Jump to content

Hjelp!! Felg dim + Dekk dim !?!

Guest Andy

Recommended Posts

Guest Andy

Hei, sliter veldig nå! Har en W124 300E-24 , orginal sportline "senket" (lav nok foran men høy bak). Skal nå endelig ha meg nye grom felger men er jo bare trøbbel hvis en skal over 17" .

På bilen hadde jeg 225/45 på 17*7,5 ET35 . Dette fungerte utmerket, ingen subbing eller noe!

Jeg har nå sett meg ut ett lekkert sett med 18" ( 8,5*18 ET35 )... Her begynner problemene.

Da jeg skulle kjøpe de fikk jeg vite at jeg måtte gå for 225/40-18, siden det med større dim ville subbe. OK tenkte jeg , hadde håpet på 235 siden det har fattern på E220 Caben sin. (235/40-18 x 8)

Da jeg dagen kom opp for å få på dekk og felg så sa de at jeg måtte ha 215/40-18 for 225 ville subbe og ødlegge hjulbuene, siden det hadde skjedd på en annen w124 lik som min.

Jeg stikker da ett annet sted for å høre deres mening, og de mente 225/40-18 ville gå helt fint siden det er det som er oppført for de felgene på den bilen, men at siden felgen er 8,5 MÅ jeg valse.

HVA SKAL JEG GJØRE? HVEM SKAL JEG TRO PÅ !? NOEN HER SOM HAR VÆRT BORTI DETTE? WHAT TO DO!!! Trenger hjelp i kveld... før jeg bestemmer meg ... PLIIIIIIIIZ ... vil høre hva alle har å si..

- Mercedes 300E-24V 90'

Guest Andy

Har ikke så veldig lyst til å valse eller å modde skjermene... vil ha størst mulig dim uten å gjøre noe..  ellers hadde jeg ikke lagt inn problemet her!! 

Men ellers takk for kjapt svar !  :)

Guest Andy

jah, da ser det ut som jeg må gå for det, den dimmen som det er vanskelig å få tak i fikk jeg høre og .    Var redd for det. 

Når vi først er inne på det, valsing , er det en vanskelig/dyr affære?

Når vi først er inne på det, valsing , er det en vanskelig/dyr affære?

De bruker et spesialverktøy som består av et feste i den ene enden og en rulle i den andre. Dette fester de i navet og så spenner de rullen inn mot skjermkanten og valser frem og tilbake. Det er viktig at de varmer opp lakken slik at den ikke sprekker. Jeg har sett noen merkelige resultater, men i Oslo-området bør både Onkel Toms garasje på Frogner og ARS-Trading på Fetsund fikse biffen.

Du kan også montere AMG skjermbreddekit for å presse skjermene ut enda litt til. Det står beskrevet i en annen tråd her...

Jeg har et 18" sett med AMG 2 New look til salgs. (Se i "Til salgs" på "Markedsplassen" her på forumet). Her er det montert 225/40-18 Michelin Pilot Sport 2 på 8,5 x 18 felg med ET35. Michelin-dekkene viser seg faktisk å være forholdsvis smale i størrelsen, så dette settet kan muligens gå rett på uten å subbe borti!!! I verste fall må du montere AMG kit som har vært omtalt her på forumet tidligere.

235, hvorfor det??? Forskjellen er knapt synbar, men garantert klatt med subbing osv.

jeg har 235/40-18 et35 på min og det subber mye i svinger/dumper har montere AMG kit det hjalp litt

Her kom jo svaret, Aleksander! Når det attpåtil nesten ikke er synlig forandring mellom 225 og 235, så skjønner jeg ikke vitsen å velge det alternativet som lager mest problemer.

Jeg stikker da ett annet sted for å høre deres mening, og de mente 225/40-18 ville gå helt fint siden det er det som er oppført for de felgene på den bilen, men at siden felgen er 8,5 MÅ jeg valse.

HVA SKAL JEG GJØRE? HVEM SKAL JEG TRO PÅ !? NOEN HER SOM HAR VÆRT BORTI DETTE? WHAT TO DO!!! Trenger hjelp i kveld... før jeg bestemmer meg ... PLIIIIIIIIZ ... vil høre hva alle har å si..

Kjøp et slikt AMG skjemrbredde kit og sett på 8,5" felgene..... men med 225/40-18 dekk, det kjører jeg med nå... 8)

Det de ikke vet på dekkverkstedet er at 300-24 har valsede buer fremme originalt..!!.. :P

Så det går fint med 225 og ET35 på den, men du trenger å trekke ut plasten i bakkant og forkant av hjulbuen, det gjøres med dette AMG kittet.

Dette kittet monterer du selv, det ligger en bruksanvisning her på forumet...... hvis du ikke finner den så kan jeg sikkert sende en på mail til deg.

Husk en ting, det er stor forskjell på dekkenes størrelse, feks Vredestein er veldig store mens Michelin er små i størrelsen.... Kjørte med Dunlop  i fjor og det gikk helt fint... men da på 8" brei felg og ET35.

Sjekk dette også før du går til innkjøp av dekk til felgene.

235/40-18 er både breiere og har større rullediameter, disse vil nok subbe hvis du ikke valser mer eller får tak i felger med høyere innpress, feks 38-40mm....

Håper dette hjelper deg på vei...!!.. :P

Kan du ikke bare prøve? Det må da finnes et "ferdig" hjul i sjappa som du kan sette på?

Uansett... 225/40-18 og 225/45-17 har samme rulleomkrets og alt det der. Det er tross alt dekket som subber, og ikke felgen. Eneste forskjellen er at dekksidene blir stående mer strekt når du har 8,5" bredde i forhold til 7,5" bredde. Selve felgen blir stående 0,5" lenger ut og 0,5" lenger inn enn den gjorde med 17"erne dine. Fjærer det virkelig så mye at størsteparten av dekket forsvinner over skjermkanten?

Har du mulighet til å få ørlitegrann høyere innpress?

Det de ikke vet på dekkverkstedet er at 300-24 har valsede buer fremme originalt..!!.. :P

Tenker du da på at kanten på innsiden er brettet oppover, eller er den også dyttet utover? På min går kanten oppover foran, mens bak går den bare rett innover.

jeg har 235/40-18 et35 på min og det subber mye i svinger/dumper har montere AMG kit det hjalp litt

Her kom jo svaret, Aleksander! Når det attpåtil nesten ikke er synlig forandring mellom 225 og 235, så skjønner jeg ikke vitsen å velge det alternativet som lager mest problemer.

Jeg har kjørt på 235 dekk i 6 år UTEN problemer pga at jeg har valset skjermkantene... Og AMGen var nok blant de laveste bilene i klubben en periode. Derfor er rådet mitt: Må han valse, så kjøp det største. Han vil jo ha stort, da blir han ikke fornøyd med noe smalere.

Heisann. Mener den kanten er valset fra facelift på alle fra 90 jeg?

Mulig det bare gjelder sportline modeller som hadde bredere dekk/felg orginalt.

Gjelder bare kanten midt på etter det jeg vet...

Jepp, det er mye å hente ved å valse mer.

Heisann. Mener den kanten er valset fra facelift på alle fra 90 jeg?

Mulig det bare gjelder sportline modeller som hadde bredere dekk/felg orginalt.

Gjelder bare kanten midt på etter det jeg vet...

Jepp, det er mye å hente ved å valse mer.

Jeg tror du har rett der, men er ikke sikker på om det var alle modellene som fikk dette, har sett 230 91 modeller uten dette, dvs bare den flate hjulbuen inn, men kan jo være de har byttet skjerm så jeg skal ikke påstå noe... :P

Etter 94 kom 124 med valsede hjulbuer både fremme og bak, det hjelper mye på bredden bak da den flate kanten går langt inn.... :?

Dette i sammen med AMG kittet gjør at 225/40-18 ikke subber utenom ved store hjulvandringer, dvs feks brems og store humper samtidig.....

Vredestein dekk er store og der har AMG kittet redusert subbing med 90%, vi har to her i Stavanger med 225/40-18 ET35 på 8,5" felg med Vredestein, det subba hele tiden uten AMG kittet, når er omtrent all subbing borte.

AMG har også en "vandringstopper" dvs en gummikloss som hindrer hjulet i å gå for langt opp i hjulbuen, denne settes oppå den eksisterende gummien.... dette gjør at en ikke får hjulet så langt oppi hjulbuen at det subber, dette er bra i de tilfellene jeg har subbing, dvs høy fart, mye brems og humper samtidig slik som det ofte er over fjellet her i Norge.... :? :P 8)

AMG har også en "vandringstopper" dvs en gummikloss som hindrer hjulet i å gå for langt opp i hjulbuen, denne settes oppå den eksisterende gummien.... dette gjør at en ikke får hjulet så langt oppi hjulbuen at det subber, dette er bra i de tilfellene jeg har subbing, dvs høy fart, mye brems og humper samtidig slik som det ofte er over fjellet her i Norge.... :? :P 8)

Har du noe dele nr. på det?

trur jeg må ha det før jeg ødelegger hjula mine :(

Guest Andy

Hei alle sammen, ser det e komt masse med svar.

Til info for alle som har komt med mange lure ideer.

Jeg har nå kjøpt felgene, og dekk.  ( til de som lurer Goodyear F1 GSD3)  Det har fungert fint hittill, tar jeg det rolig uten og presse den for mye i svinger og med fartsdumper så tar den ikke borti.

Etter nå å ha prøvd litt de siste dagene har jeg merket at den tar borti på innsiden av skjermene midt på . Har fin slipt vekk lakken ned til stålet.

Dette skjer kun ved litt mere agressiv kjøring enn prestekjøring.

Så jeg tror nok jeg kommer til å bytte til mindre dim foran... fikk da anbefalt å gå ned til 215/40 i Pirelli merket.  men kommer nok til å ha samme bak som jeg allerede har siden jeg har en større glipe bak en foran hvor den ligger nesten nedtil.

Leste også en som sa at de gamle 225/45-17 hadde like mye rullekrets som det jeg har nå .... kan nok stemme det, men siden den nye felgen er 1 tomme breiere betyr det at dekket også er lenger ute enn normalt, så det er nok derfor den tar borti kanten. Er nesten "lovlig" utenfor skjermen....   

Håper at jeg kanskje minsker problemet med den mindre dimmen.  Vet jeg aldri vil bli kvitt subbingen helt uten å valse, men kan jo gjøre mest mulig.

Leste også en som sa at de gamle 225/45-17 hadde like mye rullekrets som det jeg har nå .... kan nok stemme det, men siden den nye felgen er 1 tomme breiere betyr det at dekket også er lenger ute enn normalt, så det er nok derfor den tar borti kanten. Er nesten "lovlig" utenfor skjermen....   

Hvis ET er det samme, så stikker _felgen_ en halv tomme lenger ut, og en halv tomme lenger inn. slitebanen på dekket vil være på samme sted, men dekksidene vil være noe mer skrå ned mot felgen. Du har ikke mulighet til å få frest bort litt fra felgen din, så du får økt ET litt? Da får du hjulet litt lenger inn. 225/40-18 bør ikke være noe problem.

Min var aldri i nærheten av å subbe med 225/45-17 på 8/17 med ET 38

Har du noe dele nr. på det?

trur jeg må ha det før jeg ødelegger hjula mine

Har sendt en installasjonsinstruks fra AMG på mail til deg,som er for installasjon av 235/45-17 på 8 x 17 ET28 for 124 serien, der står delenummeret og en fin tekst som sikert vil intressere flere:

An entry in the vehicle documents is required in the federal republic og Germany.

For this a copy of the respective sample report must be submitted to the TUV/TUA.

Men da må alle trinn fullføres og noen av disse tingene er å skjære i karosseriet, valse buene, slå inn detaljer i karosseriet.... :shock:

Disse tingene er utført på alle AMG 124 modeller hvis jeg har forstått det riktig........

Guest Andy

Hei igjen alle sammen. 

Nå har jeg brukt helgen til å kjøre rundt for å teste mest mulig om jeg må ned i dim eller ikke..   

Hatt meg en tur igjennom bergen by  ... fine brostein....  UTROLIG nok tok den ikke borti...  ( kan jo ha noe med at jeg kjørte roligere enn vanlig ) ...

Har også hatt meg en lang kjøretur ut mot landeveier som ikke er av nyere standard..    .... gikk også helt fint i høye hastigheter når bilene gynget som værst....  selv i svinger   

ENESTE gangen den tar borti er ved høyresvinger hvor bilen legger seg spesielt ( ikke hørt noe ved venstre svinger men ser den har vært bortpå innerkanten der og)  ...da toucher den såvidt borti innerkanten...   

Ikke mye, men den er borti  ...

!!!!    Tror dere dette vil hjelpe med å gå ned til 215/40 !?  siden jeg får 1 cm mindre bredde, og 0,5 cm ca lavere profil ?  at den vil strekke seg litt mere innover så den ikke toucher like lett??    !!!!!!!

Håper noen kan gi meg ett "vitenskapelig" svar på dette !

Selvfølgelig vil det hjelpe..!!

Det vil og hjelpe at om 2-3 mnd så er dekkene dine slitte så de ikke tar borti.... :wink:

Slapp av, slit ut to dekk og bytt til 215/40-18 til neste vår..... bare husk å legg i litt lakk til høsten der dekket har vært borti og slipt litt.... :P 8)