Jump to content

C-service


Stjerneglis

Recommended Posts

Guest trondroald

Fattern har fått beskjed av ASSYST om at neste service blir en C-service. Jeg har personlig bare hørt om A- og B- service, men ikke C. Noen som har peiling? Bilen er en A150 som vil ha en km stand på ca 30-35000 km ved C-servicen.

 

på nyere mb er det nye koder.

vet ikke om a-klassen men, på 211

er det d&e service også.

uansett henter mekanikeren ut

en tilleggs kode som forteller hva som skal

gjøres.

f.eks på 211 sier bilen i fra når luftfilter skal

dreies 180 grader eller skiftes.når dynamoreim

kontrolleres,bremsevæske skal skiftes mm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Lirker frem denne igjen.

 

W211en skriker om C-service og bilen har nettopp rundet 100 000km. Er det noen som har peiling på hva som skal gjøres på C-servicen?

 

Det ble forøvrig tatt service på bilen for 4000km siden, hos Volvo der jeg kjøpte bilen. Vil tro Volvo-gutta bare har skiftet motorolje og filter, men skal undersøke dette nærmere i morgen. Stemmer det at siden Volvo har skrevet i service-heftet så kan man bare se langt etter rust garantien hos BOS/Mercedes? :?

 

Bilen er en 2004 Mercedes E200 Kompressor Avantgarde

Link to comment
Share on other sites

Vil tro du får samme problem med rust garanti/kulanse som meg når volvo har skrevet i heftet ja, hos meg var det ford/mazda forhandleren som skrev når de byttet olje før jeg fik bilen, dette ca 6000km etter service hos mb.

 

Lirker frem denne igjen.

 

W211en skriker om C-service og bilen har nettopp rundet 100 000km. Er det noen som har peiling på hva som skal gjøres på C-servicen?

 

Det ble forøvrig tatt service på bilen for 4000km siden, hos Volvo der jeg kjøpte bilen. Vil tro Volvo-gutta bare har skiftet motorolje og filter, men skal undersøke dette nærmere i morgen. Stemmer det at siden Volvo har skrevet i service-heftet så kan man bare se langt etter rust garantien hos BOS/Mercedes? :?

 

Bilen er en 2004 Mercedes E200 Kompressor Avantgarde

Link to comment
Share on other sites

Etter 4 år med 211 har jeg endelig lært litt mer om Assyst Pluss enn da denne tråden startet  :)

 

C-service betyr at det er estimert 3 arbeidstimer ifm servicen (D betyr 4 timer osv).

Via kjørekomputeren kan du hente ut en spesifikk servicekode som spesifiserer alt som må gjøres ifm akkurat denne servicen. Jeg husker ikke fremgangsmåten, men den står i manualen. Koden er forskjellig fra gang til gang. Hent den ut og gi den til merkeverkstedet, og de skal i prinsippet kunne generere en arbeidsliste i systemet og gi deg en pris på servicen.

 

en "+" etter C-en betyr bremseservice i tillegg. F.eks skifte av bremsevæske.

 

At bilen varsler om service allerede etter 4000 km viser at Volvo-gutta ikke tilbakestilte Assyst Pluss for bilen din etter hva de måtte ha gjort ifm med "servicen"...

Link to comment
Share on other sites

Fant ut idag at koden for servicen er QTK1. Denne koden greide faktisk ikke BOS å finne, men han skulle undersøke det litt nærmere. :)

 

Det var igrunn veldig enkelt å gå inn i Assyst og finne koden. Satte bare nøkkelen i pos. 1 og bladde frem til meldingen om service. Så var det bare å holde inne knappen til venstre for instrumentene, i 5sek også var jeg inne i Assyst. Valgte så "service data" og da kom koden frem! :D

 

Dette er også godt beskrevet i den store instruksjonsboka som følger med bilen.

 

Tror ikke det er så dumt dette "nye" systemet bare man lærer seg fremgangsmåtene.

Link to comment
Share on other sites

Før jeg bestemte meg for å ta service i Nederland som vanlig, sjekket jeg pris med servicekode hos noen forhandlere her hjemme - to av tre kom med pris i løpet av kort tid, den siste klarte ikke å finne noe og ba meg om å komme innom for å få pris. De opplever nok ofte at informasjonen de får er feilaktig, men i mitt tilfelle var det nøyaktig samme mail som gikk ut til alle tre. Om det er uvilje, brukerfeil eller annet som ligger bak vet jeg ikke.

 

Forrige gang jeg forsøkte å få pris ut fra servicekode ble jeg nærmest ledd av som kunne være så dum og tro at jeg ikke trengte å vise bilen, men det er et par år siden, så systemet var kanskje ikke skikkelig innarbeidet da.

Link to comment
Share on other sites

Fant ut idag at koden for servicen er QTK1. Denne koden greide faktisk ikke BOS å finne, men han skulle undersøke det litt nærmere. :)

 

Det var igrunn veldig enkelt å gå inn i Assyst og finne koden. Satte bare nøkkelen i pos. 1 og bladde frem til meldingen om service. Så var det bare å holde inne knappen til venstre for instrumentene, i 5sek også var jeg inne i Assyst. Valgte så "service data" og da kom koden frem! :D

 

Dette er også godt beskrevet i den store instruksjonsboka som følger med bilen.

 

Tror ikke det er så dumt dette "nye" systemet bare man lærer seg fremgangsmåtene.

 

Fikk pris på service på BOS Lillehammer med samme servicekode som din nå kom på 4400 kr

Skifte av olje og filter

Bytte kjøleveske

Bytte av bremseveske

Bytte kombifilter

Bytte dieselfilter

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke eksakt hvordan en gjør, men det går ann å få ut en del flere koder for service, dette er en hel liste med koder som forteller hvilke enkelt deler som skal skiftes/fikses. skrev sjøl ned alle disse koder å ringte 2 lokale mb verksteder for å få pris, ene ville ha bilen inn før de ville gi noen pris, andre ringte tilbake etter 15min å ga en pris som kun bommet med ca 300 kr.

Link to comment
Share on other sites

 

Hahaha! Jeg tror jeg gir opp! Hvor var dette?

 

Hehe, ja det kan jo virke litt håpløst, når dem ikke finner frem i sine egne servicekoder, men velger å tro at det ikke er mannen i andre enden av telefonen, som gjør feil, men derimot datasystemet.

 

Dem antydet C-servicen til rundt 5-5500,- men det var før de fikk den fire sifrede koden. Har ikke hørt et kvekk fra dem idag.

 

Kjøre ekstratur innover til dem for at de skal "se" på bilen blir ikke aktuelt, dem har da sett bilen før og vet hvordan den ser ut. 8) Finner dem ikke ut av koden får de bare se på bilen, når den skal inn til dem å bytte konverter i april.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest gjesten

Service koder synes ikke jeg noe om,men det er forskjellige meninger om dette.

Hvis du setter inn bilen på service på BOS med skittent luftfilter f.eks.

Da blir ikke dette skiftet hvis ikke det står som kode.Det blir heller ikke kontrollert.

Henger bremseklossene i kaliperene blir det heller ikke gjort noe med hvis ikke dette står som kode.Dette har jeg sett så utallige mange ganger og tatt opp med bos,men de sier at følger en kodene og intervallene slavisk blir det riktig.

Fårstår ikke kundene som ikke vil skifte luftfiltere og pollenfiltere på nye biler selv om jeg viser de til dem hvor tette de er.

Dette systemet er ikke bygd for norske veier og forhold.

Jeg sjekker alltid filtere og tar av hjulene og smører opp bremser og låser mm på hver service.

Link to comment
Share on other sites

Service koder synes ikke jeg noe om,men det er forskjellige meninger om dette.

Hvis du setter inn bilen på service på BOS med skittent luftfilter f.eks.

Da blir ikke dette skiftet hvis ikke det står som kode.Det blir heller ikke kontrollert.

Henger bremseklossene i kaliperene blir det heller ikke gjort noe med hvis ikke dette står som kode.Dette har jeg sett så utallige mange ganger og tatt opp med bos,men de sier at følger en kodene og intervallene slavisk blir det riktig.

Fårstår ikke kundene som ikke vil skifte luftfiltere og pollenfiltere på nye biler selv om jeg viser de til dem hvor tette de er.

Dette systemet er ikke bygd for norske veier og forhold.

Jeg sjekker alltid filtere og tar av hjulene og smører opp bremser og låser mm på hver service.

 

Men om man kjører rundt med et luftfilter som er så skittent at det ligner fanden selv og bilen ikke registerer dette som servicekode, ved neste service. Da er det jo systemet i bilen og bilen det er noe feil med og ikke BOS. BOS gjør vel bare det de får beskjed om???

Link to comment
Share on other sites

Guest gjesten

Du sa det bedre enn jeg klarte "De bare gjør det de får beskjed om".

Det er det som er problemet.De tenker ikke selv.De følger et skjema for vedlikehold som er likt enten du bor i Las Palmas eller Tromsø.

Det skal ikke store omløpet til å forstå at det ikke blir riktig.

Dere som har ny bil,se i serviceheftet når f.eks luftfilteret skal skiftes.

Skal det skiftes når det er tett ,eller når det står at det skal skiftes?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Guest Roger

Tja... Du har din fulle rett til å utføre servicearbeidet hvor som helst på et autorisert verksted, bare det som er spesifisert av fabrikant er utført, men selve rustkontrollen som gjerne skal være i forbindelse med service, til spesifisert tider og km, må merkeforhandler utføre for å beholde rustgaranti.

 

Har vært borti en Opel med rust på innside av dører, som kjøres noen få tusen km i året. De fikk beskjed om at de trengte ikke service hvert år da den gikk så lite, så de har tatt annethvert år, sammen med EU-k. Synd, for rustkontrollen skulle være hvert år... Niks dekning, 10 lapper av egen lomme...

 

 

 

Vil tro du får samme problem med rust garanti/kulanse som meg når volvo har skrevet i heftet ja, hos meg var det ford/mazda forhandleren som skrev når de byttet olje før jeg fik bilen, dette ca 6000km etter service hos mb.

 

Lirker frem denne igjen.

 

W211en skriker om C-service og bilen har nettopp rundet 100 000km. Er det noen som har peiling på hva som skal gjøres på C-servicen?

 

Det ble forøvrig tatt service på bilen for 4000km siden, hos Volvo der jeg kjøpte bilen. Vil tro Volvo-gutta bare har skiftet motorolje og filter, men skal undersøke dette nærmere i morgen. Stemmer det at siden Volvo har skrevet i service-heftet så kan man bare se langt etter rust garantien hos BOS/Mercedes? :?

 

Bilen er en 2004 Mercedes E200 Kompressor Avantgarde

Link to comment
Share on other sites

Men det sier jo seg selv at man gidder ikke å dra to steder for å ta service på en bil. Først oljeskift på et verksted og rustsjekk hos BOS etterpå... Da blir det jo til det at man tar hele pakka hos BOS.

 

Jeg har foresten enda ikke hørt noe fra verkstedet mitt, som skulle komme med pris på C-service! :lol: Makan...

Link to comment
Share on other sites

Guest gjesten

Men det sier jo seg selv at man gidder ikke å dra to steder for å ta service på en bil. Først oljeskift på et verksted og rustsjekk hos BOS etterpå... Da blir det jo til det at man tar hele pakka hos BOS.

 

 

Det er jo ikke hver service en skal ta rustsjekk,men for enkelte kan det bli litt ekstrajobb,men for andre kan en spare noen tusenlapper på å gå på et nermere verksted for deretter kun ta rustkontrollen hos BOS en annen gang.Det er ofte avskilte steder oppretterverkstedet som rustkontrollen tas på i forhold til mekaniske verkstedet.De er jo også internt delt så det er ikke sikkert en kan få time til service og rustkontroll samme dag hos BOS.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fant ut idag at koden for servicen er QTK1. Denne koden greide faktisk ikke BOS å finne, men han skulle undersøke det litt nærmere. :)

 

 

 

Da fant dem endelig koden i systemet og den totale kostnaden kom på 4850,- For en gangs skyld billigere enn først antatt. :D

Link to comment
Share on other sites

Fant ut idag at koden for servicen er QTK1. Denne koden greide faktisk ikke BOS å finne, men han skulle undersøke det litt nærmere. :)

 

 

 

Da fant dem endelig koden i systemet og den totale kostnaden kom på 4850,- For en gangs skyld billigere enn først antatt. :D

 

Brukte de 3 uker på det?  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fant ut idag at koden for servicen er QTK1. Denne koden greide faktisk ikke BOS å finne, men han skulle undersøke det litt nærmere. :)

 

 

 

Da fant dem endelig koden i systemet og den totale kostnaden kom på 4850,- For en gangs skyld billigere enn først antatt. :D

 

Brukte de 3 uker på det?  :lol:

 

Ja, det kunne jo se slik ut, men neida. Ble andre "boller" når de selv fikk bla litt i Assysten. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...