Jump to content

Hvordan få annullert en vrakmelding? 'Prosjekt oppstart.'

Recommended Posts

Posted

Takk skal dere ha.

Det værste stålet jeg har vært borti var på en 1977 Internasjonal Scout Traveller. Tykkt som bare det, og merket med Jerusalem Steel på platenes bakside.... Hjalp lite med det navnet.

Er ikke det en Chevrolet Blazer-lignende bil? Mener det var en slik en nabo av meg hadde en i mange år. (Var i hvert fall en International "SUV")

Bilen har nok av rust rundt om. Ser det i kanaler, fjærbeinstårn foran, og div i hjulkasser bak. Får se å få startet den, og få kjørt den avgårde til en vask under snart.

Kjempekjekt å følge tråden din Deltaone!! Stå på!!  :thumbleft:

Posted

Du må opprette en prosjekt-tråd et sted. Håper du sier ifra hvor :)

Ehhh... Dette er jo en prosjekt-tråd.... :shock:

Nå tenker jeg på selve restaureringen da :)

Blir jo litt rart i en tråd opprettet om det å få ut en bil fra offentlig bilopphugging, "På siden" og av en Lancia på et Mercedes forum  :lol: Må isåfall gjøre om litt på tråden da :)

Posted

Kan sikkert deles opp litt, så det som går på å få ut bilen får en egen tråd, og så selve bilen.

Uansett, så er dette et forum for medlemmene i klubben, og "på siden" er man velkommen til å skrive om hva man vil, om det så skulle være samlermani på gressklippere, sære lanciaer, julebrus eller egentlig hva som helst.

Posted

Jeg skal få lagd en egen tråd eller noe, men det er ikke mye til jeg kommer til å gjøre med det første. -Så jeg samler litt her, så får vi dele opp i en egen prosjekt tråd seinere når jeg kommer skikkelig i gang.

Samler inn litt deler nå, og får startet den snart. Og må se å få vekk tectylen under. Viser det seg å bli mye arbeid så må prosjektet vente en stund  :(  Men bilen skal ikke forsvinne herifra en gang til  :)

Recaro, std fra 87 model -

005.thumb.JPG.24a9ba8a37be3be5209dd7a5aabe9751.JPG

Posted

Gratulerer med vel gjennomført uthenting. Godt å se det var mulig. Det hadde jeg aldri trodd!

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å få den syredyppa hos BS teknikk.

http://www.bs-teknikk.no/bilrengjoring/syrebehandling

Tar du bilen til UK er dette et alternativ:

http://www.surfaceprocessing.co.uk/

SPL har så vidt jeg vet en mer omfattende rutine med etterbehandling, men er du nøye så går nok det bra.

Utrolig kjekt å jobbe med reint stål.

Posted

Har fått gjort litt nyttig, og litt meget unyttig som f.eks å knekke en tennplugg..

Har fått knekt den jevnt med toppen, og etter mye om og men fikk jeg ut resten av porselenet, slik at det nå er et hull der, i senter av pluggens gjengedel....

Har forsøkt med grisepikk, men den sitter noe enormt, selv om det ikke er noe annet igjen av pluggen, enn det som er av gjenger... Har varmet opp og prøvd også.  Klør meg i hodet, og ser at dette er ganske demotiverende, og jeg som har time til lørdag hos et tectylverksted, for å spyle bort tectylen under...

Er vel på tide å få laget en prosjekt tråd ett eller annet sted. Alternativene er: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=61913.0 , kanskje her: http://www.bilforumet.no/forum/460-prosjektforum/ , Lancia klubben, eller her:  http://cuoresportivo.no/index.php?topic=38347.0 . Lancia klubben virker totalt død som klubb, uten noen respons. Ingen reagerte på bildet av bilen på forumet deres engang. -En Lancia klubb som like gjerne ser en Delta Hf 4wd ender hos Gryts er liksom ikke noe for meg.

Noen som har synspunkt på hvor jeg skal lage en tråd??  :)

Takk for innspill, og svar!

Hele og fine stoler.

002.thumb.JPG.28c036944b1693efc5a8281b8885dbac.JPG

Posted

Ja, synes du skal fortsette her, og kanskje bare endre tittelen på tråden  :)

Hvis du vil ha mer respons kan du jo bare poste samme innlegg flere steder for mer respons. Jeg ser det er noen som gjør det :)

Du har et veldig bra forum her med tanke på aktivitet! Det er synd det er mange "døde" forum.

Posted

Enig, dette er et levende forum, og tror ikke noen tar skade av hverken denne bilen eller andre merker. Tror store deler av medlemsmassen også har andre biler enn bare MB, selv om MB står i fokus her  :D Det gjør det bare til et enda mer aktivt forum. Det som dog kan gjøres for å begrense ikke medlemmers bruk av MBE sin forumdel, er å begrense flere steder av hovedforum, slik at det er større skille mellom medlem og ikke medlem, men la den siden hvor andre merker være åpnen.

Posted

Hvis det KUN er gjengene igjen, har du forsøkt å skru den nedover?

Forsøkt varme?

Får ikke skrudd den ned med grisepikken. Har varmet opp ja, men kanskje ikke nok. Må jo varme mye, og metallet i pluggen utvider seg vel i allefall saktere enn selve aluen som den igjen sitter i så det er mulig.

Har kjølt den ned også.

Hvilket løsemiddel er best, og som penetrerer mest? Er jo rart at den sitter uten at det er hold i noe i.o.m. at alt over ikke lenger presser/klemmer fast.

Posted

Hvis pluggens annleggsflate er konisk, får de ekstra klem pluss at de kan korrodere over en større flate, og da kan de sitte noe så inn i hel....!  :cussing:

Det hender at det hjelper med et skikkelig rapp med en hammer mens du belaster for fullt med det du skrur med. Det ødelegger sjelden noe. Når den løsner, pøs på med WD40 eller tilsvarende mens du lirker litt frem og tilbake, og vent så litt før du skrur den forsiktig ut, så ødelegger du ikke noen gjenger.

Mvh, Olaf

Posted

Hvis pluggens annleggsflate er konisk, får de ekstra klem pluss at de kan korrodere over en større flate, og da kan de sitte noe så inn i hel....!  :cussing:

Det hender at det hjelper med et skikkelig rapp med en hammer mens du belaster for fullt med det du skrur med. Det ødelegger sjelden noe. Når den løsner, pøs på med WD40 eller tilsvarende mens du lirker litt frem og tilbake, og vent så litt før du skrur den forsiktig ut, så ødelegger du ikke noen gjenger.

Mvh, Olaf

Der hvor pluggens gjenger slutter sitter det en skive, og det er der den er knekt. Kun gjenge delen som sitter igjen der nå.

Har slått med hammer på skralla.

Men fikk kjøpt et produkt på Wurth i dag som heter Rost Off Plus http://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-papir-og-vaskeartikler/smoring/rost-off-plus/?aspell=yess , og skal ha på det i noen dager. Det er et reint røstløser produkt med god penetreringsevne. -Spørsmålet er om gjengene fortsatt er hele eller skjært. Er pluggen skrudd inn med makt og gjenger ødelagt så klarer ikke stoffet å trenge inn..

Har sveisa verktøy som passer på grisepikken, og opp til skralla. Men vil ikke bruke skralle, da jeg drar skjevt. Husker ikke hva det andre verktøyet heter, som man setter pipene på, men det skal jeg bruke slik at jeg drar jevnt. Men lar det stå i rustløser i noen dager først..

Får ikke skrudd fem og tilbake med grisepikken. Men det finnes en annen sak til å banke nedi som kan skrus frem og tilbake, men den må settes rett nedi ellers så knekker den lett den også...

• 2 weeks later...
Posted

Jeg har ikke fått gjort så mye annet enn å knekke grisepikken i pluggen (den knakk uten at jeg tok i faktisk), og funnet ut at gjengene er dradd over på tappepluggen/og til overføringsrøret mellom gir og diff, så jeg må ha inn helikoil.

Er det like lett å sette inn helicoil som det høres ut? Bolten er M16 med 1,5mm stigning.

Toppen blir tatt av og overhalt, og i samme slengen portet og på med større dyser. Ønsker å dra ut mere hester. -Men dette blir prioritert etter rusten.

Skal få vasket den under, og få begynt på rusten snart.

001.JPG.d990ac522d35e3afc8103ea5749b110c.JPG

Posted

Ta av toppen og se hvordan det ser ut fra andre siden først da vel før du begynner å borre ut..  :-)

Må bare kjøpe inn pakninger og div for ca.9500,- pluss frakt og mva. først (Tyske priser). Er mye rart som bør byttes av reimer, løpehjul strammere, tetninger, oringer, og forterka pakinger til eksos og topp.

Tar ikke av dette før jeg vet hvor mye rust den har. Rusten først.

Posted

Ta av toppen og se hvordan det ser ut fra andre siden først da vel før du begynner å borre ut..  :-)

Må bare kjøpe inn pakninger og div for ca.9500,- pluss frakt og mva. først (Tyske priser). Er mye rart som bør byttes av reimer, løpehjul strammere, tetninger, oringer, og forterka pakinger til eksos og topp.

Tanken er jo mer det at om det er for mye rust så er det bare å drite i som du sier, men hva skader det om du tar av toppen nå for å se om du kommer til og får ut pluggen den veien hvis det er neste "skritt" hvis rusta ikke er for ille...  Da skal du jo tydeligvis ha av toppen uansett så hva er da vits med å borre osv fra toppen da.. ??

Posted

Tanken er jo mer det at om det er for mye rust så er det bare å drite i som du sier, men hva skader det om du tar av toppen nå for å se om du kommer til og får ut pluggen den veien hvis det er neste "skritt" hvis rusta ikke er for ille...  Da skal du jo tydeligvis ha av toppen uansett så hva er da vits med å borre osv fra toppen da.. ??

Tror ikke jeg har sagt at jeg skal borre opp uten å ta av toppen. Må ha den av for å få ut grisepikken fra innsiden, ingen valg nå som grisepikken sitter der knekt. Prøver da med grisepikk igjen fra innsiden, evt blir det å borre opp.

Orker ikke å ha opp motoren nå. Blir jo deler over alt  :shock:

Men har tatt av kanalskjørtene, og den er forbausende bra. Noe småtteri der hvor kanalen treffer gulvet, i den valsekanten. 2 hull i fjærbeinstårnene foran, og noe rusk i hjulkassene bak (kanskje mer enn jeg håper, må få vasket den rein for løs tectyl.

Bilen er løftet etter taket tre ganger nå, og jeg vet ikke helt hvor lett det er å få rettet. Det kommer en karosserimaker fra Drammen hit for å kikke på det, og han har eid denne bilen når den var nesten ny, og har delebiler stående med hele tak. Mulig jeg får han til å ta både taket og rusten.. Får sjekke pris med han først. Han har gjort jobb for meg på denne bilen før, uten å flå meg på pris, så kanskje jeg bruker han igjen. Han ble sjokket da han hørte at jeg hadde bilen, han hadde også hørt at den var flat i 2004  :)

Er nok mye som skal til for at denne bilen ikke kommer på veien igjen..

Posted

hehe, sein i oppfattelsen.

Ja jeg tar nok opp toppen før jeg kjøper inn alt av pakninger og div...

Når jeg ser at alt er ok, og pluggen ute så får jeg overhalle toppen, og deretter sende den til porting...

Da blir det pakninger og slikt. I tillegg skal jeg ha på større dyser, og syrefast grenerør, og 3'' eksos hele veien.

Men jeg føler meg ikke trygg på rusten fortsatt.

Må bare få i helicoil på gir/diff'en slik at jeg kan få på olje og få den tauet til tetylverkstedet som skal vaske den for meg. Greit å få vekk all gammel moro under.