carl-k Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 hei, instrumentet i min 230E bare kødder for tiden. temp og drivstoff måler lever sitt eget liv. nåla hopper opp og ned...! hva kan dette være, dårlig kontakt/ jording eller er det bare å bytte hele greia?
Stig Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 Høres ut som jordingsfeil for min del. Litt usikker hvor disse er plassert i w124, men vil anta det sitter blant annet bak instrumentpanelet. Sjekk for irr og dårlig kontakt!
carl-k Posted August 13, 2013 Author Posted August 13, 2013 har prøvd å få ut instrumentet , men det sitter dønn fast. ser at man helst skal ha orginalt verktøy for å få ut dette. slike pinner med krok i enden.. noen som vet konkret hvor jordingspunktet er?
carl-k Posted August 13, 2013 Author Posted August 13, 2013 en annen ting. sitter å ser på instrumenter til salgs ( hvis det skulle vise seg at det er det som er ødelagt) det skal jo godt gjøres å finne et som har samme km som min bil. går det an å stille disse slik at jeg får rett km?
Marevan Posted August 13, 2013 Posted August 13, 2013 har prøvd å få ut instrumentet , men det sitter dønn fast. ser at man helst skal ha orginalt verktøy for å få ut dette. slike pinner med krok i enden.. noen som vet konkret hvor jordingspunktet er? Jordingspunktet sitter rett bak instrumentet. Jeg lagde meg verktøy av en klemring som satt på en biltema-felgkapsel Tips: du må treffe riktig sted med hakene du lager deg, ellers sitter det godt fast.
Lettpåtå Posted August 13, 2013 Posted August 13, 2013 Du kan godt løsne speedoen med mitt originalverktøy om du bor nært Bærum. Går fort det.
carl-k Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 fikk det ut.. brukte 2 stk sveise elektroder som jeg bøyde i ene enden. gikk over alle kontakter, satte det på plass. temp måler ble bedre, men tankmåler er helt fucked.hopper hit og dit. kan jo være flotøren i tanken som er ødelagt da.
Lettpåtå Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Tankmålere er vel ofte forbruksvare. Om den hopper mye kan det imidlertid være et kabelbrudd eller dårlig jording? Mål direkte på måleren i ohm og se hva som skjer.
carl-k Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 har funnet ut at reservetanklyset lyser når det skal, men nåla henger da igjen på halv tank. dette bekrefter vell at feilen er i instrumentet, right? har fått tak i et instrument hos en her på forumet som jeg får i posen om noen dager, så håper det blir i orden da. når det gjelder dette med km på telleren..hvordan gjør jeg det? min bil er gådd 240 og det andre er gådd 360.
T-boy Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Den lampa i tankmåleren er det egen bryter til på føleren, dvs den lyser ikke etter spenningen som nåla jobber etter. mao tipper jeg føleren din er ferdig. Min mistet muttern i bunn, og blei helt rar under halv tank. Kan du ikke bare flytte over selve spedometeret da, tror det kan skrus løs.
Marevan Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Det er jo bare å sette inn det andre instrumentet og se om det blir bedre. Er jo ikke rare testturen som skal til. Da temp-nåla mi oppførte seg lignende så var det føleren på motoren som var dårlig.
carl-k Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 har byttet temp føler både til hjernen og til instrumentet. og temostat for det var temptmåleren som begynte å tulle først, og jeg ble redd bilen skulle gå varm.. så kom tank måler etter. okey, når jeg får det andre instrumenetet så får jeg testet. blior det ikke drivstoff nåla rett da så er synderen i tanken og, ja jeg fant ut at speedometerdelen kan flyttes bah, blir så lei å feilsøke å bytte del etter del i jakten!!
carl-k Posted August 16, 2013 Author Posted August 16, 2013 kjøpt et annet instrument av en inne på forumet her så bare å vente på posten. dette er riktinok fra en 90 mod, men håper det funker edit: hvordan blir det når instrumentet jeg skal bytte til har srs og 4matic? eller er det best å bare ta temp/drivstoff delen over på det gammle instrumentet. da det bare er der feilen ligger.det er kansje det letteste. da beholder jeg jo riktig km.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now