Guest Kalle Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 Jau, 205K og tid for full overhaling, sluper vel mye olje nå til dags.. Så, hva mere en topp overhaling er det jeg burde ta med i samme slengen.. Tar Olje pumpa og vann pumpa.. men noe mere ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 Dersom det er mye oljesøl fra motoren er det sikkert den berømte leppepakningen som er skylda i oljeforbruket ditt. Dersom ikke er det en fordel å ta en effekt test eller sylinderlekkasje test før du åpner motoren. Etter min erfaring kan M104 skrangle godt over 300' før slitasje toleransene utfordres. Ligger problemet i bunndelen (kom & olje fjærer osv) kan det bli en kostbar sak (skade avhengig da....). Forutsatt motoren har fått service ihht boka bør toppen være i grei stand ved 205' (min erfaring ved 265'). Tar du av toppen bør du bytte ventil tetningene og selvfølgelig topp pakningen. Strekkboltene kan du bruke om igjen om de ikke har strukket seg for mye (antageligvis er de innenfor spec, max 3,5mm strekk). Dersom motoren tikker unormalt mye bør du vurdere bytte av løfterene (dyrt). Dersom registeret skrangler mye på tomgang bør du vurdere å bytte strammer, evt kjede. Vannpumpa pleier å gå rundt 180-220' - den er dyr, men lett å bytte spes når toppen er av. Oljepumpa trenger du ikke røre så lenge det er akseptabelt oljetrykk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kalle Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 Den tikker bare når jeg starter. så det viker jo bar da.. men den svetter olje og griser under eksos mannen + Olje trykket hopper som en jojjo. Har ny pumpe liggende så det blir å skifte den uansett.. Motoren har fått en stygg uvane med å begynne å tikke når jeg kjører med gassen i bonn over lengre til 2 3 min.. så det er nok noe som ikker er helt som det skal.. Tar bare og skifter olje pumpa til uka da.. noe under der jeg kan ta i samme slengen ? Venter litt med topp planing +++ til jeg ser den begynner å bruke vann og jeg skifter topp pakiningen.. btw.. er litt olje rester inne i ekspansjons tanken.. men det var der før jeg kjøpte den.. ser ikke noe tegn til olje i selve vannet så.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 og griser under eksos mannen + Olje trykket hopper som en jojjo. <klipp> btw.. er litt olje rester inne i ekspansjons tanken.. men det var der før jeg kjøpte den.. ser ikke noe tegn til olje i selve vannet så.. Vask i hvertfall motoren, hvis det fortsatt kommer olje under eksosmanifolden er nok toppakningen din ødelagt. Flere av tingene du skriver tyder på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Jeg ville for all det bruk litt tid å ressurser på å bytte leppe pakingen. Den har sannsynligvis "herdet" seg stiv som plast og lekker som en sil. Ja ja, jeg har til gode å kjøre med kontinuerlig full gass i 2-3 minutt her i norge, men nå vet jeg ikke hva du driver med..... Bytt filter og olje. Gå gjerne opp litt i viskositet) Du må av med bunnpanna for å bytte oljepumpa. Du må jekke motoren temmelig høyt opp i motor rommet for å få dette til. Gjør klar noen plankebiter 2x4' (ha øks liggende for å trimme disse). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Min lekker olje som ei sil for tiden, men det er kun leppepakningen for det har jeg sjekket, skal bytte denne når jeg får tid og bruke litt ekstra "gumba" godstoff for at det skal bli skikkelig tett, sjekk denne før du begynner med noen store kostbare inngrep..... En ting som er fint med oljelekkasje er at det ikke er noe under bilen som ruster for jeg har kontinuerlig oljebehandling.... Gjør som Alexander her sier, vask motoren skikkelig og sjekk deretter hvor oljen kommer fra...!!.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jøran89 Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Graver frem denne tråden igjen av ren nysjerrighet. Hva er ei Leppepakning og hvor sitter den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sisjord Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 må si jeg lurer på det samme har skrudd mye bil, men aldri brukt det navnet før... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hauk Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 Det er "fortsettelsen av toppakningen" som ligger mellom øvre og nedre registerkappe, på M104 i hvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts