Frode Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 280/320 og 500 fikk "nye" bremser men at 220 fikk bremsene fra 230 høres merkelig ut, men hvis dataen sier så så stemmer sikkert det.... Quote
FrodeS Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 280/320 og 500 fikk "nye" bremser men at 220 fikk bremsene fra 230 høres merkelig ut, men hvis dataen sier så så stemmer sikkert det.... Husk at 220 både er lettere, tregere og har lavere toppfart enn en sur, gammal turbodiesel. Når du sier "nye", mener du da de samme som du har? Quote
Frode Posted May 15, 2006 Posted May 15, 2006 280/320 har 4 stemplede kalippere fremme og 2 stemplede bak. 500E hadde også disse bremsene men i 300mm, i 94 fikk den 320mm med ny lettere kalipper men fortsatt 4 stempel. Hva 400E hadde vet jeg ikke men tror den hadde det samme som 500E.... Tror det ble gjort endel forandringer på selve kalipperen til 280/320 for kalipperen til 300-24 er vanvittig stor og tung, 280/320 virker "slankere" uten at jeg kan ta helt igjen hva de har gjort..... Det er også litt forskjell på bremsene til 280 og 320, tror ikke 280 fikk ventilerte skiver bak på stasjonvogna feks......men ellers mye likt Har ikke taballen foran meg så det kan hende det er noe små feil i mitt inlegg.... Quote
Stjerneglis Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 280/320 og 500 fikk "nye" bremser men at 220 fikk bremsene fra 230 høres merkelig ut, men hvis dataen sier så så stemmer sikkert det.... Husk at 220 både er lettere, tregere og har lavere toppfart enn en sur, gammal turbodiesel. Når du sier "nye", mener du da de samme som du har? Jeg føler meg litt truffet her... Sjekk dataene som ligger på Mercefreaken: S124 220 TE Effekt 150 HK ved 5500 o./min. Dreiemoment 210 Nm ved 4000 o./min. Topphastighet manuelt: 198 km/t automat: 193 km/t Akselerasjon 0-100 km/t manuelt: 10,8 sekunder automat: 11,1 sekunder S124 300 TD Turbo Effekt 147 HK ved 4600 o./min. Dreiemoment 273 Nm ved 2400 o./min. Topphastighet 195 km/t Akselerasjon 0-100 km/t 10,9 sekunder Skal nok klare å holde følge med en gammal, sur turbodiesel med min 220 så lenge bilen ikke er fullastet. Quote
FrodeS Posted May 18, 2006 Posted May 18, 2006 S124 220 TE S124 300 TD Turbo Skal nok klare å holde følge med en gammal, sur turbodiesel med min 220 så lenge bilen ikke er fullastet. Hah, det må du tro !! Quote
ARS Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Sjekk hvor store bremsene er på en c klasse med AMG bremser, sportspakke. De bremsene koster komplett foran og bak ca. 10000,- Quote
Frode Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 Vedlig godt tips Arne.! det er endel bremser til salgs i Tyskland, både nytt og brukt til Mercedes C-klasse, hvis disse går rett på 124 så er jo det veldig enkelt og greit alternativ.... Quote
Frode Posted May 20, 2006 Posted May 20, 2006 feks disse, går vel for 500 Euro til slutt = ca 4000 + moms og frakt. Ved å sende spørsmål til selger eller få nummeret på kalipperne så kan en få vite av AMG om de lar seg montere på 124, litt rått med 4 stempel bak og 8 fremme.... Eneste er at skivene koster sikkert like mye....... http://cgi.ebay.de/Brembo-8-Kolben-und-4-Kolben-AMG-Bremszangen-AMG-Bremse_W0QQitemZ8066032051QQcategoryZ61969QQrdZ1QQcmdZViewItem Masse kjekt på e-bay: http://cgi.ebay.de/Brembo-Sportbremsscheibensatz-Gelocht-Mercedes-CLK_W0QQitemZ8067203606QQcategoryZ57413QQrdZ1QQcmdZViewItem http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCEDES-BENZ-AMG-6-PISTON-BRAKE-KIT-C-CLK-SLK_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33564QQitemZ8065949728QQrdZ1QQsspagenameZWD2V http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCEDES-BENZ-AMG-SLK-55-BRAKE-KIT-6-PISTON_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33564QQitemZ8065949710QQrdZ1QQsspagenameZWD2V Quote
Alexander Posted May 21, 2006 Posted May 21, 2006 Sjekk hvor store bremsene er på en c klasse med AMG bremser, sportspakke. De bremsene koster komplett foran og bak ca. 10000,- Jeg har allerede tipset Thor-Egil om det. C55 og C32 AMG bremser kan skrus rett på, men du er nødt til å file litt for å få koblet på bremseslangene foran. Frambremsene med kaliper, skiver og klosser koster rundt 8000 med rabatt på AutoStern. Produsent er Brembo. AMG bremsene er forøvrig billigere enn Sportspakke bremsene sist jeg sjekket. Quote
Frode Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Her er noen C32 AMG bremser i USA.... sjekk prisen..!!.. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCEDES-AMG-C32-BRAKE-CALIPERS-AND-ROTORS-HOT-ROD_W0QQitemZ8067186032QQcategoryZ33564QQrdZ1QQcmdZViewItem Quote
Alexander Posted May 23, 2006 Posted May 23, 2006 Her er noen C32 AMG bremser i USA.... sjekk prisen..!!.. Brembo bremser for under 2000 kroner! Ikke gæli det. Lurer på hva reserve er på disse. Quote
Guest fraty Posted May 27, 2006 Posted May 27, 2006 Ser at dere har MB kunnskapene i orden, men må le litt av frode s med sitatet: "Dessuten vil man med ett stempel ha den fordelen at man utnytter kreftene begge veier i det ene stemplet (både at det dytter en kloss innover, og ved at det drar den andre klossen til seg pga. mot-trykket). Med to stempler vil mottrykket bare forsvinne inn i calipperen, altså må man ha to stempler som er like store som det ene for å få samme bremsevirkningen." Dette er vel ikke sant etter fysikkens lov om at kraft=motkraft. Litt moro å tenke på hva som hadde skjedd dersom påstanden til frode var riktig. Da ville du for hver gang du har trykket på bremspeddalen ha "lagret" en energi i bremsekalipperen. Hvor skal denne da ta veien?? Blir alvor mye energi etterhvert:) Sannheten er at du bil få mer bremseeffekt med en kalipper med stempel på begge sider, da du unngår friksjon i glidemekanismer.. Bare til informasjon:) Quote
FrodeS Posted May 28, 2006 Posted May 28, 2006 Ser at dere har MB kunnskapene i orden, men må le litt av frode s med sitatet: "Dessuten vil man med ett stempel ha den fordelen at man utnytter kreftene begge veier i det ene stemplet (både at det dytter en kloss innover, og ved at det drar den andre klossen til seg pga. mot-trykket). Med to stempler vil mottrykket bare forsvinne inn i calipperen, altså må man ha to stempler som er like store som det ene for å få samme bremsevirkningen." Dette er vel ikke sant etter fysikkens lov om at kraft=motkraft. Litt moro å tenke på hva som hadde skjedd dersom påstanden til frode var riktig. Da ville du for hver gang du har trykket på bremspeddalen ha "lagret" en energi i bremsekalipperen. Hvor skal denne da ta veien?? Blir alvor mye energi etterhvert:) Sannheten er at du bil få mer bremseeffekt med en kalipper med stempel på begge sider, da du unngår friksjon i glidemekanismer.. Bare til informasjon:) Du må gjerne fortelle hvordan det EGENTLIG er, for jeg mener bestemt at jeg har rett. Når man har stempel på den ene siden av skiva (ett stempel vanligvis) vil trykket presse ut innerste kloss, mens mottrykket vil trekke til seg den ytterste. Når man har stempler på hver side (vanligvis to eller flere tilsammen) vil trykket trykke klossene mot skiva, mens mottrykket bare vil presse mot calipperen. Trykket blir borte igjen når man går av bremsen. Quote
Guest fraty Posted May 28, 2006 Posted May 28, 2006 Du tar nok desverre feil. Jeg forstår tanken din, men det blir allikevel feil. Det er forsåvidt sant det du sier om kalippere med et stempel der motkrafta drar til seg klossen på den andre siden i forhold til siden der stemplet ligger. Man ser da også pga av friksjon i glidemekanismen at man sliter mer belegg på den siden stemplet står. Har man en form for friksjon, har man også et for energitap=> mindre kraft går til å presse inn bremseklossen. Her er vi nok enige. Når det gjelder kalippere med stempel på begge friksjonen i glidemekanisme være borte da det ikke er noen glidemekanismer. Allerede har forstår mange at når man fjerner friksjon får man bedre/raskere effekt. Egentlig så skulle jeg ha vist et regnestykke der jeg beviste dette, men noe av det ble slettet og jeg gidder ikke å skrive det på nytt nå. Jeg kom fram til at du vil få tilnærmet lik bremsekraft med en kalipper med et og to stempel (totalt like stort stempelareal), men du vil bygge opp bremsekraften raskere med kalippere uten glidemekanismer.. Så du vil få bedre bremser med to stempel:) Raskere bremser = bedre bremser Quote
FrodeS Posted May 28, 2006 Posted May 28, 2006 Du tar nok desverre feil. Friksjonen i glidemekanismen er jeg enig i, men valgte å se bort fra, da det vil ha minimalt å si for hvor mye bremsekraft man får. Stempel på hver side av skiva er en mer ryddig måte å gjøre bremsene på, da disse glideskinnene har en tendens til å ikke funke like bra etter en del år og km. Kanskje derfor mb har laget to stempler i calipperene bak? Når det gjelder overflater og sånn, så må du da være enig i at man må ha dobbelt så stor samlet overflate på alle stemplene tilsammen når løsningen er stempler på hver side (enkeltvirkende), i stedet for kun på den ene siden (dobbeltvirkende) ? Siden de enkeltvirkende da vil ha halvparten så lang vandring, vil man med dobbelt så stor samlet overflate på stemplene trenge samme mengde bremsevæske og samme trykk for å oppnå samme bremsevirkning (sett bort fra det lille tapet i overføringsmekanismene). Quote
Frode Posted May 29, 2006 Posted May 29, 2006 Frode og Fraty, dere er inne på mikroskopiske ikke merkbare ting her..!! For oss vanlige dødelige så er det viktigste på bremser: bremseflate, type bremsebelegg og avstanden fra senter der den siste har nok størst effekt.... Glidekalipper eller et stempel på hver side er nok av minimal betydning og sikker ikke merkbar forskjell så lenge avstanden fra senter, bremseflate og bremsebelegg er så si likt... Her diskuterer vi vel egentlig å gå fra 1/2 stempel og ca 278mm skiver og over til 4 stempel og 300mm skiver der en vil få ihvertfall 2 fordeler, større bremseflate og lengre avstand fra senter, med "bedre" skiver og klosser så vil en få litt bedre effekt der og...... Ble vikrelig overasket når jeg så at til og meg 210 E230T hadde glidekalipper fremme....... Nok engang viser MB hvor konservative de er (var) på 90 tallet, heldigvis så virker det som de er mer på "hogget" nå i 2000 på å benytte ny teknologi og gå videre fra "gamle" kjente ting.... Quote
Thor-Egil Andersen Posted May 30, 2006 Author Posted May 30, 2006 Gleder meg til å sette på de "nye" bremsene og se om det hjelper noe... Bremsene jeg har nå har faktisk blitt mye bedre etter Gol turen... Bilen har jo stått nesten stille 2,5 mnd før den turen... Quote
Frode Posted May 30, 2006 Posted May 30, 2006 He, he... pleier å bli sånn når en får dratt av litt slitebelegg... Kjøp noen skikkelige klosser, men ikke gjør regning med at de virker før du har kjørt noen kilometer, pleier å ta seg opp etter en langtur på et par mil på svingete landeveier.... Det er litt "nytt" belegg på klosser og skiver som må slites av... .var ikke skivene nesten nye..?? Skal du overhale kalipperne før du monterer de..? eller satser du på at de funker såpass greit at det er bare å montere..?? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.