Jump to content

Recommended Posts

Posted

280/320 og 500 fikk "nye" bremser men at 220 fikk bremsene fra 230 høres merkelig ut, men hvis dataen sier så så stemmer sikkert det.... :P

Posted

280/320 og 500 fikk "nye" bremser men at 220 fikk bremsene fra 230 høres merkelig ut, men hvis dataen sier så så stemmer sikkert det.... :P

 

Husk at 220 både er lettere, tregere og har lavere toppfart enn en sur, gammal turbodiesel.

 

Når du sier "nye", mener du da de samme som du har?

Posted

280/320 har 4 stemplede kalippere fremme  og 2 stemplede bak.

500E hadde også disse bremsene men i 300mm, i 94 fikk den 320mm med ny lettere kalipper men fortsatt 4 stempel.

Hva 400E hadde vet jeg ikke men tror den hadde det samme som 500E....

Tror det ble gjort endel forandringer på selve kalipperen til 280/320 for kalipperen til 300-24 er vanvittig stor og tung, 280/320 virker "slankere" uten at jeg kan ta helt igjen hva de har gjort..... :lol:

Det er også litt forskjell på bremsene til 280 og 320, tror ikke 280 fikk ventilerte skiver bak på stasjonvogna feks......men ellers mye likt :P

 

Har ikke taballen foran meg så det kan hende det er noe små feil i mitt inlegg.... :lol:

Posted

280/320 og 500 fikk "nye" bremser men at 220 fikk bremsene fra 230 høres merkelig ut, men hvis dataen sier så så stemmer sikkert det.... :P

 

Husk at 220 både er lettere, tregere og har lavere toppfart enn en sur, gammal turbodiesel.

 

Når du sier "nye", mener du da de samme som du har?

 

Jeg føler meg litt truffet her... Sjekk dataene som ligger på Mercefreaken:

 

S124 220 TE

 

Effekt                         150 HK ved 5500 o./min.

Dreiemoment                    210 Nm ved 4000 o./min.

Topphastighet                 manuelt: 198 km/t

                                        automat: 193 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t  manuelt: 10,8 sekunder

                                          automat: 11,1 sekunder

 

S124 300 TD Turbo

 

Effekt                           147 HK ved 4600 o./min.

Dreiemoment           273 Nm ved 2400 o./min.

Topphastighet           195 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t    10,9 sekunder

 

Skal nok klare å holde følge med en gammal, sur turbodiesel med min 220 så lenge bilen ikke er fullastet.  :twisted:

Posted

 

S124 220 TE

 

S124 300 TD Turbo

Skal nok klare å holde følge med en gammal, sur turbodiesel med min 220 så lenge bilen ikke er fullastet.  :twisted:

 

Hah, det må du tro !! :D

Posted

Sjekk hvor store bremsene er på en c klasse med AMG bremser, sportspakke. De bremsene koster komplett foran og bak ca. 10000,-

Posted

Vedlig godt tips Arne.! det er endel bremser til salgs i Tyskland, både nytt og brukt til Mercedes C-klasse, hvis disse går rett på 124 så er jo det veldig enkelt og greit alternativ....

Posted

Sjekk hvor store bremsene er på en c klasse med AMG bremser, sportspakke. De bremsene koster komplett foran og bak ca. 10000,-

 

Jeg har allerede tipset Thor-Egil om det. C55 og C32 AMG bremser kan skrus rett på, men du er nødt til å file litt for å få koblet på bremseslangene foran.

 

Frambremsene med kaliper, skiver og klosser koster rundt 8000 med rabatt på AutoStern. Produsent er Brembo. AMG bremsene er forøvrig billigere enn Sportspakke bremsene sist jeg sjekket.

Guest fraty
Posted

Ser at dere har MB kunnskapene i orden, men må le litt av frode s med sitatet:

 

"Dessuten vil man med ett stempel ha den fordelen at man utnytter kreftene begge veier i det ene stemplet (både at det dytter en kloss innover, og ved at det drar den andre klossen til seg pga. mot-trykket). Med to stempler vil mottrykket bare forsvinne inn i calipperen, altså må man ha to stempler som er like store som det ene for å få samme bremsevirkningen."

 

Dette er vel ikke sant etter fysikkens lov om at kraft=motkraft.

 

Litt moro å tenke på hva som hadde skjedd dersom påstanden til frode var riktig. Da ville du for hver gang du har trykket på bremspeddalen ha "lagret" en energi i bremsekalipperen. Hvor skal denne da ta veien?? Blir alvor mye energi etterhvert:)

 

Sannheten er at du bil få mer bremseeffekt med en kalipper med stempel på begge sider, da du unngår friksjon i glidemekanismer..

 

Bare til informasjon:)

Posted

Ser at dere har MB kunnskapene i orden, men må le litt av frode s med sitatet:

 

"Dessuten vil man med ett stempel ha den fordelen at man utnytter kreftene begge veier i det ene stemplet (både at det dytter en kloss innover, og ved at det drar den andre klossen til seg pga. mot-trykket). Med to stempler vil mottrykket bare forsvinne inn i calipperen, altså må man ha to stempler som er like store som det ene for å få samme bremsevirkningen."

 

Dette er vel ikke sant etter fysikkens lov om at kraft=motkraft.

 

Litt moro å tenke på hva som hadde skjedd dersom påstanden til frode var riktig. Da ville du for hver gang du har trykket på bremspeddalen ha "lagret" en energi i bremsekalipperen. Hvor skal denne da ta veien?? Blir alvor mye energi etterhvert:)

 

Sannheten er at du bil få mer bremseeffekt med en kalipper med stempel på begge sider, da du unngår friksjon i glidemekanismer..

 

Bare til informasjon:)

 

Du må gjerne fortelle hvordan det EGENTLIG er, for jeg mener bestemt at jeg har rett.

 

Når man har stempel på den ene siden av skiva (ett stempel vanligvis) vil trykket presse ut innerste kloss, mens mottrykket vil trekke til seg den ytterste.

Når man har stempler på hver side (vanligvis to eller flere tilsammen) vil trykket trykke klossene mot skiva, mens mottrykket bare vil presse mot calipperen. Trykket blir borte igjen når man går av bremsen.

Guest fraty
Posted

Du tar nok desverre feil.

 

Jeg forstår tanken din, men det blir allikevel feil. Det er forsåvidt sant det du sier om kalippere med et stempel der motkrafta drar til seg klossen på den andre siden i forhold til siden der stemplet ligger. Man ser da også pga av friksjon i glidemekanismen at man sliter mer belegg på den siden stemplet står. Har man en form for friksjon, har man også et for energitap=> mindre kraft går til å presse inn bremseklossen. Her er vi nok enige.

 

Når det gjelder kalippere med stempel på begge friksjonen i glidemekanisme være borte da det ikke er noen glidemekanismer. Allerede har forstår mange at når man fjerner friksjon får man bedre/raskere effekt.

 

Egentlig så skulle jeg ha vist et regnestykke der jeg beviste dette, men noe av det ble slettet og jeg gidder ikke å skrive det på nytt nå.

 

Jeg kom fram til at du vil få tilnærmet lik bremsekraft med en kalipper med et og to stempel (totalt like stort stempelareal), men du vil bygge opp bremsekraften raskere med kalippere uten glidemekanismer.. Så du vil få bedre bremser med to stempel:) Raskere bremser = bedre bremser

 

 

Posted

Du tar nok desverre feil.

 

 

Friksjonen i glidemekanismen er jeg enig i, men valgte å se bort fra, da det vil ha minimalt å si for hvor mye bremsekraft man får. Stempel på hver side av skiva er en mer ryddig måte å gjøre bremsene på, da disse glideskinnene har en tendens til å ikke funke like bra etter en del år og km. Kanskje derfor mb har laget to stempler i calipperene bak?

 

Når det gjelder overflater og sånn, så må du da være enig i at man må ha dobbelt så stor samlet overflate på alle stemplene tilsammen når løsningen er stempler på hver side (enkeltvirkende), i stedet for kun på den ene siden (dobbeltvirkende) ?

Siden de enkeltvirkende da vil ha halvparten så lang vandring, vil man med dobbelt så stor samlet overflate på stemplene trenge samme mengde bremsevæske og samme trykk  for å oppnå samme bremsevirkning (sett bort fra det lille tapet i overføringsmekanismene).

 

 

Posted

Frode og Fraty, dere er inne på mikroskopiske ikke merkbare ting her..!!

 

For oss vanlige dødelige så er det viktigste på bremser: bremseflate, type bremsebelegg og avstanden fra senter der den siste har nok størst effekt.... :lol:

 

Glidekalipper eller et stempel på hver side er nok av minimal betydning og sikker ikke merkbar forskjell så lenge avstanden fra senter, bremseflate og bremsebelegg er så si likt... :?

 

Her diskuterer vi vel egentlig å gå fra 1/2 stempel og ca 278mm skiver og over til 4 stempel og 300mm skiver der en vil få ihvertfall 2 fordeler, større bremseflate og lengre avstand fra senter, med "bedre" skiver og klosser så vil en få litt bedre effekt der og......

 

Ble vikrelig overasket når jeg så at til og meg 210 E230T hadde glidekalipper fremme....... :shock:

Nok engang viser MB hvor konservative de er (var) på 90 tallet, heldigvis så virker det som de er mer på "hogget" nå i 2000 på å benytte ny teknologi og gå videre fra "gamle" kjente ting.... :lol:

 

 

Posted

He, he... pleier å bli sånn når en får dratt av litt slitebelegg... 8)

 

Kjøp noen skikkelige klosser, men ikke gjør regning med at de virker før du har kjørt noen kilometer, pleier å ta seg opp etter en langtur på et par mil på svingete landeveier.... :lol:

Det er litt "nytt" belegg på klosser og skiver som må slites av... .var ikke skivene nesten nye..??

 

Skal du overhale kalipperne før du monterer de..? eller satser du på at de funker såpass greit at det er bare å montere..??

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...