sjekk de to foringene bak på diffen svenni Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Jeg kom til å tenke på en annen ting; Når bilen girer opp/ned eller går fra revers til drive (og vice versa), er det av og til en del klonking bakfra - dette er vel også tegn på dårlige subframeforinger, eller henger dette mer sammen med foringer på differensialen? Jeg hadde samme lyden, det er de to foringene som holder diffen slik som Bernt nevner her, det sammen med slitte balatakoblinger gjør at den "vandrer" mye når en veksler mellom D-R. Demperne er ikke relativt hvis de bare er par/tre år, dvs 50-60`km de holder mye mer enn det, så du kan trygt "eliminere" disse fra problemstillingen. Jeg stiller spørsmål med dekkene og som sagt...... ta brekkhjern metoden på foringene og for alle del få byttet de subframeforingene( bska automotive) og gi tilbakemelding etter at det er gjort.... Og med hensyn til sporing, jeg kjørte en Golf(2000Mod) her om dagen, den sporet 1000 ganger mer enn min og den hadde 195 originale dekk på, var nettopp senket og hjulvinklene var ikke justert, sjekk etterpå viste 0 spissing foran, etter justering av spissing foran og 0 spissing bak var bilen som en annen verden..... bare til info, hjulvinklene avgjør MYE om bilen sporer eller ikke, det i sammen med dekk type, dekk bredde, profil, felgbredde, ET og lufttrykk i dekkene gjør om det sporer mye eller ingenting.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Jeg må få tatt en hjulstillingskontroll ja, men jeg merker omtrent ingenting med vinterdekkene.. Sommerdekkene har relativt høyt innpress (ET40), noe som gjør at de står veldig tett - forhåpentligvis er ikke problemet et resultat av at bilen blir "passelig smal" i forhold til hjulspor..... Skal få byttet til de oppgraderte foringene og se om dette strammer opp tilstrekkelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Takk for svar alle sammen! Jeg hadde bilen på EU-kontroll i februar, og i den forbindelse byttet jeg spissingstag bak. Jeg har ikke fått tatt hjulstillingskontroll på bilen etter dette (stilte hjulene inn på gefühlen), derfor jeg nevnte den muligheten. Jeg fikk ikke påpakk om å bytte andre foringer, men for all del - en EU-kontroll er relativt tilfeldige saker later det til. Den justeringa di hørtes ikke helt optimal ut for å si det mildt. Husk at det er stor forskjell på slitte foringer og slitte foringer. Jeg hadde klunkelyder foran på min, men fant ingen slitte foringer. Ikke eu-kontrolløren heller. Allikevel ble klunkene borte med nye stabstagforinger. Subframe-foringene er 97% sikkert de originale, og med 374.000km (på telleverket, hvem vet) er det kanskje på tide med bytte ja. Jeg har fått fatt i et komplett sett med foringer forsterket med polyurethan fra bska automotive, og må få satt disse på så fort tiden strekker til! Jeg føler at problemet i særdeleshet oppsto etter at jeg satte på sommerdekkene (17" m/215-dekk), men om dette har relevans med dekkene eller endret kjøremønster vet jeg ikke.. Er nok ikke dumt med nye foringer hvis de er orginale. En ting er hvor langt de har gått, en annen ting er hvor gamle de er. Dekkene er GoodYear Eagle F1, og passer bilen fryktelig dårlig (sporing av en annen verden), som jeg overtok av Morten fra det hvite lynet hans. Alder er ukjent, men unormal slitasje bak har jeg ikke merket... En hjulstillingskontroll er kanskje på sin plass? Min sporet også ganske mye før jeg tok kontroll på den. Ble bra etter det. Jeg kom til å tenke på en annen ting; Når bilen girer opp/ned eller går fra revers til drive (og vice versa), er det av og til en del klonking bakfra - dette er vel også tegn på dårlige subframeforinger, eller henger dette mer sammen med foringer på differensialen? Kan også være balatakoblinger. Jeg har det samme på min hvis jeg rygger, setter den i drive, og gir litt brått gass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.