Thor-Egil Andersen Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Heisann. Synes jeg har utrolig dårlige bremser på bilen min, ihvertfall i forhold til madammens 210 bil. Skiver og klosser foran er ikke byttet siden jeg kjøpe bilen i 2000. Ikke mye slitasje på skiver klosser heller. Kjørt ca 90.000 km. Vurderer å kjøpe nye bremser fra evnt en E 500. Vet også at man kan kjøpe greenstuff klosser og turbo groove skiver. Noen som har erfaring med greenstuff/groove varianten, kontra orginale bremser? Synspunkter på dette hadde vært suverent Quote
Frode Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 klosser og skiver fra feks EBC utgjør en minimal bremseeffekt økning, for det meste utseende og at det ikke støver så mye..... En må opp i diameter på skiven og flere stempler som gir større bremseflate og ditto bedre bremseeffek Har ikke tabellen foran meg nå men tror din har nå 278mm ventilerte skiver foran med 2 stemplede kalippere og 248mm enkel skive bak med ett stempel. Ved å gå opp til E500, Dvs 320mm skiver med 4 stemplede kalippere foran og 278mm ventilerte 2 stemplede kalippere bak vil du få merkbart bedre bremseeffekt.... E60 AMG har samme bremsene hvis jeg ikke tar helt feil, må opp til E55 210 for å finne skikkelige 348mm skiver, men disse vokser ikke på trær... Det er nok litt slike ting på e-bay og disse originale kalipperne fra E500 er skuddsikre så jeg tror ikke at det er mulig å gjøre et dårlig kjøp.... Quote
FrodeS Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Har ikke tabellen foran meg nå men tror din har nå 278mm ventilerte skiver foran med 2 stemplede kalippere og 248mm enkel skive bak med ett stempel. Er vel helst 1 stempel foran, og 2 bak ? Det er det i hvertfall på min, og jeg mener 300TE og 300TDT har samme bremsene. Quote
Frode Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Er vel helst 1 stempel foran, og 2 bak ? Det er det i hvertfall på min, og jeg mener 300TE og 300TDT har samme bremsene. Mest bremseeffekt fremme tilsier flest stempler og ditto kraft fremme. Det er iallefall det på de fleste bilene jeg har skrudd og sett, det er ett stempel på hver side fremme, og et enkelt stempel på ene siden som trekker hele kalipperen i sammen bak. Regner ikke med trommelen inni bak.... Jeg har det samme som 500E, dvs 4 stemplede kalippere fremm og 2 bak, noe som er veldig vanlig i dag på omtrent alle bilene med skivebremser. Men jeg er den første til å innrømme feil, men akkurat i dette tilfelle mener jeg å ha rett.... Quote
ODDATLE Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Ta ut klossene og smør de opp der de skal smøres. Det gjorde jaffal susen på min Quote
FrodeS Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Men jeg er den første til å innrømme feil, men akkurat i dette tilfelle mener jeg å ha rett.... Det må du gjerne mene. Det er ikke nødvendigvis antallet det kommer an på heller, men samlet overflate. Altså kan det være mer krefter i ett stort enn i to små. Dessuten vil man med ett stempel ha den fordelen at man utnytter kreftene begge veier i det ene stemplet (både at det dytter en kloss innover, og ved at det drar den andre klossen til seg pga. mot-trykket). Med to stempler vil mottrykket bare forsvinne inn i calipperen, altså må man ha to stempler som er like store som det ene for å få samme bremsevirkningen. Her er bremsene foran på min : http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=124193%5F15U&M=603%2E960&GA=722%2E357&CT=F&cat=15U&SID=42&SGR=030&SGN=01 Dette var faktisk litt forvirrende, for her er det helt tydelig to forskjellige bremsesystemer. Det hitterste er det som er på min. Som du ser, så er det kun ett stempel der, mens på det borterste ser det da jaggu ut som det er ikke mindre enn firer stempler. Kan det være 500-bremsene? Jeg er her inne på 124.193 (= 300TDT), og jeg finner kun forklaring på de hitterste. Jeg regner med det betyr at det bakre bremsesystemet ikke er aktuelt på denne modellen. og bak : http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=124193%5F15U&M=603%2E960&GA=722%2E357&CT=F&cat=15U&SID=42&SGR=045&SGN=02 Det var ikke noe godt bilde, men der er det stempel på hver side. Hvorfor de har valgt ett foran og to bak vet jeg ikke, men kan det være fordi bakbremser har lettere for å sette seg, og kun ett stempel gjør at det er mer ting som må gli ordentlig for at det skal funke? Her har vi forresten bremsene dine også (124.091 - 300 TE - 24) Foran : http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=124091%5F15U&M=603%2E960&GA=722%2E357&CT=F&cat=15U&SID=42&SGR=030&SGN=01 Her står det kun forklaring på nummerene på det bakerste systemet. Bak : http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=124091%5F15U&M=603%2E960&GA=722%2E357&CT=F&cat=15U&SID=42&SGR=045&SGN=02 Ser ut til å være like som på min. EDIT : og for å ikke gå helt bort fra det oprinnelige spørsmålet, så har Thor-Egil samme bremser som meg orginalt : http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP=1&F=124090%5F15U&M=603%2E960&GA=722%2E357&CT=F&cat=15U&SID=42&SGR=030&SGN=01 (124.090 - 300 TE) Quote
Frode Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Dette var faktisk litt forvirrende, for her er det helt tydelig to forskjellige bremsesystemer. Det hitterste er det som er på min. Som du ser, så er det kun ett stempel der, mens på det borterste ser det da jaggu ut som det er ikke mindre enn firer stempler. Kan det være 500-bremsene? Jeg er her inne på 124.193 (= 300TDT), og jeg finner kun forklaring på de hitterste. Jeg regner med det betyr at det bakre bremsesystemet ikke er aktuelt på denne modellen. Tror 300TDT fikk en oppgradering av bremsene i 94, kan det være dette som er forskjellen..?? fikk ikke mye info ut av de bildene jeg, men hvis dette er tilfelle så er det kanskje ikke så rart Thor Egil har dårlige bremser, den veier jo like mye som min og noe må jo stanse den.... Ser ut til å være like som på min. Jeg har 4 stempel fremme og 2 bak, samt ventilerte skiver både fremme og bak, har du det så er de like... Og da snakker jeg om original bremsene. Quote
Frode Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 Ta ut klossene og smør de opp der de skal smøres. Det gjorde jaffal susen på min Nå har din bil faktisk bedre bremser en både Thor Egil sin og Frode S sin hvis jeg ikke tar helt feil om 95 modell E220T så har ikke du det gamle systemet med ett stempel..... tror det forsvant på alle modellene i 94..... Quote
FrodeS Posted May 11, 2006 Posted May 11, 2006 TDT beholdt nok de samme bremsene hele tiden. Det jeg mente er at TEA ser ut til å ha samme bremser som min. Se på bildene av forbremsene. Der er det helt tydelig at det er bilder av to forskjellige bremsesystemer. Det ene med ett stempel, det andre med fire. Ser du på linken for din bil, så er det nummerene fra det bakerste systemet (det med fire) som står i oversikten under. Altså forklaringen til hva de forskjellige nummerene er, og delenummer på dem. Ser du på linken for min og TEA sin, vil du se at det er nummerene på det forrerste systemet som er med. Det er ingen automatikk i at kun ett stempel gir dårlige bremser. Det avhenger av trykket i bremsevæsken og overflatestørrelsen på stemplene. Hvis dine fire stempler hver har halvparten så mange cm2 overflate som mitt ene, vil det gi samme trykk mot klossene ved likt bremsevæsketrykk. Alle 124 er noenlunde like tunge, men det er litt forskjell i farten man kan oppnå. Det er nok der forskjellen ligger. Min gjør 195, TEA sin 207 og din 215 (217 med 4-trinn). Tydeligvis mener MB at 1 stempel foran og ventilerte framskiver er nok på 300TDT og 300TE, mens din har altså 4 foran og ventilerte også bak. Quote
TEH Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 Ja, dette ble man jo klok av Jeg merket tydelig forskjell når jeg kjøpte meg EBC greenstuffklosser på min. Merket et mye bedre bitt og trengte ikke like mye press på pedalen. Har hatt de i tre år og er meget fornøyd. Mest happy er jeg for at de ikke støver ned felgene. Nå er det faktisk slik hos meg at bakfelgene blir mer møkkete enn felgene foran. Bare det er jo verdt pengene! Har nå fått kast i skivene foran på denne også, så planen var nå å kjøpe skiver fra EBC også. Så for vi se hva det er for noe Så min anbefaling er å prøve det først, før man svir av mange høvdinger på store bremser. Har vel en følelse at det har ruslet noen sånne på bilen din i det siste, eller hva Thor-Egil?? Quote
Thor-Egil Andersen Posted May 12, 2006 Author Posted May 12, 2006 He he.. ja..... du har rett Trond Erik. Mere blir det også, skal male resten også, men rekker ikke før treffet Regner med det blir bremser snart også, + film på rutene.. Quote
FrodeS Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 Ja, dette ble man jo klok av Hva er det du ikke skjønner ? Quote
Frode Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 Disse må du bare by på Thor Egil....!!! http://cgi.ebay.de/Mercedes-Brembo-bremse-Scheiben-Saettel-Belege-neu_W0QQitemZ8062347366QQcategoryZ61969QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem Quote
Frode Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 Her er også noen fine: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercedes-Brake-Calipers-Brembo-Porsche-BBK-S500-993TT_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33563QQitemZ8063580425QQrdZ1 Quote
Thor-Egil Andersen Posted May 12, 2006 Author Posted May 12, 2006 Hadde jeg skjønt tysk og visst 100% at disse passet rett på min skulle jeg gjort det ja... ingen erfaring med sånt... Kom på en annen ting også.. Aner jo ikke om felgene går på etterpå? Quote
FrodeS Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 Hadde jeg skjønt tysk og visst 100% at disse passet rett på min skulle jeg gjort det ja... ingen erfaring med sånt... Kom på en annen ting også.. Aner jo ikke om felgene går på etterpå? Jeg kan godt hjelpe deg å oversette. De største skivene var 345mm på den første linken i hvertfall. Du får vel neppe 15"ere utta på der, men dine bør vel gå bra? Er det ikke 17" som er minimum på så store bremser? Må man lenger opp? Frode??? Quote
Frode Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 He, he...det var det da.... mange med 500E og E500 som har slitt med å finne felger ja og endt opp med noe originale AMG etc for å gå utenom bremsene.... Men dine er jo ikke akkurat standard felger da så det burde vel gå greit..... du kan jo måle på E500 og se hvor langt kalipperen stikker utenfor anleggsflaten til felgen, enkelt å måle og sjekke.... Tror ikke du trenger å bekymre deg, du har jo E500 hjul til vinterbruk så du er jo sikret i begge retninger.... Minimum er 17" ja på så store, 16" er minimum på 320mm bremser. Men om det er bolt on fra 124 til S-klasse bør jo sjekkes før en slenger noen høvdinger på bordet.... Quote
Frode Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 Har nå fått kast i skivene foran på denne også, så planen var nå å kjøpe skiver fra EBC også. Så for vi se hva det er for noe Det er masse goodies på e-bay til c-klassen når det gjelder slissede/perforert skiver som passer originalt.... det hadde jeg sjekket ut før en kontakter EBC..... Quote
Thor-Egil Andersen Posted May 12, 2006 Author Posted May 12, 2006 Har ihvertfall 8,5-19" ET 39 foran og ET 32 bak Kjedelig å måtte bytte senter på felgen.. nå skal det måles... Quote
Frode Posted May 12, 2006 Posted May 12, 2006 Det er kun foran det skaper problemer med en stor kalipper, bak passer det meste.... Quote
Thor-Egil Andersen Posted May 12, 2006 Author Posted May 12, 2006 Har brukt vinkelsliper på calipere før for å få på felger På en volvo 240 slipte jeg ned caliper litt, og litt på felg for å få på hjula. Satt på nye hjul, strammet til bolter og satt meg inn for å prøvekjøre, bilen rikket seg ikke en cm...Lol... frem med vinkelsliper... hehe Quote
Guest 1042 Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 @Frode: (Both of ya) Ifølge min EPC har 300 turbodiesel stasjonsvogn samme bremsekalippere og skiver foran både før og etter 93. Quote
Frode Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Stemmer nok det Eivind..... det var nok bare bensinmodellene som fikk "nye" bremser...... så ble jo de fleste bensinmodellene forandret stort også da..... Quote
FrodeS Posted May 13, 2006 Posted May 13, 2006 Stemmer nok det Eivind..... det var nok bare bensinmodellene som fikk "nye" bremser...... så ble jo de fleste bensinmodellene forandret stort også da..... Ser du noe info på det i ECP, Eivind? Quote
Guest 1042 Posted May 14, 2006 Posted May 14, 2006 Ifølge epc har E220T samme bremsene som 230TE. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.