Wicky Posted September 16, 2013 Posted September 16, 2013 Alle instanser nektet... og bilen ble av en eller annen merkelig grunn hastepressa...Dette var en Nippon stasjonsvogn...kun 1 i europa...som stod i min felles garasje..kjøpt ny av eier på 50tallt engang... Og det er igjen noen få i australia og en del i japan...så dette er dyre biler... Quote
Deltaone Posted October 3, 2013 Author Posted October 3, 2013 Da er all nødvendig dokumentasjon innhentet, og søknaden blir sendt i dag. LMK stilte selvsagt opp. Vrakmottaket har vært behjelpelige (det er første gang de har vært med på et slikt forsøk med å få ut igjen en bil). ( Biltilsynet har hjulpet til med dokumenter. Siste eier har gitt tillatelse til at bilen kan leveres ut til meg. Så da er det ene og alene opp til Tollvesenet Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Da er all nødvendig dokumentasjon innhentet, og søknaden blir sendt i dag. LMK stilte selvsagt opp. Vrakmottaket har vært behjelpelige (det er første gang de har vært med på et slikt forsøk med å få ut igjen en bil). Biltilsynet har hjulpet til med dokumenter. Siste eier har gitt tillatelse til at bilen kan leveres ut til meg. Så da er det ene og alene opp til Tollvesenet Det låter da bra ut! Håper det går din vei Tommel opp for pågansmotet Quote
Olaf Posted October 3, 2013 Posted October 3, 2013 Jeg vet ikke om det er til noe hjelp, men det er/var noe som heter 'Oppbyggingsavgift'. Det var en avgift som ble ilagt ved gjenoppbygging av biler som var skrotet. Jeg tror forsikringsselskapene ofte skroter fullt brukbare biler p.g.a. dele/verkstedpriser, som ikke har noe med den réelle bruksveridien å gjøre, og jeg mener å huske at oppbyggingsavgiften ofte ble brukt på slike vrakbiler som ble satt sammen av to biler. Toll- og avgiftdirektoratet bør kunne orientere om hva den avgiften er, eller evt. var. De har også - i likhet med alle offentlige instanser - anledning til å gi dispensasjon fra regelverket etter søknad, spesielt nå lovens bokstav og lovens intensjon ikke samsvarer helt. Det er også regler som skal kunne 'fryse' en handling som behandles, slik at bilen ikke blir skrotet i mellomtiden. Hvis du må gjøre deg 'dum' eller 'frekk' for å nå fram, ikke bry deg om dét! Min gamle sjef engang i tiden pleide å si at det ikke er forbudt å være dum, så i all omgang med offentlige instanser var han så teit at alt måtte forklares i detalj, og da kom ofte motsigelsene fra byråkraten fram! Stå på, ikke gi deg! Mvh, Olaf Quote
Deltaone Posted October 4, 2013 Author Posted October 4, 2013 Takk for svar og tips. Bilen står i det minste trygt frem til søknaden er behandlet. Ringte heldigvis til Tollvesenet før jeg sendte søknaden, og fikk snakke med han som skal vurdere søknaden. Fikk vite at han også ville ha en tilstandsrapport på bilen, og det ble lagd i dag. Så da er søknaden på vei. Blir spennende å se om det går.. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 4, 2013 Posted October 4, 2013 Når du har så mange med govilje som det høres ut som om du har her, så løser det seg nok Quote
Wicky Posted October 4, 2013 Posted October 4, 2013 Nå er jeg veldig spent på hvilken bil dette er? Quote
Arnfinn Posted October 4, 2013 Posted October 4, 2013 ja dette bør ikkje være en S124 200 eller noe sånt nå Quote
Olaf Posted October 4, 2013 Posted October 4, 2013 Kanskje den taxien som har gått lengst i verden til tross for all rusten? :lol: Mvh, Olaf Quote
Deltaone Posted October 5, 2013 Author Posted October 5, 2013 Vet jo ikke helt hva panelet her synes om Italienske biler, men den er i alle fall langt oppe, og betegnes som et IKON av disse m.fl.: http://www.evo.co.uk/ Kan jo legge ut et bilde, og se om folket ser hva det er : Quote
Deltaone Posted October 5, 2013 Author Posted October 5, 2013 Ja riktig. 1986/87 Lancia Delta HF 4 wd. Den første modellen ble kalt 4 wd, før navnet Integrale ble tatt i bruk til 88 produksjonen. Integralen er i all hovedsak den samme bilen, men fikk brede skjermer, større turbo, større bremser, overtrykksventil på innsug mv. Denne 4 wd' modellen ble det kun lagd 5000 stk av, så den er jo langt mer sjelden enn Integralen. Bilen ble tatt i bruk i rally gruppe B (og N) da gruppe A gikk ut etter 86 sesongen, og de stablet da denne på beina for 87 sesongen, og gjorde mer eller mindre reint bord t.o.m. 92 sesongen. Er kun noen få 100 igjen av denne Delta 4 wd på veien nå, da det ble Integralen som tok over, og haugevis av 4wd ble brukt som delebiler. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 5, 2013 Posted October 5, 2013 Har sansen for folk som tar vare på udda biler Quote
Deltaone Posted October 5, 2013 Author Posted October 5, 2013 Har hatt denne HF'en i 5 år, og kjørt 20.000 km med den, hovedsakelig på vinteren. Det er en helt vanvittig bil å kjøre, og ligger støtt som fjell på vinterveier, selv med masse nysnø/evt slaps. Har hatt to Integraler også, og har mye deler liggende, som jeg aldri har fått meg til å kaste. Dog kastet jeg originalrattet som hører til denne bilen i juni i år (!). Har hatt det hengende i garasjen siden ca.1993 (20 år!!) da denne bilen fikk et ratt som ble brukt i rally biler . Føler meg litt dum nå som jeg, med litt flaks og masse hell, kanskje skal hente bilen uten ratt, for Rally rattet er jo plukket ut. Originalratt på ebay som er strøkne koster jo mer enn 250 Euro Her står den i litt tryggere omgivelser ca.1995: Quote
Deltaone Posted October 20, 2013 Author Posted October 20, 2013 så absolutt godkjent. Hehe, bra, er ikke i alle miljøer en gammel italiener gis noe respekt, ei heller en ny for den saks skyld. I denne helgen blir bilen faktisk hentet frem ifra der den står, og satt et bedre egnet sted i påvente av klarsignal i fra Tollvesenet. -Det er tross alt snart vinter i området hvor den står. Må si det er 'vanskelig' å ikke handle deler til denne på ebay, men har i alle fall lagret en del leverandører av diverse ting som foringer, karosseri deler, pakninger, reimer mv. Greit å ha den i garasjen ført, og ikke minst få spylt av all understellsmassen. Kjenner jeg er like spent som en unge på juleaften! Quote
StigAre Posted October 20, 2013 Posted October 20, 2013 Utrolig interresant historie og lese sålangt, selvom det ikke er en så interressant bil for min del Men skjønner godt at denne er verdt å ta vare på. Når regner du med å få svar fra myndighetene ? Håper virkelig dette går riktig vei. Quote
Guest Fred Olav Posted October 20, 2013 Posted October 20, 2013 Med tanke på at selve karosseriet finnes som eget delenr. hos de aller fleste seriøse bilprodusenter, kan vel ikke et huggeri som driver med delesalg nekte folk å kjøpe en hel bil dersom man fjerner alt av rammenummer? Chassisnr. på biler er jo for det meste en referanse til senere bruk, som f.eks Toll- og Avgiftsdirektoratet, Biltilsynet, importører og så videre..... Biltilsynet jabber jo selv om nytt rammenr. på gamle biler inne i sine sine egne nettsider, så da skyter de jo seg selv i foten når de skal nekte folk å skaffe seg et karosseri? Karosseribytte grunnet rust og kollisjon er jo fullt lovlig! Siden det ble betalt pant på bilen ny burde det jo være en smal sak å gjøre dette på nytt, selv om skjønn er et fremmedord i diverse etater i AS Nissenorge....... Quote
Deltaone Posted October 20, 2013 Author Posted October 20, 2013 Med tanke på at selve karosseriet finnes som eget delenr. hos de aller fleste seriøse bilprodusenter, kan vel ikke et huggeri som driver med delesalg nekte folk å kjøpe en hel bil dersom man fjerner alt av rammenummer? Chassisnr. på biler er jo for det meste en referanse til senere bruk, som f.eks Toll- og Avgiftsdirektoratet, Biltilsynet, importører og så videre..... Biltilsynet jabber jo selv om nytt rammenr. på gamle biler inne i sine sine egne nettsider, så da skyter de jo seg selv i foten når de skal nekte folk å skaffe seg et karosseri? Karosseribytte grunnet rust og kollisjon er jo fullt lovlig! Siden det ble betalt pant på bilen ny burde det jo være en smal sak å gjøre dette på nytt, selv om skjønn er et fremmedord i diverse etater i AS Nissenorge....... Tror ikke de har lov til å sende ut et helt karosseri, bla med fare for dokumentforfalskning ved å sette over nr fra et norskt vrak. Og evt tyveri av lik bil for å skaffe deler. Har en kamerat som er medeier i et offentlig vrakmottak, og han sier at de er forpliktet i å ta i mot bilen, sannere den for olje og andre væsker, samt at den skal sendes til metall makulering/gjenvinning. I de tilfeller hvor biltilsynet slår inn nytt nr, så slår de samtidig strek over det gamle. -Dette blir benyttet ved karosseribytte og skjøting av en norsk vrakbil, med en utenlandsk delebil. -Eller dersom noen har stjålet en bil, for deretter å sveise inn nytt id nr. -Blir dette oppdaget så kan det ende med at forsikringsselskapet tar bilen, og dersom den har en viss verdi så slår biltilsynet inn det gamle nr igjen, og noterer dette i vognkortet. Quote
Olaf Posted October 20, 2013 Posted October 20, 2013 Karosseribytte grunnet rust og kollisjon er jo fullt lovlig! Jeg tror bare karosseribytte p.g.a. rust tillates på biler med ramme, men jeg vet at mye rart har gått igjennom på lokale biltilsynstasjoner i 'gamle dager'. Jeg kjenner til et par nyere tilfeller i amcarmiljøet, men det måtte dokumenteres grundig at alle andre deler på bilen var originale, slik at ingen skulle 'snikmodifisere' en bil (for det er jo veeldi fali', det). På en gammel rusten bil er det gjerne gjort diverse modifikasjoner opp gjennom årene, så det kan lett bli en dyr affære å sette alt i original stand, og attpåtil skaffe dokumentasjonen for det. Deltaone, fant du ut noe vedr. oppbyggingsavgiften? Mvh, Olaf Quote
Guest Fred Olav Posted October 21, 2013 Posted October 21, 2013 Det står en del om karosseribytte her. http://www.toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=120118&epslanguage=no Antar at Toll- og Avgiftblabla. er høyere oppe i systemet enn Biltilsynet når det gjelder både vrakpant og andre avgifter. Teoretisk sett er det kun chassisnr. som blir skrotet når man leverer et vrak, men det er jo et sikkerhet- og miljøaspekt oppi alt rotet. Å vrake biler kan man etter mitt syn ikke kalle miljøvern, da en bil er mer miljøvennlig i bruk enn den noen gang vil bli på et avfallsmottak av heller usikker og varierende kvalitet. Ta kontakt med Biltilsynet i Haugesund av alle steder, og ta en prat med den greie teknikeren de har der. Han husker jeg ikke navnet på, men fikk en gang vite at man kunne gjøre en 230TE om til 300TDT så lenge begge bilene fantes i en og samme serie. Kravet er at man søker om lov hos Biltilsynet først, bygger om hvis løyve blir gitt og betaler noen få hundrelapper i omregistrering/ombyggingsavgift - på samme måte som når varebiler får bakseter. Men, når det er snakk om å redde et vraket karosseri fra avgrunnen blir jo ting litt verre.......... Quote
Deltaone Posted October 21, 2013 Author Posted October 21, 2013 Olaf. Nei sorry, har kun fulgt de instruksene jeg fikk i fra Tollvesenet... Quote
Olaf Posted October 21, 2013 Posted October 21, 2013 Fred Olav, jeg fulgte linken du viste, og langt nedi der står det: Fritaket knytter seg således til en bestemt norskregistrert motorvogn som skal istandsettes etter trafikkskade. Men, jeg vil også gjette på at den teksten gjelder biler som er registrert etter enn den datoen da ting som hestekraftavgift o.s.v. begynte å gjelde (1995??). Om det gjelder en gammel 123-serie er noe annet. Mvh, Olaf Quote
Deltaone Posted October 21, 2013 Author Posted October 21, 2013 Skjøting og karosseri bytte er ikke tema her. Da må man ha et norsk registert vrak å bygge opp, og det må på forhånd godkjennes biltilsynet. Og om det hadde vært mulig, så hjelper det meg heller ikke å få ut bilen uten ch.nr. En del av morroa er jo at det er en av få biler, og da må den nesten ha originale papirer. I dette tilfellet skal ikke biltilsynet få avgjøre noe, annet enn at de skal motta og legge inn salgsmeldingen ifra forrige eier og meg, når vi kommer så langt. -Da må de samtidig fjerne at bilen er registrert vraket, og det er ikke noe problem, de må kun ha en tillatelse om at bilen skal kunne registreres på nytt i fra Tollregion Midt-Norge, avd. for vektårsavgift og vrakpant. Og den utbetalt vrakpanten må også tilbakebetales. Quote
Recommended Posts