FrodeS Posted October 26, 2013 Posted October 26, 2013 En sånn bil er vel hobby uansett om man skrur eller kjører? Quote
Davor Posted October 26, 2013 Posted October 26, 2013 For å være en italianer ser den bilen ganske bra ut angående rust. Quote
Guest Fred Olav Mulelid Posted October 26, 2013 Posted October 26, 2013 For å være en italianer ser den bilen ganske bra ut angående rust. Har sikkert stått så lenge at den ikke husker hvor den kom fra. Quote
Wicky Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 For å være en italianer ser den bilen ganske bra ut angående rust. Har sikkert stått så lenge at den ikke husker hvor den kom fra. hahahahaha :lol: Quote
CHARLIE Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Jeg kan legge ut litt mer, men jeg må jo ikke 'kille' storyen som skal skrives om bilen. Hvilket blad er det som skal skrive om dette?? Artig å følge med på denne historien Quote
Deltaone Posted October 27, 2013 Author Posted October 27, 2013 For å være en italianer ser den bilen ganske bra ut angående rust. Har sikkert stått så lenge at den ikke husker hvor den kom fra. hahahahaha :lol: Er sikkert blitt dement der den står. Kanskje greit å ikke omprogrammere hjernen på den, da den nå har et avslappet forhold til vær og vind. Charlie: Han er frilans og skriver for flere, og produserer også film. Men denne bilen er nok ikke filmaktuell, i alle fall ikke så lenge den holder seg på hengeren på vei hjem. Hm, sa jeg film? Tror det finnes et opptak av denne på snø i Hemsedal i fra '94. Quote
Tor Anton Posted October 27, 2013 Posted October 27, 2013 Næroset er "rett borti gata" her det. at den står nettop der er nok grunnen at noen ikke har plukket av den. Det er få som får vandre rundt blandt vrakene der, å selv om de har biler det så har de lite peiling på de. Hender å at de sier at de ikke har det, selv om bilen står ved døra dems. Ang. henger, veier den minimalt?? Jeg tok C1E for å frakte bil på tralle. Quote
Deltaone Posted October 27, 2013 Author Posted October 27, 2013 Næroset er "rett borti gata" her det. at den står nettop der er nok grunnen at noen ikke har plukket av den. Det er få som får vandre rundt blandt vrakene der, å selv om de har biler det så har de lite peiling på de. Hender å at de sier at de ikke har det, selv om bilen står ved døra dems. Ang. henger, veier den minimalt?? Jeg tok C1E for å frakte bil på tralle. Ja, de likte nok ikke å ha folk gående innenfor portene. Jeg ble fulgt, men de var jo veldig hyggelige vil jeg si. Den stod langt inne på tomta. Sender deg en PM snart. Quote
Deltaone Posted October 28, 2013 Author Posted October 28, 2013 Da har jeg fått med meg en kamerat til å hente bilen. Han har riktig førerkort. Krisen oppi det hele er at det blir utsatt henting til mandag 4/11... Quote
Deltaone Posted October 30, 2013 Author Posted October 30, 2013 Sitat fra: Wicky på 29. oktober 2013, 12:38:58 Hvorfor en uke til? Planen var nå til fredag. Men fant ut at jeg ikke har lov til å kjøre så mye vekt på hengeren. Men nå er alt pakket og klart til mandag, men da med meg som kartleser. -Norge må være det landet i Europa som har adoptert og konvertert flest av alle disse EU direktivene til egen lov Annbefaler deg på det sterkeste å frakte den på riktig måte. Det kan absolutt bli det billigste alternativet. Du får sanblåseutstyr på b.l.a Torshov Bilrekvisita Noen som har erfaring med hvilken sand som er best å bruke? Vet det brukes annet enn sand også. Det viktigste er jo at den er snill i mot metallet, og kun drar av lakken.... Quote
Tor Anton Posted October 30, 2013 Posted October 30, 2013 Så lenge du skal til næroset så kan du jo stikke innom mjøsbetong på hjellum å kjøpe sand der. Jeg kjøper der til ca 55,- for 25kg.sekken. Jeg bruker den inntil 3 ganger, etter det tar det ikke rart. For å unngå kluss så soller(siler) jeg den da jeg tar den fra sekken å opp i ei plastkasse med lokk å siler den opp i beholderen, etter bruk så siler jeg den fra pressenninga på bakken til plastkassa å opp i beholderen. Høres ut som mye jobb,men er ikke det. Å jeg unngår at noe tetter seg. Å det er noe dritt da en først har kledd på seg for så å kle av seg ting for å fikse blåseren. Jeg bruker en hjelp med hette fra gasolin, kjeledress og sveisehansker. Da går det som en drøm, uten en av disse tingene så blir det masse slit. Jeg har prøvd mye jalla blåsere å har kommet fram til at den som virker best av de "små" er den fra Ibix. Den har blåsepistol med "avtrekker" så den er lett å bruke. Quote
Deltaone Posted November 2, 2013 Author Posted November 2, 2013 Så lenge du skal til næroset så kan du jo stikke innom mjøsbetong på hjellum å kjøpe sand der. Jeg kjøper der til ca 55,- for 25kg.sekken. Jeg bruker den inntil 3 ganger, etter det tar det ikke rart. For å unngå kluss så soller(siler) jeg den da jeg tar den fra sekken å opp i ei plastkasse med lokk å siler den opp i beholderen, etter bruk så siler jeg den fra pressenninga på bakken til plastkassa å opp i beholderen. Høres ut som mye jobb,men er ikke det. Å jeg unngår at noe tetter seg. Å det er noe dritt da en først har kledd på seg for så å kle av seg ting for å fikse blåseren. Jeg bruker en hjelp med hette fra gasolin, kjeledress og sveisehansker. Da går det som en drøm, uten en av disse tingene så blir det masse slit. Jeg har prøvd mye jalla blåsere å har kommet fram til at den som virker best av de "små" er den fra Ibix. Den har blåsepistol med "avtrekker" så den er lett å bruke. Ok, takk for info. Sleit litt med å finne link til noen som faktisk solgte Ibix da men. Får kikke bedre etter seinere. Når man sandblåser med slikt utstyr, føyker det sand over alt da, nærmest helt ukontrollert, eller kan man sandblåse små områder av gangen? Er sanden til biltema dårlig? Får ikke tid til å handle med oss noe fra mjøsbetong, da vi må hjem igjen slik at han som skal kjøre rekker trening. Men jeg får sjekke om de ligger rett ved veien eller ei. Quote
Guest Fred Olav Mulelid Posted November 2, 2013 Posted November 2, 2013 Pass på å ikke blåse for mye. Husk at man ikke får bedre grunning enn den gamle lakken på bilen. Skal man gå ut fra bildene er det ikke så mye på denne bilen som trenger sandblåses. Hjulopphenget hadde jeg byttet samtlige deler på. Iallfall de som er råd å skaffe nye. Quote
Deltaone Posted November 2, 2013 Author Posted November 2, 2013 Pass på å ikke blåse for mye. Husk at man ikke får bedre grunning enn den gamle lakken på bilen. Skal man gå ut fra bildene er det ikke så mye på denne bilen som trenger sandblåses. Hjulopphenget hadde jeg byttet samtlige deler på. Iallfall de som er råd å skaffe nye. Skal kun fjerne lakk/rust der det er behov. Foringer får man tak i fortsatt. Alt i forstilling og bakstilling vil bli pulverlakkert. Quote
Tor Anton Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 hatec tools og tess har de. Det blåser jo litt,men du kan jo tre en gummislange på spissen å bruke den som punktsandblåser. Jeg legger gjerne under en pressenning å maskerer rundt med et par bredder med voldtektstape fra biltema. Den er faktisk veldig fin da den er litt seig å ganske holdbar. Får egentlig ikke blåst for mye. Blåser du hull er det for dårlig, å er det ikke rust så behøver du ikke å blåse. At det som sitter der et best er jeg uenig i. Sandblåser du å grunner med en ang med 2k epoksygrunning så er det mye bedre enn lakken som er der. Er det i tillegg fra da de prøve ut vannbassert lakk på 80tallet så blir det MYE bedre. Men IKKE la det stå lenge ubehandlet eller bruk noe 1k greier fordi du "skal ta det skikkelig senere". Mye grunning og lakk er ikke tett (det suger fuktighet),mens 2komponent epoxy er helt tett så du trenger faktisk ikke lakk utenpå. Så epoxy er tingen om det skal stå litt eller lenge. Sparkel trekker å fuktighet så rett den å ha på epoxy før du gjør noe mere eller lar den stå. Den er mulig å legge på litt tykk å så du kan rette LITT i den. Jeg fikk et firma som heter Hippe (som du kjører forbi ved næroset) til å sandblåse å pulverlakkere alt under på min 190K. Får du spylt den under (helst av noen som understellsbehandler biler) så ser du åssen det ligger ann. Jeg blåste litt under min, hadde på epoxy å 3m beskyttelsemasse alla det mb har org. Da er bilen mye enklere å holde ren enn med f.eks tynnstoff og tykkstoff som ikke tørker på evig tid.. Er ikke bilen spes. bra å du ikke orker å gjøre den helt 100% så er tynnstoff og tykkstoff et ok alt. Mjøsbetong ligger nesten rett ved E6. Quote
tommern57 Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Tatt i betraktning lakkvalitet fra den tiden, og det fantastiske grunnarbeidet som var på disse, hadde jeg faktisk vurdert å plukke helt reint og vurdert syredypping for å begynne fra grunn av. Quote
Deltaone Posted November 3, 2013 Author Posted November 3, 2013 Planen er å få den hjem, og gå litt over motoren slik at jeg får startet den. Før jeg gjør noe annet så vil jeg kjøre den til tectyl verksted for å fjerne all understellsmasse (det er heldigvis masse av det på den). Deretter får jeg legge en ny plan avhengig av hvor mye rust det er på den. Er den ikke så alt for ille i karosseriet så blir det å få den i stand slik at den vil passere en EU test. Den trenger sikkert nye dører og diverse, så det neste blir en hellakkering av bilen i molikyler. Vurderer å frakte den til Ukraina faktisk, langt ja, men kona er derifra, og det ville blitt en fin tur. - I Kiev ville jeg fått total renovert karrosseriet over og under for omkring 3-4.000 euro hos karrosserimaker inkl lakkering med kvalitetslakk. Men det blir litt vanskelig å vurdere hva som skjer før den er reinvasket under og i hjulkasser. -For skal den kjøres til Kiev så må jeg ha den EU godkjent først, og det er lite poeng i å ta en masse rust her hjemme, for å kjøre den til Kiev for kun en lakkering. Det som blir kostnaden er rusten, lakk, foringer, og skulle jo da ha tatt så mye som mulig i Kiev hvor slikt er billig. Skal finne ut litt mer av hva slags lakk det er på den, men det ble vel ikke brukt miljølakk i 1987?? Jeg pleier å bruke to komponent syre grunning rett på bart metall, før evt skjøter fuges på nytt. Men det må jo selvsagt noe vanntett utenpå igjen. Vet heller ikke om den vil bli restaurert opp til ny stand, eller ei. Ville jo ha vært litt moro å bruke den, og da trenger jeg jo ikke å ha den til å se ut som ny. -Da blir det jo kjedelig å få merker på den.. Vi får se. Kjenner forresten at jeg er klar for å hente den snart... Quote
Tor Anton Posted November 3, 2013 Posted November 3, 2013 Tviler det blir den enorme kostnaden med å ta litt rust der nede, spørs bare hvordan de gjør det. Må du hjulkjøre den ned dit?? hva med henger? Quote
Deltaone Posted November 3, 2013 Author Posted November 3, 2013 Tviler det blir den enorme kostnaden med å ta litt rust der nede, spørs bare hvordan de gjør det. Må du hjulkjøre den ned dit?? hva med henger? Nei, er ikke dyrt der. Jeg kjenner en karrosseri-maker der. Er nok kanskje ikke så mange i Norge som matcher han. Han er nok dobbelt så dyr som en vanlig oppretter. -Men selvsagt fortsatt ekstremt billig i forhold til Norge. Generelt så er det nok risikabelt å bruke folk der ja, på lik linje som å bruke folk i Polen-Latvia-Litauen. En ting er at bilen lett kan forsvinne. En annen ting at prisen blir høyere enn hva du avtalte. Og de kan bruke billige materialer. Og til sist så dobbles prisene ofte når de skjønner at du er utlending... -Det kan ofte lønne seg å skrive en avtale hos en advokat. Da kan du få hjelp av politiet til å hente bilen ut igjen av verkstedet dersom de finner på noe lureri. Må få den kjørbar og EU godkjent her først. Det er ganske så langt å kjøre, må igjennom hele Polen pluss ca.35 mil tror jeg det er ifra grensen Polen-Ukr. -Blir litt slitsomt med henger. -Samt sinnsykt dyrt på alt av ferger og bompasseringer. Fordelen med å kjøre bilen med skilter er at man slipper å bli stoppet på grensen tilbake til Norge for så å diskutere fortolling / betaling av mva på jobben i utlandet. Har bilen skilter så er det også lettere å få et frakt selskap til å frakte den tilbake til f.eks Berlin. -Da slipper de litt lettere unna ved grensene har jeg forstått. Quote
Deltaone Posted November 7, 2013 Author Posted November 7, 2013 Noen innlegg slettet. Skjerpings. Har slettet endel innlegg jeg også, blir jo litt håpløst å få lest igjennom med så mange kommentarer ang vanntett lakk eller ikke vanntett Har jo da fått bilen hjem, og begynt å plukke på den. Noen her inne mente at den hadde stått så lenge at den hadde glemt hvor den kom ifra, og at den derfor ikke var så gal rustmessig. -Den har stått med dører åpne, og vindu nede i 9 år, full av vann på gulv og sørpe gjennomvåt støydemping! Hvordan tror folket gulvet ser ut? -Nær sagt rustfritt!! Et hull på størrelse med en 10 kroning, og kun noe smått lakkrust noen helt ytterst få steder. -Skulle likt å se hvordan noen av w210 E-klassene jeg har hatt ville sett ut! Utenfor har den selvsagt en del rust i kanaler, og rett innenfor kanaler, men resten av gulvet er fint så langt jeg har rukket å se. Ellers mye lakkrust i dører, skjermer, panser, koffertlokk. Har blitt løftet etter taket 3 ganger nå, så det trenger også en del jobb for å få det rettet. Koblet opp strøm, og kjørte opp vinduene foran. Castrol Smørelappen kom til syne, og minner om oljeskift 2/1999 og 111.000 km. Nå har den gått 113.000 km så det trengs sikkert en oljeservice Motoren drar lett rundt. Skal fylle på olje i plugghullene, og la det stå litt. Må få på bensintanken, og få tak i de slangene som er kappet i stykker på hoggeriet. Quote
Guest Fred Olav Mulelid Posted November 7, 2013 Posted November 7, 2013 Det er meget stor forskjell på stålet i hver enkelt bil, Deltaone. Det hele er avhengig av det stålet som til enhver tid brukes til å lage bilene. Noen biler ruster i stykker veldig fort, mens andre overlever i flere tiår. Må få gratulere og si du har hatt flaks! Quote
Deltaone Posted November 7, 2013 Author Posted November 7, 2013 Takk skal dere ha. Det værste stålet jeg har vært borti var på en 1977 Internasjonal Scout Traveller. Tykkt som bare det, og merket med Jerusalem Steel på platenes bakside.... Hjalp lite med det navnet. Bilen har nok av rust rundt om. Ser det i kanaler, fjærbeinstårn foran, og div i hjulkasser bak. Får se å få startet den, og få kjørt den avgårde til en vask under snart. Quote
Recommended Posts