Geggi Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article289350.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article289350.ece På ei pumpe hjemme gikk de litt lenger enn å bare ha feil på plakaten. Der steg prisen til over 15,- for litt sida. Det var visst feil, men det var mange som fyllte for det, og de fikk ikke att no. Forøvrig syns jeg denne er litt mer hyggelig : http://www.estra.net/priser.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Forøvrig syns jeg denne er litt mer hyggelig : http://www.estra.net/priser.htm ...Jepp, det synes jeg også, men da jeg sjekka med Teknisk leder på Motor Trade i Tr.heim kunne han si at dieselen til Estra ikke var godkjent i Europa . Det var for mye Jod i den kunne han si. I tillegg måtte jeg regne med dobbelt så hyppige oljeskift, og tilslutt kunne jeg risikere at gummislangene som var i kontakt med dieselen kunne begynne å lekke. Så der røyk den muligheten for å spare noen kroner på drivstoff. Varierer nok med hvem du spør, tenker jeg. Av det jeg leser på nettet, så dras gjerne eldre diesler med forkammer og bosch rekkepumpe fram som eksempler på de som tåler biodiesel aller best. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Av det jeg leser på nettet, så dras gjerne eldre diesler med forkammer og bosch rekkepumpe fram som eksempler på de som tåler biodiesel aller best. De kan vel kjøres på alt som er flytende vil jeg tro...... på lik linje så de gamle "Gems" lastebilene som kunne kjøres på spillolje og smult.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 22, 2006 Share Posted May 22, 2006 Av det jeg leser på nettet, så dras gjerne eldre diesler med forkammer og bosch rekkepumpe fram som eksempler på de som tåler biodiesel aller best. De kan vel kjøres på alt som er flytende vil jeg tro...... på lik linje så de gamle "Gems" lastebilene som kunne kjøres på spillolje og smult.... Kan fint kjøre min på spillolje. Mulig diesel.. eh.. olje?-filteret ikke blir så imponert, men sånn i teorien skal det gå. Det største problemet med biodiesel er at den kan løse opp pakninger. En stor fordel med biodiesel er prisen. Nå som dieselen koster 9,80 her, og jeg har 35 øre rabatt på det, holder jeg meg nok til vanlig diesel, men den siste tida har den ligget rundt 11, og da blir forskjellen ganske stor ned til prisen for biodiesel. Jeg går bare og venter på et par ekstra oljefilter før jeg begynner å tanke alternativt Jeg har sendt en mail til Estra om dette med jod. Kommer tilbake med svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 23, 2006 Share Posted May 23, 2006 Jeg har sendt en mail til Estra om dette med jod. Kommer tilbake med svaret. Hei Det er helt riktig at vi produserer på en amerikansk standard. Den europeiske standard forutsetter bruk av rapsolje og standarden er styrt av tyske landbruksinteresser. Det er et for høyt jodtall på US standard i forhold til den europeiske. (ikke innhold av jod og har ikke noe med jodd å gjøre) Kalles jodtall fordi man for å måle tallet bruker jod. Ingen har påvist at dette har noen praktisk betydning. Hvis du kjører en MB er den vel ikke godkjent for bruk av ren EN 14214 heller såvidt jeg vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.