Guest Larsærn Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Hei, denne måtte jeg gi opp gitt. Satt på sommerhjulene, lettmetall. Da jeg begynte å kjøre fikk jeg en tikkelyd på venstre bakhjul. Som om boltene var for lange. Dro å kjøpte 10 nye som var litt kortere, men fortsatt denne tikkelyden. Jeg har virkelig ingen idè om hva det er. Noen som har vært borti dette? Bilen er en 90 230E hvis det er av betydning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Det er boltene, så det er rett det du har tippet... De tar borti fjæra/vaier inni trommelen til håndbrekket, og det er ikke heldig å kjøre med, tar feks bolten tak så ryker hele driten... Ta ut boltene og drei/slip av de 2-3mm eller en/to gjenger, det holder som regel, jeg måtte ta mine bolter bak i dreiebenken å kappe av 5-6 gjenger pga at de var ekstra lange, men det gjør ingenting for jeg har 6-7 gjenger igjen som fester seg i gods.... Måten jeg gjorde det på av å kappe en bolt, feste hjulet med denne og snurre dekket/felgen, når jeg ikke hørte tikking sjekket jeg antall gjenger som fikk festet seg. Når jeg var fornøyd så kappet jeg alle like lange i dreiebenk.... husk å slip den ytterste kanten skrå så du slipper å "gnage" på de ytterste gjengene i trommelen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Hei, denne måtte jeg gi opp gitt. Satt på sommerhjulene, lettmetall. Da jeg begynte å kjøre fikk jeg en tikkelyd på venstre bakhjul. Som om boltene var for lange. Dro å kjøpte 10 nye som var litt kortere, men fortsatt denne tikkelyden. Jeg har virkelig ingen idè om hva det er. Noen som har vært borti dette? Bilen er en 90 230E hvis det er av betydning. Det skal veldig lite til før boltene tar inni brekket. Vær glad du ikke har ødelagt brekket ditt. Det du gjør : skru ut boltene, ta av hjulet. Drei navet rundt, og hør etter ulyder. Er det ingen, så sett på hjulet, skru inn en bolt, og drei rundt igjen. Hører du ulyden da, så er det bolten som er for lang. Slakk på bolten for å få en formening om hvor mye for lang den er. Finn fram vinkelsliper, dremel eller liknende, og kort ned bolten litt. Det kan være vanskelig å få det bra med bare vinkelsliper, for du må passe på at gjengene ytterst på bolten blir bra, ellers vil du få trøbbel med å skru den inn, og kan i verste fall ødelegge noe. Sørg for vernebriller og arbeidshansker når du holder på og sliper. Rødglødende metallspon vil du IKKE ha i øyet. Du trenger bare korte boltene bak, men pass på til neste år, så du setter de korte bak. Ikke slip vekk mer enn nødvendig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsærn Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Hei, takk til begge to. Da er det ned i garasjen i lunsjen for å få gjort noe med dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mathisen Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Nå vet ikke jeg hva slags felger du har, men hva med å hive på en spacer !? (disse får du i ulike tykkelser. hør med en som selger dekk og felg) da slipper du iallefal å knote med boltene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Larsærn Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Lang historie kort, jeg har felgene liggende på jobben sammen mange andre, "noen" har tatt feil bolter, ( jeg hadde ikke dette problemet i fjor nemlig) Jeg tok en sjekk på sjefens bil, og riktig nok han hadde mine bolter og jeg hans. Har byttet nå og alt i orden. Tar med meg boltene hjem til høsten, he,he,he- Takker for råd uansett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts