Jump to content

Recommended Posts

Posted

har funnet en side: http://www.bosch-lambdasonde.de/en/qualitaet.htm

Men trenger å vite følgende: På min bil så har jeg 8 sonder. 4 foran og 4 bak.

Alle de 4 fremme har 4 ledninger, hvorav to er til å måle temp (de hvite ledningene)

alle mine 8 sonder er nye men bilen går ikke rent. mistenker kanskje at det er byttet om 2 sonder!

Den ene skal være 5ohm, den andre skal være 10ohm.

en av mine fremre måler 5ohm? i følge Bosch så skal de på generelt basis byttes hvis overstiger 30ohm.

men jeg mistenker at hvis en måler 5ohm og de andre 10, så vil dette kunne gi feil signaler?

skal få målt de 4 andre også, noen innspill?

Guest Gjesten
Posted

Ohm hjelper deg ikke med å løse problemet ditt.

Har du ikke tilgang til scope eller diagnose tester slik at du kan måle de ut?

Den skal jo svive rent uten de fremre sondene. Gjør den det eller er det feil på motoren?

Bank på kattene og sjekk at de ikke er hule i lyden.

De suges ofte inn i sylinderene og riper opp.

De hvite ledningene er ikke til å måle temp, men en liten elektrisk ovn til å varme opp sonden.

Posted

Ohm hjelper deg ikke med å løse problemet ditt.

Har du ikke tilgang til scope eller diagnose tester slik at du kan måle de ut?

Den skal jo svive rent uten de fremre sondene. Gjør den det eller er det feil på motoren?

Bank på kattene og sjekk at de ikke er hule i lyden.

De suges ofte inn i sylinderene og riper opp.

De hvite ledningene er ikke til å måle temp, men en liten elektrisk ovn til å varme opp sonden.

Som nevnt; de hvite ledningene er til intern oppvarming...forøvrig skal ALDRI en sensor OHMes...(de andre ledningene) da ødelegger du sensoren kjapt!

Arne K

Posted

Takk for svar. Sjekket også med Bosch. Siden en av mine kun er 5ohm, mens de 3 andre er 3 ohm, så gjør dette at jeg får feilmelding P0135.

Bytter denne i morgen.

Hvis jeg kobler et oscilloscope over de to andre ledningene, hvordan vil skjermbilde se ut. og hvordan kan jeg "se" at noe er feil?

Kun nyskjerrig siden jeg har et slikt instrument liggende....

Guest Gjesten
Posted

Kort fortalt vil streken gå opp til ca 0.8V og ned til0.2V på varm motor.

Streken skal gå jevnt opp og ned minst hvert sekund når du holder jevn speed på 1500 omd eller mer.

Når sensoren merker at den får for mye bensin skrur insprøytningen ned på bensinen og streken går nedover til den får litt for lite.

Da åpnes det for mer bensin og streken går opp igjen til blandingen blir for fet igjen.

Lek litt med speeden så ser du hvordan den reagerer ved bensinkutt og full speed.

Posted

Takk for innspill. Byttet i dag den ene nye lambdasonden som viste 5ohm. Nå ble feilmelding P0135 borte.

Motor går fortsatt litt rufsete og får Misfire på 7, 8 og 9.

Venter på ny gummikobling til Luftmengdemåleren, håper det er den som lekker.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...