Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hei!

Jeg har for kort tid siden kjøpt meg "ny" 300E. Bilen er veldig pen, omtrent ingen rust og har veldig godt med utstyr. Kmstand er 306000.

Jeg mistenker at jeg har et tenningsproblem med bilen og sannsynligvis noen andre muligens ikke-relaterte problemer til dette. Bilen har nye nye pluggledninger, plugger og fordelerlokk. Jeg har enda ikke begynt å feilsøke noe på dette, unntatt satt inn nye plugger. Skal se om jeg får lagt ut et bilde av de gamle pluggene her.

Symptomene er som følger:

- Kald start er greiest, men bilen starter fortsatt litt tungt, som om den ikke fyrer på alle sylindre med en gang. Man får ujevn gange og det tar noen sekunder før den fyrer skikkelig. 

- Start på halvvarm motor (dvs ca 20-30 min etter at den er stoppet på varm motor) før alltid tid at motor dør tvert etter første startforsøk. Den starter derimot alltid igjen på andre startforsøk. Tar noen få sekunder før den fyrer skikkelig.

- Start på varm motor, få minutter etter at den er stoppet, gir alltid start på første forsøk. Bilen fyrer som den skal med en gang.

- Gjelder alltid: Når motoren er i gang, aner jeg en liten fusk på tomgang, men det er ikke nok til å gi noe merkbart utslag på turteller.

Forbruk ligger på ca 1.1 for langkjøring og ca 1.4 på bykjøring.

Jeg er usikker på om dette kun er tenning, KE-Jet problem eller en kombinasjon av dette...

Noen som har erfaring med lignende problemer og kan anbefale hvordan jeg skal starte feilsøkningen?

Stjal dette spørsmålet fra en annen her inne, beskriver nøyaktig mine egne problemer, noen som kan hjelpe? :)

Posted

hva fikk han til svar?  hadde tidligere ett tilsvarende problem på min også.  skjekk vakumlekasje, evt. morknet og eller hull i gummi delen i Ke jetronicen som er på undersiden.

er det kun på tomgang den kødder?

• 1 month later...
Posted

hva fikk han til svar?  hadde tidligere ett tilsvarende problem på min også.  skjekk vakumlekasje, evt. morknet og eller hull i gummi delen i Ke jetronicen som er på undersiden.

er det kun på tomgang den kødder?

Han fikk ikke svar, fjusker også når jeg kjører. Skal sjekke lamda senere i dag.

Posted

Slik jeg har forstått, vakuum er viktig. Tomgangsjusterings gummirørene er vanlig, spjelhusgummi - som nevnt, men også muffene til dysene er kjekke å skifte. Injectionrens rett i dysene og blås igjennom med trykkluft.

En fin ting er å låne en røykmaskin og pumpe det inn i spjelhuset og se hvor det lekker ut henn. opplagringa til gassspjelet var lekk hos meg.

Selv om det på papiret er fyfy, så en overhalling av bensinmengde fordeleren er også noe å vurdere. Merker selv endelig at tomgangen ble bedre etter at jeg overhalte min.

Jeg kan hjelpe deg med dette om du skulle gå til det steget, har ultralydvasker og ting som trengs.

Lykke til på jakten for perfekt rekkeseksertomgang, er jo en deilig motor dette.

• 1 month later...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...