Jump to content

Recommended Posts

Posted

JA nå tror jeg jammen at jeg bare må krype til det berømte korset å kjøpe meg en nyere bil..123 en går godt enda men må fikse en del på den nå og jeg er nødt til å ha den på verksted da jeg ikke kan ligge i garasjen å skru hver kveld.(jeg kunne gjort det men kona tror jeg hadde mislikt det 8) ).

I den anledning er jeg på jakt etter ny bil, som overskriften sier så er det vel disse tre modellene som er aktuelle. Det jeg lurer på er , hvordan er c klassen stv på snø, da jeg må opp en bakke til huset..? Er det nivå regulering på disse eller er det kun e klassen som har dette? Jeg såg det var en 250 turbo diesel på finn, hvordan er den motoren? Hadde ikke kjøpt den men motoren var såpass sjelden at det interreserte med litt :D..

Ser man får ganske mye bil for pengene visst man putter inn ca 60 laken , som er taket på summen jeg vil betale..

Er det noen med erfaringer med disse bilene som kan gi meg nådestøtet om valgens kvaler...?

Det er snakk om diesel og stv da jeg liker å ha en bil som jeg kan få med meg ting og tang da dette blir en "arbeids bil"..

Posted

Har ingen erfaring med 202, men kjenner etterhvert min S203 (02-220cdi) etter 6 år.

Motor og drivverk har overhode ikke vært noe problem å snakke om når det gjelder driftsikkerhet. Har OM611, 220cdi 143hk med 5 trinns automat hekta fast i bakenden av motor. Effektmessig helt ok, girkasse gjør jobben uten å mukke og forbruket er levelig. Ned mot underkant av 0,5 på langkjøring og opp mot literen på mila på småkjøring/blandet.

Det som har gitt mest hodebry er mangel på varme fra motor på kalde vinterdager. Sjelden den blir driftsvarm i 15 minus eller kaldere uten å ha igang koko-verket (webasto) under kjøring. Elektriske tilleggsvarmer klarer ikke alene og termostat er bytta 2 ganger uten hell.

Plassmessig i bagasjerom er den ikke i nærheten av E-klasse. Førerplassen er utmerket for mine 173 cm, og mine lengste venner klarer også fint å kjøre bilen, men er ikke optimalt for dem.

Vinteregenskapene avhenger veldig av dekk som sitter på. Første 2 sesongene hadde vi Falken piggfrie (husker ikke hvilken modell), og det var rett og slett livsfarlig. Dårlig på å ta seg frem, avhengig av ESP og generelt veldig nervøs. Bytta til Michelin X-Ice north (piggdekk) og har kjørt 3 eller 4 vintre med det. Nå er bilen mer forutsigbar, dog er jeg ikke veldig imponert over piggdekkene. Går mest på handling på svingete vei og oppbremsing, og det faktum at pigger funker skikkelig bare første sesongen de er i bruk.

Så alt i alt kan jeg anbefale å se nærmere på 203 om du kan leve med begrenset bagasjeplass.

Posted

Takker for et nyttig svar. Ja det med varmen var jo litt utenom mercedes vil jeg si da den gamle min kan stå i 10 -15 min å svive på tomgang om morgenen når det er - 15-20 grader ute og den er god og varm i kupeen.Trodde mercedes hadde gode varme anlegg..

Jeg har sett det at visst jeg går for w203 så får jeg iallfall en bil med vesentlig minder km på klokka enn visst jeg kjøper en E klasse. Jeg er rett over 180 cm så akkurat det er nok ikke noe problem med plassen. Dette skal ikke være en familie bil i den forstand , jeg skal bruke den frem og tilbake på jobb og litt heime med henger og div så litt plass er jo en fordel men drifts sikkerhet er vel det viktigste..

Posted

Kjører du langt siden du vil ha diesel?

Jeg ville kjøpt bensin om du er under for eksempel 20kkm pr år.

Da får du mye bra for 60k. På en diesel til den prisen blir du fortsatt liggende i garasjen å skru....

202 med 240 v6 er feks en deilig god kombinasjon.

Selv 200 bensin i en sånn er gode greier. 202 er i tillegg solid med billige deler. Men de drar på åra, så gi heller mer for en med lite rust enn å kjøpe noe med masse utstyr som er rusta.

Posted

Vel det blir ikke fullt så mye men jeg liker diesel mer enn bensin. Visst man tenker økonomi så vil jeg tro at det er en del å spare med en diesel uansett da bensin prisen ligger på ca 1-1,5 kr kanskje mer over diesel og at dieselen bruker mindre enn bensin. Skulle jeg hatt bensin bil så hadde jeg heller kjøpt meg en liten småbiler i stedet. Men jeg liker at det er litt plass og at den er behagelig å kjøre.

Men jeg ser hvor du vil hen alså :D

Uansett er det noen med w202 som kan komme med anbefalinger og fallgruver?

Posted

Om du skal farte litt rundt med henger kan det jo være greit å vite at C-klasse har maks tillatt hengervekt på ca 1500 kg (+/-), mens E klasse stasjonsvogn har maks tillatt hengervekt på 2100 kg.

Forøvrig kan jeg på det sterkeste anbefale å vurdere bensinmotor med motorkode M111. Dvs rekkefirer. Har ikke mye erfaring med 1,8l utgaven, men har utall km med 2,2 l utgaven som er tilnærmet identisk med 2,0 l utgaven.

Forbruk er levelig (ned mot 0,65) på pen langkjøring og ligger på ca liter/mila på normal blandet kjøring. Tilnærmet skuddsikker motor om den har fått den oppfølging den skal ha av tidligere eiere.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...