Jump to content

Hvordan få annullert en vrakmelding? 'Prosjekt oppstart.'


Deltaone

Recommended Posts

Guest Fred Olav

Du skal ikke skjøte eller bytte noe som helst av større dimensjoner, men (forsøke å) kjøpe ut en bil (les: bildel i form av karosseri) UTEN chassisnummer slik at du etterpå kan sette et annet chassisnr. der i stedet for det gamle. Det nye chassisnr. må ikke være et originalt, men et Biltilsynet og andre kan referere til opp mot regnr.

Ta for all del og ring Biltilsynet og spør dem direkte selv, for all verdens synsing og meningspjatt her inne kjøper ikke ut denne bilen for deg! Det eneste du oppnår her inne er at bilen går tapt for godt fordi du somler. :)

Link to comment
Share on other sites

Du får IKKE karosseribytte pga.rust.

Det er kun ved en trafikkskade der det er mere lønnsomt eller en fordel mtp. trafikksikkerhet å bytte karosseriet.

Rustskade er å en skade,men ikke gyldig grunn til karosseribytte.

Ang. bil med ramme så blir det litt anderledes for der blir det å bytte "hytte" det samme som å bytte en skjerm.

 

Praksisen med biler som er innlevert huggeren er at de ikke skal sendes ut igjen hele, halv bil får du kjøpt.

Men det er myndighetene som bestemmer, så det er de som ene og alene som godkjenner eller nekter utlevering av "skrotet" bil. Vet det for noen år siden det var en som leverte inn bilen sin til vraking for noe måneder senere såg igjen bilen på gata med skilt å i daglig bruk. Ble en runde i media da, å øvrigheta fastslo at biler som er levert huggeren ikke skal i trafikk igjen.

Et annet tilfelle jeg kjenner til der en bil var gjenstand i en dødsulykke så var kravet at han som kjøpte bilen måtte lakkere den i en annen farge hvis den skulle på veien igjen.

 

ang. dette prosjektet så ser det ut som det er en del timer med jobb til det blir en bra bil, å vil den bli helt 100 igjen???

 

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill og ideer.

 

Klarer dem å lage bil av en VW T1 som har stått med jord opp til sidespeilet i skogen i 30 år/ eller på bunnen av en fjord i 30 år, så skal det bli bil av denne som har stått 2,5 meter over bakken i 9 år. -Tviler på at det er rusta som er det største problemet her. Det kan være større utfordring med alt av gummi/foringer/tetninger og diverse.

 

Har angret siden 6/10-1998 på at jeg har solgt den, så jeg får bruke litt tid på å få den skikkelig i sammen igjen. Går jeg lei så har jeg en kamerat i Ukraina som er karosserimaker. Så på den ene aller andre måten så skal den nok komme i sammen igjen vil jeg tro 8)

Link to comment
Share on other sites

I det tilfelle jeg snekker om så var det  huggeren som hadde betalt ut vrakpanten, ikke staten.

Det er flere huggere som f.eks gir 3/4 av vrakpanten kontant til eier for så å kreve full vrakpant av staten i etertid.

 

Ok, da forstår jeg. Ja det er nok mange slike tilfeller rundt om, men da bør de vel si ifra at de har andre planer for bilen, enn spriker.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fred Olav

Du er 110% sikker på at den Lancia-en ER vraket? Ved tvil kan man jo legge inn chassisnr. på Vegvesen.no, få ut regnr. og sende SMS til 2282. Tullingene på Vegvesen.no har jo ikke skjønt at de kan fortelle dette på sin egen nettside! Men regner jo med at du allerede har sjekket det meste. :)

Link to comment
Share on other sites

Du er 110% sikker på at den Lancia-en ER vraket? Ved tvil kan man jo legge inn chassisnr. på Vegvesen.no, få ut regnr. og sende SMS til 2282. Tullingene på Vegvesen.no har jo ikke skjønt at de kan fortelle dette på sin egen nettside! Men regner jo med at du allerede har sjekket det meste. :)

 

Joda, den er meldt vraket i april 2004. Og har eget vrakmeldings nr. På biltilsynet er den registrert vraket, men alt av data ligger der fortsatt, så biltilsynet trenger kun skrivet i fra Tollregionen for vektårsavg og vrakmeldinger, da blir statusen endret og salgsmeldingen kan legges inn som normalt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fred Olav

Du er 110% sikker på at den Lancia-en ER vraket? Ved tvil kan man jo legge inn chassisnr. på Vegvesen.no, få ut regnr. og sende SMS til 2282. Tullingene på Vegvesen.no har jo ikke skjønt at de kan fortelle dette på sin egen nettside! Men regner jo med at du allerede har sjekket det meste. :)

 

Joda, den er meldt vraket i april 2004. Og har eget vrakmeldings nr. På biltilsynet er den registrert vraket, men alt av data ligger der fortsatt, så biltilsynet trenger kun skrivet i fra Tollregionen for vektårsavg og vrakmeldinger, da blir statusen endret og salgsmeldingen kan legges inn som normalt.

Ok. Du får ha lykke til. Har aldri vært borti det selv, men det er visst mye PMS hos visse ansatte i Toll- og Avgiftsdirekto-rotet.

:)

Link to comment
Share on other sites

Fred Olav.

Jeg har ringt den aktuelle avdelingen to ganger, og jeg må si at jeg ble overrasket over hvor godt de tok meg i mot. Dette er en tollregion som jobber med begrenset arbeidsoppgaver, men de har sikkert nok å gjøre. Allikevel tok de seg tid til å dytte infoen inn med teskje, og forklare meg ned i minste detalj hva som skulle vedlegges søknaden, og det i tillegg to ganger  8)

Men slik det offentlige er bygd opp i dette landet, så blir det fort byråkratisk, krevende og kanskje firkantet. -Men det finnes i det minste et oppsett på hvordan en slik situasjon som dette kan løses, og jeg er så langt glad for det.

Ved et avslag så finnes det sikkert også muligheter får å påklage avgjørelsen.

 

Dersom noen lurer på hva som kreves av dokumenter så kan jeg evt ta det på en PM, så slipper man å ringe til den aktuelle Tollregionen.

Link to comment
Share on other sites

Litt kult at den ikke har blitt pressa siden 2004 :P

 

Ja ganske utrolig, men som de sa så har de god plass, og lar bilene stå lenge. Men han sa også at de ikke hadde kunder på Lancia'er (takk og lov!!).

Den mangler kun øvre innsugsslange fra Intercooler, støtfangeren foran, Momo rattet, et dørhåndtak. Ellers er litt blitt ødelagt, som en lykt, bakfangeren, og et knust vindu.

Link to comment
Share on other sites

vel...9år hos en hugger...de skadene/manglene er igrunn ingenting  :lol:

 

Men...har du eid denne før?Eller har jeg misforstått...

 

Hadde denne stått på et sted et sted som hadde markedsført den, så ville den ha vært plukket i filler. Den hadde strøkent originalt Recaro interiør, forsterket fjæring, strøken girkasse og fordeling, trimmet motor, km.stand 113.000 km. +den fikk ny turbo på 110.000 km. -Det er/var deler for ganske mange kroner på den igrunn.

-Så ja den burde ha vært ribbet og hatt mange mangler ja.

 

Er vel igrunn kun rusta som kan gi overraskelser kostnads- og tidsmessig. Alt det andre som må tas er vel rimelig standard i forhold til tiden den har stått og ventet på meg  :?

Ja jeg har eid den i mange år, og forsøkte å kjøpe den tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Som; hente den hjem til garasjen!

Skilter kommer seinere, da dette prosjektet kom like brått på som kjerringa på juleaften  :shock:

Får ta den hjem, spyle av all gammel tectyl, og få start på den. -Så får vi se hva slags inspirasjon dette gir for videre arbeid.

Link to comment
Share on other sites

Hørt noe mer fra staten og sånt da?

 

Ja det er de som har gitt klarsignal. Bilen er også klar til henting, de har ryddet bort ett lass med biler for å komme frem til den.

Har vært på biltilsynet for å levere salgsmelding i dag, men de viste jo ikke hvordan dette skulle gjøres, og skulle komme tilbake til meg litt seinere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...