Jump to content

TREG takluke. Funnet feilen. Trenger mer hjelp

Guest 2097

Recommended Posts

Takluka min går veldig tregt, å av og til stopper den så jeg må skru den i gang igjen.  :naka:

Er det noe som kan smøres, og i så fall hvordan gjør jeg det ? ?

Har også problemer med at bryteren til luka ikke kjører luka som den skal.

Noen forslag til løsning på det ?

:director: HEI ALLE SAMMEN

Er det virkelig ingen som har noen gode råd til meg om dette problemet ?

Jeg vet ikke om dette hjelper deg men...... på min 190 er det el-takluke. Den begynte for et par år siden å gå tregt. Jeg tok eller vippet ned det trekket eller platen som ligger under selve takluken. Deretter kom det tre steder med justeringsskruer som kom til syne. Jeg løsnet litt på alle tre og satte så luka i bevegelse - dvs. "kjørte" luka frem og tilbake  noen ganger og begynte deretter å stramme hver av disse tre justeringsskruene.  Det er forøvrig ikke sikkert at din feil ligger der hvor mitt problem var, men.... det er også en mulighet for at det er for stor motstand der sikringen sitter i sikringsboksen til nettopp takluken. Sjekk om det er korrosjon der hvor holderen til sikringen er og rengjør denne slik at det blir minst mulig motstand her......(+skift sikring og sjekk om det er riktig sikring her...). . I tillegg kan du jo for sikkerhets skyld smøre litt fett på de skinnene der luka sklir frem og tilbake for å få minst mulig friksjon....jeg vet ikke om dette hjelper deg noe, men da vet du ihvertfall hva jeg gjorde da jeg stod overfor tilsynelatende lignende problem..... og takluken min i dag...... ja den fungerer som den var ny.

Et lite vennlig råd.... det dekslet som jeg nevner som ligger inne i cupen ...altså rett under selve luka i taket.... er i hvertfall på min W201 festet i slike "plast-duppedingser" og er hos meg bare å vippe ut/ned. Men lurt å være veldig forsiktig slik at det ikke blir merker på den fine bilen din da.... take care...

Hei igjen.... kom på noe som du kanskje kan ha nytte av..... I linken under fant jeg ikke din 88 modell, men søkte på 1990 modell 300E 4Matic /1990 modell. Klikk deg inn på W124 .....deretter er det et forsøk verdt å se anvsiningen på luka her. Som et forslag kan du Klikke deg videre på;

Body assembly jobs/airbags

Her står som sagt en del ting om takluka til W124......

Linken er;

http://mb.braingears.com/

Guest 2097

Takk for linken, men jeg fikk ikke åpnet den siste siden om chassis etc

Det som verre er, er at nå står luke åpen i bank-kant og jeg får ikke stengt den.

Kommer bare stygge lyder fra "bakenden" av bilen når jeg bruker bryteren.

NÅ TRENGER JEG VIRKELIG HJELP :shaking2:

Lydene du hører er motoren til takluka som sitter bak i koffertrommet antageligvis på venstre side. Det at luka ha satt seg kan du egentlig i utgangspunktet justere mekanisk/manuelt i kuffertommet - dvs. det skal være en eller annen "firkant-del" som du skal kunne sette en fastnøkkel på ("14 eller 16"- tror jeg"). Det kan være noe krøll med vaierne som går fra motoren bak til luka di som ikke er som de skal. I kuffertrommet på venstre side - helt oppi på venstre side - er det et plast deksel som du må dra ned - 7x7cm- her finner det den mekaniske justeringen for takluka på bilen din. På min kan man nettopp her kunne justere luka manuelt dersom noe er galt teknisk sett. Prøv det i første omgang. Verktøyet for å justere luka skal i utgangspunktet følge i det settet med verktøyet som følger bilen din. Håper dette hjelper.....

Guest 2097

Takk for tipset.

Har prøvd mauell kjøring, men det bare slurer.

Høres ut som noen tannhjul el.l som har tatt kvelden  :angryfire:

Dette var kjedelig da...du fikk vist mye mer problem enn det jeg hadde ..... Får dårlig samvittighet jeg. Men jeg synes det er rart at ikke luka går ann å dra igjen manuelt. Du får gi litt tilbakemelding på hvordan det går.

Guest 2097

Begynte å demontere driv-verket til takluken og fant feilen  :D

En del av "tennene" mangler i nærheten av enden på vaieren  :cussing:

Luken fungerer så lenge jeg ikke tipper den opp i bakkant.

Må bytte vaieren.

Hvordan får jeg løsnet det på luken ? ?

Hva med å spørre/ringe gutta hos Arnesen eller Autostern? Den biten der du holder på med skal jeg overhode ikke si noen ting om.... Hva med å dra til en eller annen hogger og demonter + se hvordan det fungerer....? Det har jeg gjort før vedrørende andre ting jeg skulle ha gjort på bilen.....

Håper du finner en grei løsning på dette her.

Guest 2097

Hei Condor.

Takk for iderikt svar  :D/

Starter med Arnesen / Autostern, og så stikker jeg på "høgger'n", demonterer får å få tak i wire.

Nok engang TAKK  :hello1:

Mvh

David