Guest Helge Berget Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 Tiden er inne for oljeskift. Har som nevnt tidligere problemer men tikking fra ventilløfterne på min 90 mod 300 E-24. Kjører nå med delsyntetisk 10-40 fra Biltema. Løfterne tikker lenger nå i varmen. Noen med synspunkt på hvilken olje jeg bør bruke? Quote
Guest 1042 Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 like mange synspunkt som oljemerker. Jeg for min del kjører på mobil 1 0-40 hele året og hører ingenting til ventilløftere. (320000km) Mulig løfterene på min ble bytta før jeg fikk bilen for 3,5 år siden. da sto det 250000km på telleverket. Quote
Frode Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Oljen har lite eller ingenting å si for løfterne og tikking, nytt filter og olje holder lyden vekk i 1-2000 km så kommer det tilbake. Rensemiddel hjelper litt mer for da får en ut litt dritt, men det er heller ikke noe fullgod løsning desverre... Å gå opp til 10-40 eller 10-50 hjelper også litt, da konsistensen på oljen både ved kald og varm motor gjør at motoren tikker mindre, tror diverse utstyr inni har økte klaringer pga slitasje og derfor gjør at økt viskositet er bedre, har ikke noe bedre svar på hvorfor.... Men jeg vil uansett råde deg til å bruke fullsyntetisk, merke og type er av liten eller ingen betydning, fullsyntetisk har bedre kaldegenskaper slik at du reduserer slitasje med mange hyppige kaldstarter som de fleste biler har. Jeg har bestilt nye løftere til min....hhhufff..!! billig for en stk.... men vi skal ha 24 og da ble det ikke billig allikevel.... Min er gått 275`km... Quote
FrodeS Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Å gå opp til 10-40 eller 10-50 hjelper også litt, da konsistensen på oljen både ved kald og varm motor gjør at motoren tikker mindre, tror diverse utstyr inni har økte klaringer pga slitasje og derfor gjør at økt viskositet er bedre, har ikke noe bedre svar på hvorfor.... Han er nå allerede på 10-40, så da er det litt vanskelig å gå opp til 10-40. Uansett om han bruker 0-40 eller 10-50 så vil det i praksis ikke ha en pøkk å si. 0-40 vil være noe mer flytende ved ekstremt lave temperaturer, mens 10-50 vil tåle ekstremt høye temperaturer noe bedre enn 10-40. Midt i mellom skal de være like. Det er mulig en 300-24 kan presses opp i temperaturer der 40 / 50 vil ha noe å si, men da snakker vi nok ganske heftig banekjøring. Selv kjører jeg min utelukkende på 5-50 mobil 1 trisyntetisk til 99,- pr. liter fra www.stjerneservice.no Quote
Frode Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Han er nå allerede på 10-40, så da er det litt vanskelig å gå opp til 10-40. He, he... selvfølgelig... Det er mulig en 300-24 kan presses opp i temperaturer der 40 / 50 vil ha noe å si, men da snakker vi nok ganske heftig banekjøring. En trenger ikke kjøre på bane for å få en 300-24 opp i temperatur... Det er en grunn til at 300-24 er en av få bensinmodeller med egen oljekjøler til motoren, og med kjøring +AC og diverse så går viftene på full guffe for å holde tempen nede... Men det var ikke det vi diskuterte, det var tikking, og gå opp til 50 olje hjelper litt mot tikking, men det er ikke løsningen for å få det helt vekk. Så jeg kan gjenta meg selv igjen: oljen har lite eller ingenting å si for løfterne og tikking..!!! til info: 20-60 er Racing olje, 20-50 er for trimmede/turbo motorer som ikke bryr seg om kaldstart... 0-40 er for de i kalde nord, 5 eller 10-40/50 er glimrende for de fleste. Har selv opplevd 10-40 Fullsyntetisk olje som har trengt "tinging" ved -35 da starteren ikke klarte å dra motoren selv med et ekstra "varmt" batteri.... Quote
FrodeS Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 En trenger ikke kjøre på bane for å få en 300-24 opp i temperatur... Njei, men det er nå forskjell på kjølevæske-temp og oljetemp vanligvis. Når det gjelder tikking er jeg helt enig i at problemet bør tas ved roten (=bytte løftere), men min erfaring er at riktig type olje kan hjelpe en god del. Laurelen kjørte jeg på 10-40 helsyntetisk havoline (fikk 20 4-litere for tilsammen 100,-). Det ble stooor forskjell i lyden fra den da jeg gikk over til mobil1. Faktisk så stor forskjell at dama stusset på at den låt annerledes. Quote
Frode Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Det ble stooor forskjell i lyden fra den da jeg gikk over til mobil1. Faktisk så stor forskjell at dama stusset på at den låt annerledes. Det er jeg helt enig i, men herligheten varer sjelden mer en noen km så er det tilbake til gamle synder, det er iallefall min erfaring, bytting av filter og olje gjør at tikkelyden er helt borte, og så kommer den gradvis tilbake etter vel 1-2000km.... det skjer iallefall med min, og jeg har kjørt for det meste med Mobil 1, har i det siste prøvd Castrol og Shell uten at det ble noe bedre fra eller til....derfor bestilte jeg nye løftere selv om det kostet litt.... Bytter de til høsten tenkte jeg håper da jeg er kvitt den irriterende tikkingen.... Quote
Thor-Egil Andersen Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Byttet mine løftere på ca 300.000 km Tikket minimalt rett etter oppstart og da kjørte jeg på Mobil 1 0-40. Noen kompiser på et verksted gjorde at jeg fikk prøve Castrol GTX eller hva den het gratis, skulle være topp oljen til Castrol. Med Castrol på motoren ble tikkingen verre, :xog da byttet jeg løftere med engang og kjørte på med Mobil 1 igjen. Selv om Mobil 1 blir litt dyrere å bruke for meg, kontra gratis Castrol, så gir det meg en bedre følelse å bruke mobil 1 etter den opplevelsen. Quote
Guest Helge Berget Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Ser vel ut til at det ikke er annet å gjøre enn å bytte løfterne hvis lyden skal bort. Tror vel ikke motoren tar skade, men det høres ikke bra ut. Vil den gå bedre med nye løftere? Hvor bør jeg kjøpe dem og hva må jeg regne med å betale for jobben? Quote
Frode Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Send mail til post@speed-autoteile.no og spør om pris, de har ihvertfall, BOS har selvfølgelig men det kan nok koste mer.... Er du medlem i MBE så får du rabatt på begge stedene.... Vet ikke hvor mye jobben vil koste, men det kan ethvert verksted gjøre på et par-tre timer vil jeg tro. Kammene må av, så litt jobb er det jo...... Quote
bska Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/oljer/oljer_1.htm Quote
FrodeS Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Det ble stooor forskjell i lyden fra den da jeg gikk over til mobil1. Faktisk så stor forskjell at dama stusset på at den låt annerledes. Det er jeg helt enig i, men herligheten varer sjelden mer en noen km så er det tilbake til gamle synder Ser at jeg var litt uklar. Det var ikke noe (særlig) ventiltikking i laurelen, men det fikk liksom bare en mye roligere, mykere gange. Quote
FrodeS Posted May 16, 2006 Posted May 16, 2006 Ser vel ut til at det ikke er annet å gjøre enn å bytte løfterne hvis lyden skal bort. Tror vel ikke motoren tar skade, men det høres ikke bra ut. Vil den gå bedre med nye løftere? Hvor bør jeg kjøpe dem og hva må jeg regne med å betale for jobben? Hvor holder du til henn, da? Quote
Guest geirmoss Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 For noen år siden,så testet Tv2 hjelper deg olje her i Norge. Jeg tror i samarbeid med Statens Tekn institutt. Og Biltemas olje kom på 1 plass,slik at de selger vist mye bra. Jeg hadde selv et tilfelle ang bremseklosser bak på min E-220 cdi/01. Var i Kontakt med Mekonomen ang kjøp at klosser. Her forlangte de kr.838.- ,da bak og klossene var merke ATE. Jeg snudde brått i døra,fikk et tips om at Biltema hadde fått inn klosser til min bil,dro ditt sammen med en mekaniker i familien,og det viser seg,at biltema selger også ATE klosser til kr.179,00 med delenummer 65-030. Ja samme klossen som Mekonomen.( Lite tips til deg.) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.