Frode Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Litt forklaring først: i Tyskland drar de til omtrent alt med momentnøkkel, og spesielt alle bolter etc som tilhører hjulopphenget og felger/dekk. De må til og med underskrive et "sertifikat" på at dette er gjort eller så får de ikke betalt. Og hvis hjulet detter av eller at kunden ikke får av hjulet så er det full krig som kan ende med at mekanikeren får sparken og firma blir saksøkt hvis det ender i ulykke.... Da lurer jeg på en ting, hva skjer her i norge hvis en mister hjulet.? Her i molbolandet.no så er det jo den teorien at man drar til, til boltene blir myke og så litt tilbake.... Alle bruker jo lufttrekker på full guffe så det er umulig å få av hjulene etterpå, og hvis en snakker med en mekaniker så er Momentnøkkel nesten et fremmedord.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Da lurer jeg på en ting, hva skjer her i norge hvis en mister hjulet.? Her i molbolandet.no så er det jo den teorien at man drar til, til boltene blir myke og så litt tilbake.... Alle bruker jo lufttrekker på full guffe så det er umulig å få av hjulene etterpå, og hvis en snakker med en mekaniker så er Momentnøkkel nesten et fremmedord.. Sist jeg fikk avbalansert hjul dro han til med muttertrekker. Dette reagerte jeg på, men da sa han at den muttertrekkeren var så pinglete at det gikk greit. Da jeg skulle ha dem av like etter, og min egen muttertrekker ikke hadde sjans til å få av en eneste bolt tok jeg det opp med sjefen hans. Jeg måtte få tak i latmannsarmen og et langt rør for å få boltene av. Jeg har bare en gang vært borti noen som gjorde det riktig, og brukte momentstav på muttertrekkeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 8, 2006 Author Share Posted May 8, 2006 Som denne feks: http://www.bt.no/trafikk/article262877.ece Hvem dekker de skadene der, og evt hvis dekket/felgen hadde truffet noen eller noe....??? Har du rett på erstatning fra feks verkstedet i slike tilfeller, kan du gå tilbake å si, hei dere trakk ikke til med moment, derfor skjedde dette..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ØHN Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Dette syndes det mye med, helt sikkert. Hadde kanskje vært greit med noen tips ang. bruk av moment, verktøy osv i egen tråd her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 8, 2006 Author Share Posted May 8, 2006 I Autodata står det feks for 124 at denne skal ha 110Nm på felgboltene, 60 og 70Nm på de forskjellige foringene til stagene og opp til 100Nm på bærearmen. Ellers så er det 200-240Nm på sentermutteren som holder akslingen på plass...... ta disse tallene med litt +- for jeg sitter ikke med boka foran meg, men da er jo teorien at disse momentene er laget for en årsak, at det skal trekkes til tilstrekkelig uten at mutter/bolt løsner og at en ikke skal ødelegge gjengene pga av overstigning av flytegrense slik at boltene svekker sin styrke, har en feks oversteget flytegrensen på en hjulbolt, eller gjengene som denne bolten skrus inn i så er feste egentlig ødelagt, eller i beste fall resdusert styrke med 50% eller mer.... Er det kun penger og hvor mange biler en klarer å få skrudd sammen til lavest mulig kostnad som regjerer her i Norge..... så får en ta sikkerheten etterpå, og/eller det er ingen som klager eller fører erstatningskrav mot montør hvis en ulykke er forårsaket av at et hjul har løsnet pga at det er ingen som vet hvilke krav en kan stille eller hvilke rettigheter en har ....?? Er det verkstedeierne som sitter å beregner det slik at ved å slippe å bruke momentnøkkel så sparer en feks en time per dag, og den økte fortjenesten overgår kostnadene til erstatning som ola nordmann aldri krever....??.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olav Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Jeg har tilbrakt ganske mange timer på diverse verksteder rundt i landet, men tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har sett en momentnøkkel i bruk. Eneste jeg kommer på er ved topplokkmontering. Derimot er det stadig flere dekkverksteder som bruker momentstav på muttertrekkerne. Det finnes også muttertrekkere der dun kan stille inn ønsket tildragningsmoment. En annen ting er at det ofte er nødvendig med ettertrekking av hjulbolter. Jeg har selv opplevd løse hjulbolter etter noen mils kjøretur. Dette var med helt nye felger og bolter men korrekt montert med muttertekker og momentstav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geggi Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Og en stor del av de som bruker momentverktøy aner ikke helt hva det går i. Tenker da på at verktøyet kan ligge oppspent og da er vitsen borte da f.eks. de som er fjærspente da blir unøyaktige etter litt tid. En skal alltid stille tilbake til null etter bruk. I tillegg er det mange som ikke kalibrerer verktøyet jevnlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts