Jump to content

Svar til frode Larsen vedrørende ulyd rundt vannpumpe dynamo servopumpe

Recommended Posts

Du nevner i ditt svar til meg, at løpehjula til mulitremma kan forårsake ulyden, samt kjølevifta,sitter det lagre i disse løpehjula? og hvilket løpehjul er mest aktuelt og sjekke for slark?, hadde driftstest på NAF testestasjon, hvor jeg fikk fortalt at to lagre i min 4 trinns manuelle kasse, lagret på 2 og 3 gir var dårlig, og at de ga ulyd da en girte fra annet til tredje gir,fikk ikke dette helt til og stemme, gira går presist og ingen ulåt finns når jeg girer fra annet til tredje gir, var innom min faste mekaniker, en erfaren kar på 60 år, han mente at viss lagrene var defekte da skulle det ule konstant uansett hastighet,så jeg er skuffa over NAF og deres kompetanse på MB, skal ha bilen inn på verkstede for sjekk av løpehjula den 29.5, så da får jeg håpe det er slark i ett av disse hjula som gir lyden,ellers takk for gode svar :D

Du har bare to løpehjul, så sjekk begge, ta av reima og rull dem rundt, du vil merke slark, at de virker "tørre" og at du kjenner klulene ikke vil helt være med rundt.... :lol:

Litt vanskelig å forklare, men en vil få samme følelsen uansett når et lager er helt gåent, det merkes, hvis i tvil, kjenn på et nytt hos BOS, det er fast i fisken og ruler veldig rolig og jevnt.... :P

Dette kan du faktisk gjøre helt selv ute i gården, tar 10min.... løsne bolten/mutteren som står på strammeren i mellom hjula til servo og vannpumpe(tror jeg) og så løsner du reima ved å regulere på strammeren, da er reima helt løs og den kan lett tas av.

Heinz manual er glimrende hjelpemiddel til slikt......

Når det gjelder kjølevifta så er det en kobling inni der, vil annta at vifta feks går med fullt turtall hele tiden eller nesten ikke snurrer i det hele tatt når det er feil på den, har ikke vært å skrudd så mye inni der så her må andre gi innspill.... :?