Sven Håkon Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Blir det god stemning i Dalen i kveld? Tenkte å stikke ut og skryte av nybilen på min fars vegne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Eg komme....om muligens litt sen men sånn i syv-åtte tia.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Som infoskriv fra Thomas antyder så vil det bli informert om møtetider og generell reise info om landstreffet på Gol. Så alle som skal være med til Gol bør stille på dette mandagstreffet..... Møtetid er som vanlig kl 1900 i Noredalen, og Geggi: selv om du ikke skal til Gol så får du lov til å komme..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Jeg jobber kveld, så jeg får dessverre ikke til dette! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geggi Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Geggi: selv om du ikke skal til Gol så får du lov til å komme..... Så hyggelig av deg Bare så du får mobba meg enda mer? Vel, snart er vel hetsehelvetet fra deg over Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Bare så du får mobba meg enda mer? Vel, snart er vel hetsehelvetet fra deg over Du er en stor og staut kar så du tåler det.... Tror du at du kommer til å reise på tur til F1 siste helgen i mai 2007....?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Bare så du får mobba meg enda mer? Vel, snart er vel hetsehelvetet fra deg over Du er en stor og staut kar så du tåler det.... Tror du at du kommer til å reise på tur til F1 siste helgen i mai 2007....?? HVIS Geggi kommer til å reise på F1 tur siste helgen neste år også, så tror jeg at han faktisk BEVISST skyver oss på avstand fra seg.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geggi Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Kommer ALDRI til å gjenta seg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Ryktene sier at det skal diskuteres litt aktiviteter for ettersommeren og høsten. Møt opp i Noredalen 5 Juni kl 19:00. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Nygård Posted June 2, 2006 Share Posted June 2, 2006 Noen nye ideer er på gang fra Stavanger -avdelingen så følg med.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted June 4, 2006 Share Posted June 4, 2006 Noen nye ideer er på gang fra Stavanger -avdelingen så følg med.... Møte i Noredalen 05. juni denne gang? Jeg jobber dagtid i morgen, så jeg kommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Ga opp møte i dag,det var synsykt lang køøøøø, ventet på to ferger, det holdt for meg.Jeg har fått skjøpt meg nytt senkesett med TUV PAPIRER :D , hurra, har noen i Stavanger omr. tips hvor jeg kan få gjort dette og samtidig en hjulstillings kontroll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 2271 Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Ga opp møte i dag,det var synsykt lang køøøøø, ventet på to ferger, det holdt for meg.Jeg har fått skjøpt meg nytt senkesett med TUV PAPIRER :D , hurra, har noen i Stavanger omr. tips hvor jeg kan få gjort dette og samtidig en hjulstillings kontroll? Hva med å bestille time hos de som Frode Larsen var hos? Også går du dagen før eller noe slikt og leier Noredalen-bukken noen få timer (var det 100,- pr døgn, se egen tråd "Stavanger Bukk-booking", og skifter selv? Hvis du vil spare pengene med monteringen da, vel og merke (kanskje 2000-3000,- for skifte av alle 4?) og er nevenyttig selv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Der må jeg melde pass Roger,rep /mont. av bil der er jeg helt blank er helt avhenging av andre.Jeg vet ikke hvor Frode L hadde sin bil, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Hallo Frode L , jeg ser på mange av dine svar og innlegg at du vet hva du snakker om . Det kan jeg desvere ikke si om undertegnede Hva er for eks. chamberen, K-mac ,Akkumulator.Det :roll:er gresk for meg. Jeg skal som sagkt få montert nytt sekesett ( de som er på bilen mangler jeg TUV papirer )for å få alt på G. Derfor mitt spørsmål , chamberen- K-mac , Akkumulator skal eller bør det skiftes ved et fjør bytte? Hvis jeg kommer med det spørsmålet til et verksted blir jeg helt sikkert lurt trill rundt, du ser det kansje for deg. Hvor er de flinke med sånt i distrikte. Du nevnte at du hadde din bil på en hjulstillings kontroll, nå husker jeg ikke hvilke, maser jeg jævlig Frode? Sorry er vedig usikker,ønsker å ha 560 i perfekt stand, på forhånd takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 6, 2006 Share Posted June 6, 2006 Ingen problem Alex, bare spør ivei du..!!.. Nå er jeg ikke sikker på om SEC ble levert med høydejustering.... dette må andre svare på.... men skal du bare bytte fjærer så trenger du ikke bytte noe annet enn fjærene, bare så det er sagt... Chamberen er vinkelen på hjulet loddrett, denne kan ikke justeres noe særlig originalt, ihvertfall ikke på 124, tror ikke det kan gjøres på 126 heller, men på lista står det forskjellige chambervinkler alt etter hvor mye bilen er senket, så de som justerer bilen må få med seg hvor mye bilen er senket, ellers så får de aldri vinkelen innenfor MB spec.... K-Mac er foringer på "bærebruen" bak, disse er eksentriske og en kan dermed justere chamberen mye mer og en unngår dermed for mye dekkslitasje.... Det du kan gjøre er å få kjøpt fjærer med TUV, ta en ringerunde og sjekk pris for bytte av fjærer og med tilhørende hjulvinkel kontroll. send mail eller legg inn innlegg her hvis verkstedene kommer med forslag om andre ting som bør byttes så kan du ihvertfall få kommentarer på det...... Husk en ting, spissinga bak må være tilnærmet lik 0 pga lavprofil og bredden på dekket, ellers så spiser bilen dekk.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted June 6, 2006 Share Posted June 6, 2006 Ingen problem Alex, bare spør ivei du..!!.. Nå er jeg ikke sikker på om SEC ble levert med høydejustering.... dette må andre svare på.... men skal du bare bytte fjærer så trenger du ikke bytte noe annet enn fjærene, bare så det er sagt... Chamberen er vinkelen på hjulet loddrett, denne kan ikke justeres noe særlig originalt, ihvertfall ikke på 124, tror ikke det kan gjøres på 126 heller, men på lista står det forskjellige chambervinkler alt etter hvor mye bilen er senket, så de som justerer bilen må få med seg hvor mye bilen er senket, ellers så får de aldri vinkelen innenfor MB spec.... K-Mac er foringer på "bærebruen" bak, disse er eksentriske og en kan dermed justere chamberen mye mer og en unngår dermed for mye dekkslitasje.... Det du kan gjøre er å få kjøpt fjærer med TUV, ta en ringerunde og sjekk pris for bytte av fjærer og med tilhørende hjulvinkel kontroll. send mail eller legg inn innlegg her hvis verkstedene kommer med forslag om andre ting som bør byttes så kan du ihvertfall få kommentarer på det...... Husk en ting, spissinga bak må være tilnærmet lik 0 pga lavprofil og bredden på dekket, ellers så spiser bilen dekk.... Takk for opplysningen Frode, lærte noe mer idag. Fikk et tilbud fra et veksted på Tau, de skulle ha sirka 3500kr, for bytting av fjører og et hjulstillingskontroll,høres det bra ut ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 6, 2006 Share Posted June 6, 2006 Prisen er sånn midt på treet, hverken god eller dårlig, de pleier å tå 1800 for hjulstilling og ca 1500-2000 fro bytte av fjærer så det svarer seg ikke for deg å ta båten over fjorden for å si det slik... Husk å få med målebrevet, dvs papiret på utført hjulstillingskontroll med navn på firma og evt han som har gjort kontrollen, sammen med TUV papirene, kan du dra rett til tilsynet å få det inn i vognkortet, da er saken avsluttet og du slipper med problemer med EU for all fremtid..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted June 6, 2006 Share Posted June 6, 2006 Hip-hip hurra :D takk for all hjelp Frode =D> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Hallo Frode, Jeg fikk en kompis av meg til å se på fjærene, fikk skiftet de forand, men de bak er det verre med. Bilen har nivåregulering ( vet ikke om de fungerer, heller ikke hvordan de virker ) Demperen er i følge kompisen gassdrevet. Blir da fjør bytte mer komplisert ? Nederst på den ene fjøra er det en gummi (belg ) den er ødelagt , må jeg he en ny fjør? Efter et fjør bytte må nivåreguleringen stilles på nytt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 Nivåreguleringen er enkel, den er hard hvis "demperen" er gåen, dvs dempekulene, ikke selve demperen som vi tenker på men to kuler som sitter sikkert i bagasjerommet ditt eller under baksetet. Bilen blir "segen" eller ekstremt høy hvis høydereguleringen er på tur eller lekker, beste sjekk er å hive inni masse greier i bagasjen og 4stk i bilen, da skal den ikke synke mer enn en cm eller to hvis den er skikkelig justert og virker..... Selve justeringen foregår under bilen rett foran bakakselen, det er ihvertfall slik på 124 tror det er likt på 126 bare med noen små detjer i forskjell. Du må justere ned denne når du bytter fjær.... ellers blir ikke bilen lavere...hvis det er det du ønsker da.... Gummibelg under fjæra.....tror du kan bytte bare denne uten at jeg er helt sikker. Bytte av fjær bak blir ikke mer komplisert med nivåregulering, men du må justere høyden etter bytte, dette er ikke alle verksteder som kan skikkelig, så spør om de har vært borti slik regulering før du leverer inn bilen hvis det er nødvendig....... Hvis du kommer på et mandagsmøte etter ferien så kan vi gå igjennom systemet ditt på bukken i Noredalen slik at du får litt mer "innsikt" i hvordan det fungerer og hvilke muligheter du har..... blir for mye å skrive om her, men for all del bare spør hvis det er noe du lurer på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted June 20, 2006 Share Posted June 20, 2006 takk for info, Frode. Jeg ringte Auto-Trio, han mente (trodde) at jeg må skifte hele demperen. Kr. 1800 +moms. Veng bildeler mente det er bare å skifte gummibelg men den kostet kr.389 +moms, de er desverre tomme for de nå men kan skaffes. Jeg får høre om verkstedet har vært borti dette før med regulering, vet du om noen verksted? I alle fall takk igjen Frode :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Op ikke lenge er det vel tid for oppstart av mandagstreffene igjen..... Dersom jeg har skjønt timinga riktig så er det 14 Aug kl 19:00 i Noredalen. Så møt opp folkens, klar for masse skrøyd ?! PS! - Kjøleskapet er i skrivende stund tomt for MBE cola, men MrT har lovet å fylle opp. - Kaffi blir det sikkert også (om ikke Frode drikker opp alt, i disse dager går jo den trakteren 24t i døgnet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted July 31, 2006 Author Share Posted July 31, 2006 Hadde vært kjekt å samles igjen snart ja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Helt enig Sven , men jeg er på jobb den 14. For møtes neste gang trenger, noe hjelp av Frode med innsyn/gjennomgang av fjørene bak, har ikke fått de skiftet ennå. Har prøvd to verksteder her på Jørpeland, de er veldig betenkt med å gå i gang med jobben :( :o Har du god tolmodighet Frode hehe :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts