Arnt Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Etter treffet på Vålerbanen sist uke, så ble det til at jeg og Morten byttet litt arbeid. Jeg tok en bremsejobb, og han gikk igang med å bytte turbo på min S211. Prøvekjørte bilen 4 mil og bilen gikk ikke i nød. Kjøregleden kom dermed tilbake og dagen etter bestilte vi ferjebillett til Danmark og kjørte så ned til Passau helt sør-øst i Tyskland. Der ble det handel av denne bilen, en original 1989 190E 2.5-16 Evolution. Bilen har hatt 3 eiere, og siste hadde hatt bilen siden 2000. Alle Evolution er levert originalt uten klimaanlegg, og med ei kone som ikke ville kjøre bil uten klima i tillegg til famile og unger, så skulle eieren kvitte seg med denne og kun ha sin 2012 E250 T CDI. Litt pruting må alltid til, men til slutt ble vi enige og med på kjøpet ble også et sett med 8,5 og 10x17" 3-delte AMG. Med andre ord samme dim som Per-Magnus har på sin 2.5-16. Bilen bar preg av å ha stått ute ei stund. Vi ble fortalt at den hadde stått uten siden i vinter, men før den tid lagret inne. Dette kan nok godt stemme og litt musedritt og nøtter ble funnet i koffert og i motorrom. Gasskulene til nivåen er nok havarert, da bilen er helt stiv og ikke veldig behagelig å kjøre. Likevel gikk turen hjemover og bilen har nå fått en vask med steam, så en vask for hånd og støvsug og vasket innvendig. Her noen bilder. De to av hele bilen var de eneste i annonsen, mens de andre to tok jeg der nede og vitner om at vilen har stått ute.
modzona Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Flott bil det her! Tar det som en selvfølge at denne blir godt tatt vare på fremover!
StigAre Posted August 17, 2013 Posted August 17, 2013 Gratulerer med kjempe fin 190 Hvordan er det å få skilter på denne i Norge ?
Arnt Posted August 18, 2013 Author Posted August 18, 2013 Mye flott ord her Må vel si takk, selv om det ikke er noen ny bil. Likevel er den et greit prosjekt. Nye dørtrekk må til da de fleste er ødelagt i toppen. En list på bakfanger forsvant på Autobahn, men dette er mulig å skaffe. Uansett utrolig kjipt, selv om det ville vært nytteløst å prøve og lete etter den i all trafikken. Ellers er det noen småsprekket i et par hjulbuelister og frontleppa på fangeren. Heldigvis er dette et greit materiale å jobbe med, så dette vil kunne bli fikset på en grei måte når den tid kommer. StigAre; Det er fullt mulig å få skilt på denne. Prosessen er ikke annerledes enn på andre biler som importeres Her litt flere bilder:
StigAre Posted August 18, 2013 Posted August 18, 2013 Dæggærn, de amg felga var rå Litt misunnelig på de ja, hehe. Ang dette med skilt, skal du ha skilt på den ? Tenkte kanskje det var vanskelig siden dette ikke akkurat er en standard 190. Ble vel kanskje ikke solgt ny i Norge heller denne typen ?
Arnt Posted August 18, 2013 Author Posted August 18, 2013 Planen er skilt. Om det blir i år eller neste år, er enda usikkert. Dette er en standard bil, så da kan igrunn ikke Svv nekte. I tillegg så finnes det andre slike med skilt i Norge. Sånn sett så er denne ikke så ulik en standard 2.5-16, foruten nivåreguleringa og det at bilen er ca 20mm lavere.
Arnt Posted August 23, 2013 Author Posted August 23, 2013 Fikk vel faktisk bare 3 av de bak i bagasjerommet.
CHARLIE Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Kjekt at du endelig fikk deg en 190 :lol: Så ut som en grei utgave dette ja. Får vi snart bilder med AMG felgene på??
Arnt Posted November 17, 2013 Author Posted November 17, 2013 Hehe, jau!! Har vel alltid vært en drøm å skaffe seg en original Evolution. Da denne ble observert under treffet på Vålerbanen, kunne jeg ikke la sjansen gå fra meg og hentet den noen dager senere i Tyskland. Ang felger. Holder på å pusse opp EvoII/E500 Limited-felger ved siden av AMG-felgene. Tror nok likevel det blir å gå for EvoII-felgene. EvoII-felgene fikk normal fyller, mens AMG-felgene får klarlakk som fyller, da den er tynnere enn vanlig fyller og ikke risikerer å drukne AMG-inngraveringa.
CHARLIE Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Ser bra ut begge settene, men hadde nok valgt de skrudde AMG felgene selv om
Deltaone Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Dæggærn, de amg felga var rå Litt misunnelig på de ja, hehe. Ang dette med skilt, skal du ha skilt på den ? Tenkte kanskje det var vanskelig siden dette ikke akkurat er en standard 190. Ble vel kanskje ikke solgt ny i Norge heller denne typen ? Har skjedd en del endringer. Alt som er godkjent i et EU/EØS land blir godkjent i Norge, men det er forventet at det skal snøres igjen, slik at Norge kan ha sine særegne avgasskrav og div intakt igjen. Import avgiften vi har i dag bryter med en eller annen EU regel, og blir nok endret til nyttår. Biler som dette vil falle i avgift. Så ikke betal avgiften på denne bilen nå.
ClasT Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Nydelig EVO du fått deg Arnt! Fantastiske biler dette. Blir det Vålertur med denne neste år ?
Arnt Posted November 17, 2013 Author Posted November 17, 2013 De blir nok liggende her, men i og med jeg har delte AMG på to andre 190'er, så har jeg lyst på noe annet denne ganga. Takk for info angående import og avgift! Var ikke klar over dette. Tja, nå er det vel ikke spikret noe treff på Vålerbanen, Clas. Men muligheten er hvertfall til stede for at jeg kommer i en 190 hvisdet blir treff
Arnt Posted November 21, 2013 Author Posted November 21, 2013 Se det! Da var det kommet lakk på felgene Standard felgsølv på Evo-felgene og farge fra E63 AMG på AMG-senterne
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 21, 2013 Posted November 21, 2013 Arnt, er det en leppe på den G`n der?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now