Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg er i full gang med min andre service på min 2008 W211.

Så tenkte jeg å høre med dere entusiaster om andre ting som bør gjøres, og som f eks BOS gjør fra bilen er ny til den har passert 300 000. Min har forøvrig nå passert 270 000.

Jeg er kjent med at følgende må gjøres:

* Oljeskift (25 000 km)

* Oljefilter (25 000 km)

* Luftfilter (25 000 km)

* Kupèfilter (50 000 km ?)

* Dieselfilter (25 000 km)

* Kjøleveske (50 000? 100 000?)

* Hjullager (Tror ikke mine er byttet før. Er vel på tide når man nærmer seg 300 000 km)

* Bremseklosser (Ved behov)

* Bremseskiver (Ved behov)

Når det kommer til automatkassa er jeg ikke like sikker.

Kassa ble flushet på 170 000 samt på 210 000 (BOS leste historikk feil). Hvor ofte er dette nødvendig?

Oljeskift skal vel også gjøres titt og ofte på kassa. Hvor ofte? 75 000? Er dette noe man kan gjøre selv uten mye erfaring?

Har også hørt noe om olje på differensialen, men dette på eldre biler. Nødvendig på en 2008 modell?

Så er det vel også et lager som mellomakslingen går igjennom. Trenger jeg gjøre noe med dette før en evt. ulyd oppstår?

Har jeg oversett noe vesentlig?

Takker på forhond for alle tips :D

Posted

Tror jeg ville satt hjullager også stå som "ved behov". Får de smøring og ingen skader tror jeg de varer "uendelig". Tenk på alle lagrene i motor og girkasse som ruller vesentlig fortere.

Automat skulle vel være evighet men de fleste er vel enig om 60 000.

På min skal bremseveske byttes på C-service nå om et par uker. Det er noe man godt kan ta hvert annet år eller så.

Posted

Ja, bremsevesken har jeg også tatt. Glemte den.

Ser for meg å bytte bremseveske ca annenhvert år, noe som tilsvarer ca. 50 000 hos meg.

Noen tips til hvordan jeg kan få kontrollert hjullager selv? Jeg var på firehjulskontroll etter dekk/felgbytte, og da sa en mekaniker at "de lagrene ruller ikke mange flere runder".

Jeg merker likevel ingenting når jeg kjører. Alt er tight og fint, og ikke en eneste lyd.

Det pleier vel å begynne å "hyle" i lagrene når de er romme og går mot slutten?

Posted

Jeg blir svar skyldig. Ofte er det jo koniske lagre og de strammes jo etter, dog med slakk. Andre her vet nok dette bedre men min erfaring er at enten er et lager ok eller det er i ferd med å ryke og da skjer ting relativt fort. Men jeg er IKKE noen mekaniker :)

Posted

Forhjulslagrene kan sjekkes ved å rotere hjulet så raskt du kan og lytte etter romlelyder. Er de

lydløse så er de i orden. Jeg ser at noen mener at de skal justeres med litt slakk, men hvis

det er tilfelle så er det spesielt på Mercedes. Da jeg tok fagbrev som bilmekaniker, lærte

jeg at koniske rullelager skal justeres med litt forspenn for at klaringen skal bli null når

de blir varme. Dette gjelder enten det er hjullager eller pinjonglager. Som en grei regel

kan man si at skiven innenfor mutteren skal kunne beveges sidelengs med en skrutrekker

uten for mye kraft. Da er det passe. Lagrene kan med fordel tas ut og pakkes med nytt fett.

Posted
Det pleier vel å begynne å "hyle" i lagrene når de er romme og går mot slutten?

Hvis du får slakk i lagrene på forhjulene går det an å stramme de, men da kan du i like gjerne gjøre deg klar til å skifte de. Så det er nærmest som nødløsning å regne. Ofte er det slik at en får liten eller ingen forvarsel på når hjullagrene framme nærmest "eksploderer". Da er det så ille at du må stoppe ASAP. Hvis ikke risikerer du at du må skifte hele spindelen.... I noen tilfeller kan du få feilmelding på ABS/ESP pga slakken som plutselig oppstår.

Edit: Ikke for å skremme deg, men hørt om mange som har måttet bytte hjullager framme på 211 mellom 250-300k. Men for all del, kan nok vare lenger også...

• 2 weeks later...
Posted

Va på Motor Trade og ba dem kontrollere. Ingenting i veien med noen av dem.

Dette er den andre gangen et utenforstående verksted sier "bytt" og mercedes forhandler sier "tull".

Det skal være antydning til slakke på Mercedeser sier dem.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...