Sarlacc Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Noen som vil være med å spekulere? 320'n har begynt med en uvane. Skjelver/rister på rattet i 100, spes mellom 100 og 110. Mest rett frem, litt mindre i svinger. Blir ikke borte hvis jeg bremser. Har etterstramma hjulboltene med momentnøkkel etter bytte til sommerdekk. Den var ikke slik før etter en stund med sommerdekka på, så jeg mistenker vel egentlig ikke disse, med mindre et balanselodd har ramla av? Kan det skje? I fartsdumper og lav fart ca. 30, er det noe lyder fremme (squeek, squeek). Kan det være relatert? Anyone? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Gå å få avbalansert hjula dine igjen, nesten 99 prosent sikker på at det er det som er årsaken... Hvilken dimensjon er det på hjul og felger..?? hvis det er lavprofil kan også skejive felger gi slike "symtomer".... Lydene fremme er meget sannsynlig stabstagforingene dine som er tørre og utslitt, enkelt å rimelig å bytte selv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Styredemper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted May 2, 2006 Author Share Posted May 2, 2006 Hadde tenkt å bytte styredemper og stabstagforinger så snart jeg har anledning. 225/45/17. Har ikke vært slem med dekk/felger siden de ble satt på, så skjeve håper jeg da virkelig ikke de er.. Jeg får ta en avbalansering, og se om det hjelper. Må/bør jeg ta alle 4, eller holder det med fremhjulene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted May 2, 2006 Author Share Posted May 2, 2006 Jeg vet at v hjullager foran har litt slakk. Kan det være det? Eller ville vibrasjonene vært i alle hastigheter da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Tror det koster det samme om det er 2 eller 4 hjul de tar i benken så sjekk alle, kan godt være at det er bak, da vil du og merke det i rattet, selv om det da er veldig i ubalanse før dette skjer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Tviltsomt lagrene foran kan skape uballanse, dersom det er litt slark vil du kjenne styringa blir litt tightere du strammer de opp (enkel sak, men ikke stram for mye) Styredemperen (ei slags sykkelpumpe)skal visstnok stabilisere bilen under litt høyere fart. Jeg byttet min for noen år tilbake og kjente absolutt ingen forskjell..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Condor Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Hei...vedrørende de vibrasjonene dine i bilen.... Hadde samme problem for en tid tilbake. Merket vibrasjonene mellom 90 og 100 km/t..... Tok først og avbalanserte alle 4 hjulene. Vel...vibrasjonene var ikke borte med det. Tok derfor og sjekket tidligere mailer her på teknisk forum.... og så at styredemperen kunne ha noe med dette å gjøre. Styredemperen ble så skiftet og bilen min ble ihvertfall mye bedre å kjøre. Det hører også med til historien at jeg merket at rattingen ble litt "hardere"... Det snodige her er at vibrasjonene før skifte av styredemper, var mye mindre med vinterhjul enn med sommerhjulene (som er litt bredere da). Vel bra ble det i hvertfall. Det kan også nevnes at styredemperen var nok det som skaffet meg litt hodebry på Autobahn i fjor sommer. Spesielt merket jeg at vibrasjonene kom igjen mellom 185-200km/t, altså like mye som det var i 90-100km/t. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted May 2, 2006 Author Share Posted May 2, 2006 1.ordens maksimum? Jeg har lite lyst til å tro at hjulene plutselig har blitt i ubalanse. Inspiserte de nøye før de gikk på bilen rundt påske, og ingen lodd så løse ut. Ingen voldsomme belastninger eller støt har de fått heller. Mye jobb å bytte demperen? Bare å ta av motordeksel under, skru av, skru på? Må forstillingen justeres opp etter bytte av dempern? Bilen skal på 210' service snart, og jeg vurderer å la verkstedet ta det. Har ikke tilgang til hverken bukk eller garasje. Kun en (stein)hard gruslagt gårdsplass. (grøss) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted May 2, 2006 Share Posted May 2, 2006 Enkel jobb å skifte styredemper ja. Ned med plata under motor, skru opp en skrue i hver ende av demperen og bytt. skru sammen. Voila ferdig. Ingen kontroll er nødvendig. Dog må det sies at jeg har også skjelving rundt 100 km/t. både med sommer og vinterdekk. garantert ikke feil på loddene. Styredemper er halvannen år gammel, hjelpesnekkeforing er like gammel. mistenker noen gåene foringer i forstilling, eventuellt gåen bærekule høyre side foran på min Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kalle Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 Min skjelver litt i +200 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 Min erfaring er at en sunn&frisk 124 går dønn stabilt og vibrasjonsfritt til max hastighet beskrevet i instruksjonsboka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 8, 2006 Share Posted May 8, 2006 Et lite spørsmål: skjelver den mer med en gang du begynner å kjøre eller er det liket hel tiden..??? Er dekkene nye eller gamle..?? Har du sett på dekkene dine mens de ruller på avbalanseringsmaskinen..?? Har sett flere ganger at dekkene er veldig ugjevne og dette har gitt litt vibrasjoner.... Ellers så må du sjekke at flaten felgen legges mot er skikkelig rengjort, litt drit imellom der så har du vibrasjoner med en gang, og det kjenner du ikke når du bremser..... Og så det siste, ligger felgen godt inntil sentreringsringen, ingen slark opp eller ned når boltene ikke står i..?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 Er ikke sikker på hvor gamle dekkene er. Det er 5-6mm mønsterdybde, så jeg tipper de ikke så veldig gamle. Kjøpte bilen i vinter, og tenkte ikke på å spørre selger. Skjelver like j... hele tiden. Jeg sjekker normalt ganske godt at det er rent og pent både på felgens kontaktflate og 'spindelen'. Kunne kansje vært mere nøye denne gangen, når jeg tenker meg om. Slark opp/ned har jeg aldri tenkt på... Må få sjekka dette, samt at det ikke er noe dritt og møkk mellom. Men la oss si at det er litt dritt mellom likevel.. Burde ikke skjelvingen ha vært merkbar fra første dag jeg satte på hjula? Skjelvingen kom ikke før etter et par uker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Men la oss si at det er litt dritt mellom likevel.. Burde ikke skjelvingen ha vært merkbar fra første dag jeg satte på hjula? Skjelvingen kom ikke før etter et par uker? Sikker på du ikke har mista et lodd da...?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 Hehe. Godt spørsmål. Jeg sitter bare å prater, og ingenting blir gjort. Mye jobb på dag/kveld, og litt for lite frititd til bil. Skal slutte å jabbe mer om dette til jeg har funnet ut av det. SÅ kan jeg fortelle hva som gjorde utslaget... Takker for gode tips så langt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Dumt spm, men bolter sitter skrudd fast håper jeg... ikke noen som har løsnet... Var litt uheldig med det engang selv på en volvo 240 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sarlacc Posted May 10, 2006 Author Share Posted May 10, 2006 Jepp. Dønn fast med 11Kg på momentnøkker'n. DET har jeg ihvertfall fått tid til å sjekke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Jepp. Dønn fast med 11Kg på momentnøkker'n. DET har jeg ihvertfall fått tid til å sjekke Frode L. nevnte noe viktig. Dette med sentrering. Har du orginale mb-felger? Hvis ikke, har du sjekket at hub-senter er det samme på felger og bil? Hvis det ikke er, har du senterring? Husk at det ikke er boltene som skal sentrere hjulet, det skal skje i midten. Jeg trøbblet mye med dette på laurelen. Det ristet liksom uansett hva jeg gjorde. Det viste seg at det manglet et tyyyyynt blekk som skulle være mellom navet på bilen og felgene. Det var vel bare snakk om et par mm gæli der, men mer enn nok til at det gjorde stort utslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.