Jump to content

Hvordan få annullert en vrakmelding? 'Prosjekt oppstart.'

Recommended Posts

Posted

Var det vann på den da du fikk den?

Hvis ikke er det bare å ta av toppen å bytt topp-pakning for da er den redusert.

Dette er vel ikke ett prosjekt der det står på pengene???

Posted

Var det vann på den da du fikk den?

Hvis ikke er det bare å ta av toppen å bytt topp-pakning for da er den redusert.

Dette er vel ikke ett prosjekt der det står på pengene???

Den var tappet for vann ja. Fikk høre at den sotet blått da den kom inn, så det er jo bare å få det gjort. Regner med at ventiltetningene er morkne. -Så jeg får ta en full toppjobb og bytte alt som følger den jobben. Pluss litt modifiseringer.

Det vil bli brukt mer penger på denne i restaurering enn hva den antageligvis er verdt ja. Men jeg vil tro at en slik bil som dette i god stand vil bli verdt mer enn de fleste Integralene i fra 1988-1991, og da spesielt om noen år. Det er kun en HF 4wd registrert i Norge nå.

Men har begrensning på plassen her. Skulle hatt vekk litt andre biler, før jeg stripper den helt ned. Synes at jeg for engang skyld skal være litt fornuftig, og ta en ting av gangen.... har lært av å pusse opp huset  8) -Ta litt her, og litt der, og vips blir du mokka lei før du er halvveis.

Planen er å ha den original utseendemessig, oppgradert understell, clutch, bremser og  ca.350 hk i motor med Saab 600 merke på koffertlokket  :D  Har kjørt den på ca.13.58 på kvartmila med 250 hk, så det blir sånn passe gøy med 350 hk vil jeg tro.

Så ja det kommer til å koste. Bare litt surt at motoren må opp med engang.

Noen her som har hjerte for R5 fra 1987, så kan de ta over denne fullt brukbare bilen? Har hatt den i mange år, men nå åker den snart ut av garasjen, og det er ikke helt bra da jeg har saltvann i lufta her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44850085&editAd=true

• 10 months later...
  • 2 months later...
Posted

Jeg så et forholdsvis helt karrosseri stående rett ved siden av veien mellom Arvika og Karlstad her om dagen.

Ja i Sverige er det mange av dem, men har jo ikke sett noen selv da.. De hadde samarbeid med Lancia, og lagde SaabLancia 600 med små motorer.

Var den du så ribbet ned for deler?

Posted

I Sverige var det en yrkesskole som fikk x ant nye karosserier for trening på lakkering. De hadde dem i mange år, men de ble byttet ut. Skulle hatt tak i et av dem.

• 8 months later...
Posted

Dette er morsomme biler. Det jeg tidligere har tenkt er at de gir mye glede for lite penger. Men i dag begynner det å bli litt vel kostbart for både kjøpet av bil og vedlikehold. Veldig dyre deler. -Men har bestemt meg for å få denne bilen i stand over en lang periode. Kikket jo tross alt ikke etter et nytt prosjekt når jeg snublet over gamle bilen min... Prosjekt og pengesluk har jeg hatt på bygningene på tomten min i mange år nå...

Skal legge ut litt bilder etter hvert som kanaler og gulv blir reparert  :smilebox:

Posted

Venstre ytterkanal byttes ut hele. Kun en liten del av innerkanalen, og ca 30 x 10 cm av gulvet mot ytterkanalen. Ferdig denne helgen, så andre siden.

003_zpslgjusup5.jpg

001_zpsun2bd8b6.jpg

Ser ganske bra ut i hjulhuset på venstre side foran. Bak er det ganske mye..

Her ser man biten som mangler av gulvet, og litt nederst på innerkanalen. Og motholdet til jekkfestet dukket opp... :-)

003_zpsejofgilj.jpg

Posted

Venstre kanalen straks klar. Har sjekket over resten av gulvet på venstre siden, og den er kun litt overflate rustet. Blir pusset og midlertidig behandlet med brunox. Må sandblåse seinere, sammen med hjulkassene.

Høyre kanalen er faktisk ganske så bra. -Den holder lenge til. Har kun byttet en bit av gulvet ut mot kanalen. Trenger også en del sandblåsing på denne siden.

Men får ta det seinere. Nå er den nok ganske trygg å kjøre med, uten å vri bilen skjev..

Litt mer puss, og bilen blir kjørt hjem igjen til garasjen. Begynner da etter hvert på motoren.

010_zpsmc5p9sdd.jpg

007_zpsqglnz9uy.jpg

Posted

Spennende prosjekt  :)

8)

I morgen blir det karosseri-masse. Mandag lakkeres dette hvitt, og tilslutt med klarlakk. Da blir det hjem til garasjen igjen.

Utrolig lite rust i hjulkassene foran :-)

Posted

Venstre kanal og gulv klar for lakkering. Har lagt på karosserimasse, og lar dette tørke frem til mandag. Lakkerer da kanal og gulv hvitt.

009_zpsidv5l7sh.jpg

003_zps4rtfz6iw.jpg

Høyre kanal vil etter hvert trenge utbedringer den også. Men det er nok av annet arbeid som har høyere prioritering.

Ser litt halvveis ut på bildet av høyre siden, men her trengs det sandblåsing, som vil bli utført seinere sammen med deler av hjulkassene og fjærbeinstårn.

005_zpsytlss5vm.jpg

Hel og fin i bakkant:

006_zpslodtzgyl.jpg

En del av gulvet er byttet på høyre siden.

004_zpspih3m99w.jpg

Posted

Kult, holder det med å kun lakkere dette? Bilen er original kun en gang, så om man klarer å beholde resten originalt er jo det topp

Må ta av høyre forskjerm for å sjekke 100%, men nå er det jo venstre siden som så langt har sett styggest ut m.h.h.t gulv og kanal. Ser at begge fjærbeinstoppene foran må sveises noe. Men ellers veldig lite. Bak er det en del mer, men ganske fine hjulkasser fra fremkant og bakover t.o.m fjærbeinstoppene og et godt stykke nedover... Bilen er langt mindre rusten enn fryktet.

Må få meg utstyr til å sandblåse. -Men venter nok litt, da planen er å ta motoren neste... Da blir det nok prøveskilter i 2016 :-)

Posted

Venstre siden ferdig, og lakkert i bilens farge. Har også byttet deler av gulvet, og rep div små hull.

Høyre siden trenger en del sandblåsing, og nedre del av kanalen må byttes ut på sikt. Har byttet ut en del av gulvet på høyre siden. -Skal sandblåse denne siden seinere sammen med hjulkasser, og deler av bakparten. Samt litt på front.

V.S.:

007_zpsyh9zvmua.jpg

012_zpsu1fstq9v.jpg

008_zpsqgx0yxie.jpg

H.S.:

006_zpsyyxgwn5v.jpg

På denne siden må nedre del av kanalen byttes ut for å få det skikkelig gjort, og rustfritt. -Men velger å reparere taket, innerskjermer/hjulkasse, og åpne motor og evt gå over gir, sperre og differ først...  :shock:  Ligger nok en 150 timers jobb foran i køen, før denne kanalen fikses. Gulvet ellers ok, men en bulk som må rettes ut av en skikkelig proff.

• 4 weeks later...
Posted

Har fått en rekke hyggelige henvendelser fra fjernt og nær ang reversering av vrakmelding. Så jeg tenkte jeg skulle skrive en oppsummering her, slik at folk kan finne det her.

Vrakmeldinger blir levert digitalt av vrakmottaket til Tollregion Midt-Norge, avd for vektårsavgift og vrakpant. Så fort hoggeriet trykker på enter samt printknappen, og du signerer så er bilen offisielt ferdig vraket.

Da er det i utgangspunktet ikke mulig å få reversert dette.

Biler som er mer enn 30 år gamle har et regelverk som er noe lettere, men nyere biler er meget vanskelig å få ut igjen.

Søknaden du skriver må inneholde følgende vedlegg:

Bilen må være sjelden, og bevaringsverdig, og den må ha en bilhistorisk interesse. -Er bilen dette så må man skaffe dokumentasjon på dette, enten i fra bilimportør, seriøs bilklubb, eller som i mitt tilfelle ifra LMK. LMK ble jo ofte brukt av BT.

Etter eget initiativ la jeg med et eksempel på en tilsvarende bil som ble tatt inn og godkjent av BT på unntaksregler (om det betød noe vet jeg ikke). I dag brukes vel ikke denne unntaksbestemmelsen lengere, men jeg la ved dokumentasjon på en bil som ble tatt inn et stykke ut på på 90 tallet.

Deretter må du ha dokumentasjon på at bilens siste eier tillater at den kommer ut igjen.

Du må ha en skriftlig avtale med vrakmottaket.

Bilen trenger tilstandsrapport fra godkjent verksted. Det kreves ikke full tilstandsrapport, men en erklæring på bilens tilstand, og om det er mulig å få den på veien igjen.

Måtte vedlegge bilder som viste bilens vitale sider :-)

Dette sender du sammen med søknaden til Tollregion Midt-Norge.

Når du evt får godkjennelse så blir du bedt om å tilbakebetale vrakpanten. Når denne er mottatt gir de vrakmottaket beskjed om at bilen kan utleveres.

Husk salgsmelding. Denne leverer du til BT sammen med en kopi av godkjenningen i fra Tollregionen. Biltilsynet kommer garantert ikke til å få til å registrere dette mens du venter :-) .  De må nemlig oppheve en sperre i systemet. Når dette er utført så finnes det faktisk ingen spor etter at bilen har vært vraket i det systemet, og bilen kan omsettes og reg på vanlig måte.

Lykke til!! 

• 1 month later...
Posted

Det hele startet jo med at jeg kikket på www.finndel.no. Der fant jeg 2 baklykter til en Delta HF, og ikke noe annet. Leitet for å se etter deler for en kamerat sin Integrale.

Lyktene jeg fant var disse;

Dette var starten, da det viste seg at det var skrevet hvilken bil de hadde hørt til, som skrevet tidligere i tråden.

Bilen har jo nå stått her i ca 26 mnd. De siste året har jeg kjørt forbi en Delta Integrale i Melsomvik ca 10 ganger, der den har stått parkert for seg selv i en side gate.. Har en stund lurt på om det er et prosjekt, eller kanskje en delebil. Ringte eier for 2 dager siden, og det viste seg at det var en bil han kjøpte i 2001, og som trengte litt jobb på motor, men den hadde blitt stående i påvente av tid. Jeg var jo i utg pkt ute etter deler, men det hadde han ikke...... Bortsett i fra en støtfanger kameraten hans kjøpte for han i 2005 etter at kameraten ødela fangeren. Men fangeren var til en smal 4 wd  :shock:    Og den var hvit.

Jeg holdt på å svime av, for min manglet jo støtfangeren foran.

I dag sendte han meg et bilde, og jo det var riktig fanger til min bil. La merke til at det var skrevet noe på den, og det stod 11207 Lancia Delta på den. Eh, hvor hadde jeg sett det før? -Jo på baklyktene!! -Karen i Melsomvik satt på fangeren som hadde tilhørt bilen min  :lol: -Og den er helt strøken!!

Under 1,5 time seinere er fangeren gjenforent med bilen!

003.JPG.37c3883167bf3ced559d1a738c29ef35.JPG

026.thumb.JPG.bdd21148b58fb97ded945130b2e54e19.JPG

029.thumb.JPG.0f7a4edc552692be93576d046c5f7319.JPG

030.thumb.JPG.d862a5c424821f8873037a438c3d5039.JPG

• 1 year later...
Posted

Jeg skal få lagd en egen tråd eller noe, men det er ikke mye til jeg kommer til å gjøre med det første. -Så jeg samler litt her, så får vi dele opp i en egen prosjekt tråd seinere når jeg kommer skikkelig i gang.

Samler inn litt deler nå, og får startet den snart. Og må se å få vekk tectylen under. Viser det seg å bli mye arbeid så må prosjektet vente en stund  :(  Men bilen skal ikke forsvinne herifra en gang til  :)