Frode Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Oppdaget slark i bremseskive venstre bak på min i går, sjekket moment på sentermutter etter å ha løsnet denne men den ble ikke bedre. Spørsmålet er som følger, må jeg ut med aksling for å bytte lager eller kan dette trekkes ut etter å ha tatt av Bremse - skiven/trommelen bak..?? Er det mulig å etterstramme lageret eller er det "ferigt" nå nå det er slark....?? Quote
TEH Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Du finner kanskje noen svar i denne tråden! http://www.mercefreaken.com/forum/viewtopic.php?t=2062 Quote
Frode Posted May 2, 2006 Author Posted May 2, 2006 Ringte BOS, de sa at en kan trekke ut lageret mens det står på bilen og at en ikke trenger å demontere hele bilen bak slik som Frode S hadde gjort, men en trengte litt verktøy, slik som kan trekke lageret ut etc..... Skal sjekke litt mer nøye hva jeg trenger, skal se litt på verktøyet som BOS har og se om det ikke er mulig å lage noe...... De sa og at det er mulig å etterstramme men at lageret mest sannsynlig er ferdig allerede nå og vil ryke om ikke alt for lenge..... Er det for mye arbeid så leverer jeg den inn.... Quote
bska Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Er vel her som lagrene foran... .. så lenge det ikke er ulyd kan du senke skuldrene Quote
FrodeS Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Ringte BOS, de sa at en kan trekke ut lageret mens det står på bilen og at en ikke trenger å demontere hele bilen bak slik som Frode S hadde gjort, men en trengte litt verktøy, slik som kan trekke lageret ut etc..... Det er akkurat det verktøyet som er det store "men" .. En kan nesten få tårer i øynene av å se gutta på MB bytte lager med orginalverktøy etter å ha gjort jobben selv. Skal sjekke litt mer nøye hva jeg trenger, skal se litt på verktøyet som BOS har og se om det ikke er mulig å lage noe...... I såfall tror jeg du kan tjene fett på bytte av hjullager. Sier fra om 200.000 jeg, så tar jeg en tur og får byttet igjen. De sa og at det er mulig å etterstramme men at lageret mest sannsynlig er ferdig allerede nå og vil ryke om ikke alt for lenge..... Da lyver de. Du har ingen som helst mulighet til å etterstramme. Det eneste den senterbolten gjør er å feste drivakslingen. Du kan nok kjøre med slakk en stund, men det er ikke helt anbefalt. Er det for mye arbeid så leverer jeg den inn.... Sa de hva de skulle ha for jobben? Jeg fikk ganske fantasifulle priser da jeg sjekket. Hvis du har tilgang på presse, og greit med verktøy, så gjør du jobben på en litt drøy kveld, med mindre ting sitter dønn fast. Quote
Guest bård Arnesen Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 har byttet på begge sider bak på min bil , gjorde på verksted . det sitter som f. de måtte varme med gass for å få det ut lykke til hvis du skal gjøre det selv Hilsen Bård 91 300 tdt Quote
Thor-Egil Andersen Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 På min er disse også byttet på verksted. Måtte bytte navet på h side da dette tok kvelden da jobben ble gjort Quote
Alexander Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 Er det for mye arbeid så leverer jeg den inn.... Lever den inn. Du sparer deg for mye helvete. Du trenger glidehammer for å få ut navet, og spesialverktøy for å få ut og inn lageret. Quote
Frode Posted May 2, 2006 Author Posted May 2, 2006 He, he...har satt to kompiser i gang i å sjekke hva vi trenger av verktøy.... skal innom BOS i morgen å smugtitte(bilder) over det verktøyet de bruker....har bestilt lager, får det i morgen.... Har nettopp hatt alle stagene av pga bytte av foringer så i siste instans blir hele driten demontert og plukket i fillebiter.... Skal sjekke ut diverse først, men antar at vi fikser dette på en kveld, har tilgang på 100tonns presse, dreiebenk og varme..... hvis vi ikke har verktøyet tilgjengelig så lager jeg det slik at vi kan ha det liggende i klubbhuset.... [vedlegget ble slettet av en administrator.] Quote
FrodeS Posted May 2, 2006 Posted May 2, 2006 He, he...har satt to kompiser i gang i å sjekke hva vi trenger av verktøy.... skal innom BOS i morgen å smugtitte(bilder) over det verktøyet de bruker....har bestilt lager, får det i morgen.... Har nettopp hatt alle stagene av pga bytte av foringer så i siste instans blir hele driten demontert og plukket i fillebiter.... Skal sjekke ut diverse først, men antar at vi fikser dette på en kveld, har tilgang på 100tonns presse, dreiebenk og varme..... hvis vi ikke har verktøyet tilgjengelig så lager jeg det slik at vi kan ha det liggende i klubbhuset.... God holdning.. Selvgjort er velgjort. Det er litt jobb, men ikke umulig. Jeg opplevde det samme som TEA, at det røyk på høyre side. Da var det faktisk BOS som prøvde å presse det ut for meg, men de hadde ikke sjans. På venstre side slo vi det bare ut ved å legge klædden i fanget og denge på baksida med en hammer. Lageret må presset. Forutsatt at du ikke støter på noe sånt, så er det ikke umulig. Kjekk løftebukk du hadde der Forresten ... Å lese PM er oppskrytt ? Quote
Frode Posted May 4, 2006 Author Posted May 4, 2006 Forresten ... Å lese PM er oppskrytt ? He, he...skal følge bedre med neste gang... Kjekk løftebukk du hadde der Ja...grei den, vet ikke akkurat hvor mange tonn den tar...men det er trolig nok... God holdning.. Selvgjort er velgjort. Det er litt jobb, men ikke umulig. Jeg opplevde det samme som TEA, at det røyk på høyre side. Da var det faktisk BOS som prøvde å presse det ut for meg, men de hadde ikke sjans. På venstre side slo vi det bare ut ved å legge klædden i fanget og denge på baksida med en hammer. Lageret må presset. Forutsatt at du ikke støter på noe sånt, så er det ikke umulig. Har fått en fast pris nå på bytte lageret, kalenderen min sier at jeg ikke har tid så jeg tror jeg setter den inn neste onsdag. De regnet faktisk 4 timer + på jobben... Hadde det ikke vært for at svogeren min jobber der, så hadde jeg gjort det selv, men nå svarer det seg nesten ikke å gjøre det selv.... Quote
Alexander Posted May 4, 2006 Posted May 4, 2006 Har fått en fast pris nå på bytte lageret, kalenderen min sier at jeg ikke har tid så jeg tror jeg setter den inn neste onsdag. De regnet faktisk 4 timer + på jobben... Når mekanikeren jeg bruker gjorde jobben brukte han 1 time tilsammen på begge sider... Men, sitter det fast så tar det jo selvsagt mye lenger tid. Det slapp jeg. Quote
Recommended Posts