AndyP Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Håper noen kan hjelpe meg her: Har i en tid hatt buldring / vibrasjoner i bilen. Disse merkes svakt ved jevn fart på flat mark, merkes ganske godt ved normal akselerasjon eller kjøring i motbakke, men merkes ikke ved kjøring i nedoverbakke eller ved bremsing. "Ulåtene" merkes kun i hastighetsområdet 70 km/t - 90 km/t, med en "topp" ved 80 km/t, ved liten til middels belastning på drivlinja. Det kjennes som dette foregår i bakvognen, men jeg er ikke sikker. Det er ikke dekkene som er i ubalanse. Det er 1-2 mm. "dødgang" i senterleddet på mellomakselen, og det er ikke slakk/ slitasje i hjullagrene bak, og støtdemperene er også gode. Jeg har byttet balataplater og senterlager, men dette hjalp ikke. Hva kan dette være? Det er rimelig irriterende, og jeg vil gjerne bli kvitt det, da det å kjøre en Mercedes ikke bør assosierers med å kjøre traktor! Håper på svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Hva slag bil snakker du om da? Bortsett fra at det er en MB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted April 28, 2006 Author Share Posted April 28, 2006 Oi! Signaturen min falt visst ut, men er nå rettet opp. Men for ordens skyld er jeg eier av en 1993 modell 280 te 124-serie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 230ce david Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 hmm, merkelig... har hatt lignende problemer selv, mn da var det mellomakslingslageret og ubalanse i hjulene.. det var jo ikke hjulene i ditt tilfelle, mn hvist det hadde hvert det ville du sansynligvis kjent det mellom 70-90km\t.. mellomakslingslageret kjennes best når bilen går "tungt".. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted April 28, 2006 Share Posted April 28, 2006 Sjekket hjullager? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted May 2, 2006 Author Share Posted May 2, 2006 Ikke på annen måte enn at jeg har dratt i hjulet, men det er ingen dødgang. De gir heller ingen ulyd, så jeg tror at de er i orden. I og med at vibrasjonene ikke er der hele tiden, men bare ved belastning på drivlinja, tror jeg at det må være noe med kardang eller mellomaksel. Takk uansett for konstruktivt svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Condor Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 hm..... få noen til å sjekke de to fleksi-disk platene dine du. Fleksidisk er på en måte eller fungerer på en måte som "bakaksels/mellomakselskryss". Detkan være at vibrasjonene dine kommer herfra. Far hadde lignende vibrasjon som du skriver om og fikk byttet den ene fleksidisk platen og det hjalp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Hei 2309, er det denne du vurdere å selge på tilsalgs forumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted May 4, 2006 Author Share Posted May 4, 2006 Ja, det stemmer! Men vurderingen kommer ikke som følge av vibrasjonene, men som følge av at jeg snart får meg ny bil. Jeg ønsker uansett å komme til bunns i vibrasjonene og reparere feilen før jeg eventuelt selger. Ærlighet varer lengst. (Uansett ville en kjøper merket vibrasjonene under en prøvetur) Så til forslaget om å se på fleksidisk-platene: Det er nok ganske sikkert de jeg kaller "balataplater", og de er som nevnt nylig byttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor-Egil Andersen Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Vet om en på jobben som har lyst på en sånn bil. Skal tipse ham.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Ja, det stemmer! Men vurderingen kommer ikke som følge av vibrasjonene, men som følge av at jeg snart får meg ny bil. Jeg ønsker uansett å komme til bunns i vibrasjonene og reparere feilen før jeg eventuelt selger. Ærlighet varer lengst. (Uansett ville en kjøper merket vibrasjonene under en prøvetur) Så til forslaget om å se på fleksidisk-platene: Det er nok ganske sikkert de jeg kaller "balataplater", og de er som nevnt nylig byttet. Kom vibrasjonene etter/samtidig at du bytta balataplatene, eller var de der før? Har du tectylert bilen i det siste? Var ute for at et tjukt lag med guffe på ene sida av mellomakslingen var nok til å lage vibrasjoner.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Håper noen kan hjelpe meg her: Har i en tid hatt buldring / vibrasjoner i bilen. Disse merkes svakt ved jevn fart på flat mark, merkes ganske godt ved normal akselerasjon eller kjøring i motbakke, men merkes ikke ved kjøring i nedoverbakke eller ved bremsing. "Ulåtene" merkes kun i hastighetsområdet 70 km/t - 90 km/t, med en "topp" ved 80 km/t, ved liten til middels belastning på drivlinja. Det kjennes som dette foregår i bakvognen, men jeg er ikke sikker. Det er ikke dekkene som er i ubalanse. Det er 1-2 mm. "dødgang" i senterleddet på mellomakselen, og det er ikke slakk/ slitasje i hjullagrene bak, og støtdemperene er også gode. Jeg har byttet balataplater og senterlager, men dette hjalp ikke. Hva kan dette være? Det er rimelig irriterende, og jeg vil gjerne bli kvitt det, da det å kjøre en Mercedes ikke bør assosierers med å kjøre traktor! Håper på svar! Dette kjenner jeg igjen, dog ikke så omfattende som du beskriver. Har ikke løst problemet enda. Jeg merker noen vibrasjoner, men passasjerene merker det ikke - med mindre de kjenner bilen godt. Det kan virke som om det er en eller annen resonans i mellomakselen. Jeg har byttet begge balater koblinger, senter oppheng med lager, bakre motorfeste, gummiforinger bak på diff uten nevneverdig bedring. Har merket at det er litt slark her + krysslagrene virker litt 'tørre' (hører det på lyden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted May 5, 2006 Author Share Posted May 5, 2006 Vet om en på jobben som har lyst på en sånn bil. Skal tipse ham.. Sier takk for det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted May 5, 2006 Author Share Posted May 5, 2006 Vibrasjonene var der før jeg byttet plater og lager også. Den kom liksom snikende i løpet av vinteren, uten noen som helst foranledning. Jeg var sikker på at det var balata-platene, helt inntil de ble byttet. Kan nok hende at det er leddet i mellomakselen som forårsaker vibrasjonene. Må få spesialister til å ta en titt, tror jeg! Takker for gode forslag så langt, og tar gjerne imot flere. PS! Har ikke tectylbehandlet bilen i det siste, eller gjort annet som skulle påvirke drivlinja på noe vis. Det finnes ingen oljelekkasjer, og mansjetter og annet ser helt fine ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 Kikka på et slikt kryss ledd i dag, på en ihelkjørt 300E på høggeren. Krysset på denne var faktisk noe av det bedre på bilen, tight og fint uten slark. Det som er leit her er at lagerskålene til krysset er klinket inn i selve mellomakslingen. Sikkert mulig å overhale med litt kløkt, - om man får kjøpt nye lagre da.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted May 9, 2006 Author Share Posted May 9, 2006 Det hevdes fra flere hold at lager til mellomaksel ikke finnes i deler, slik at hele mellomakselen må kjøpes ny. Lagrene på min aksel ser forsåvidt fine ut, men det er en liten slakk. Den merkes når jeg ligger under bilen, og holder fast bakre del av mellomakselen, samtidig som jeg dreier fremre del fram og tilbake. Det jeg lurer på er da: Er en slakk på et par millimeter nok til å skape vibrasjon? Ønsker i utgangspunktet ikke å bytte mellomakselen dersom vibrasjonskilden ligger et annet sted. Den koster tross alt rundt 10 000,- kr. ferdig montert. Differensialen har en svak pipelyd ved 75-85 km/t, kan det være slitte lagre i denne som lager vibrasjonene? Vibrasjonskilden er uansett vanskelig å kartlegge ved kun å sitte inne i bilen når den er i fart. Håper noen kan fylle mine kunnskapshull! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Merkelig at du kun merker det ved pådrag og ikke i nedoverbakke, hadde det vært akslingen din så mener nå jeg at det bør kjennes uansett om det gå opp eller ned... Hvordan ser foringene dine ut, fortsatt de originale som står på..?? Så du på dekket ditt når de avbalanserte disse..?? Selv om felgen er bein og felg/dekk er avbalansert med vekter og alt ser bra ut i maskinen så kan det være ugjevnheter i dekkene, feks et flatt område. Feks slitte eller gamle dekk som har vært lagret stående og fått et flatt området som ikke vil ut igjen kan gi slike vibrasjoner Det sammen med slitte foringer etc kan gi slike symptomer som du har..... Er anleggsflaten felgen skrus inntil skikkelig rengjort med stålbørste slik at det ikke ligger noe rust/drit mellom felg og skive, skal ikke mer til for å skape vibrasjoner.. sjekk dette først før du begynner med noe akslinger til flere tusen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted May 9, 2006 Author Share Posted May 9, 2006 Felger og dekk lagres ved at de ligger oppå hverandre i garasje, de står altså ikke på høykant. Felgene, både på vinter- og sommerhjul, skrubbes alltid innvendig og utvendig før de settes bort. Alle 8 dekk er kun kjørt to sesonger, og har aldri vært utsatt for låsing ved bremsing på asfalt, dårlige støtdempere eller annet som kan gi ujevn rullebane. Anleggsflaten på bremseskivene er ganske ren. Dette med foringer i bakhjulsopphenget kan være en mulig årsak, som jeg nok bør sjekke nærmere, ja. Jeg har vært inne på tanken, spesielt da indre foring på bakre høyre bærearm har begynt å knirke innimellom ved kjøring over f.eks. fartsdempere, men jeg trodde ikke at dette hadde noen betydning for vibrasjoner. Muligens har du rett; foringer og stag bør sikkert byttes her, for en generell oppgradering av bakhjulsopphenget. Skal også få avbalansert dekkene for sikkerhets skyld, men jeg tror ikke dette er utslagsgivende, av den grunn at alle 8 dekk ble avbalansert i fjor, og at vibrasjonene er av samme karakter uansett om jeg har vinterdekk eller sommerdekk på bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Skal også få avbalansert dekkene for sikkerhets skyld, men jeg tror ikke dette er utslagsgivende, av den grunn at alle 8 dekk ble avbalansert i fjor, og at vibrasjonene er av samme karakter uansett om jeg har vinterdekk eller sommerdekk på bilen. Har du sjekket at du ikke har mistet et lodd..?? Jeg hadde også sjekket for kast i skivene bak, bare for sikkerhetsskyld, og satt måleur på anleggsflaten der dekkene skrus fast, dette kan du gjøre selv hvis du kjenner noen mekanikere av noe slag, de fleste mekaniske verksteder har slikt utstyr..... da kan du ihvertfall eleiminere feil etterhvert... Før jeg hadde gått i gang å bytte foringer så hadde jeg i tilegg til avbalansering(spør når de sist kalibrerte avbalanseringsmaskinen) så hadde jeg fått sjekket hjulvinklene mine, litt feil her og litt der vil tilslutt gi feks vibrasjoner og unormal dekkslitasje. Lykke til.!.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted May 9, 2006 Author Share Posted May 9, 2006 Takker for gode forslag! Hjulvinkelen bør forøvrig være riktig, da bilen hadde 4-hjulskontroll for to uker siden, i forbindelse med utskiftning av en rekke vitale deler i forstillingen. Er dekkene i ubalanse, bør vel vibrasjoner også merkes ved kjøring i medbakke? Skal uansett sjekke alt som nevnes. Så et spørsmål til: Kan slitte motorfester skape vibrasjoner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 9, 2006 Share Posted May 9, 2006 Ja, sjekk om de er presset mye i sammen i forhold til nye, mine var minst 2 cm kortere enn de nye... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ToreBj Posted May 10, 2006 Share Posted May 10, 2006 Jeg fikk "Ny bil" etter at jeg skiftet motorfester. Noe å sjekke egentlig. De synker sammen og dette kan måles. Den nye er til venstre. Helt nedslitt så ligger motoren "på ramma" og det lager lyd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Alex Posted May 11, 2006 Share Posted May 11, 2006 Hei. Hjalp det på vibrasjonene/lyden i bilen å bytte motorfestene? Jeg sliter med det samme som du har beskrevet(tror jeg da) Jeg har en "during" i bilen. spes mellom 2100 og 2500 rpm når jeg ligger og kjører. Virker som det bare kommer når jeg gir gass og ikke ellers. Det fortoner seg som en svak during/luft i bilen(turbulens). Har 124 280 TE 24 v 93 mod. Hva kostet nye motorfester og hvor handlet du dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 Hei. Hjalp det på vibrasjonene/lyden i bilen å bytte motorfestene? Jeg sliter med det samme som du har beskrevet(tror jeg da) Jeg har en "during" i bilen. spes mellom 2100 og 2500 rpm når jeg ligger og kjører. Virker som det bare kommer når jeg gir gass og ikke ellers. Det høres ut for meg som du burde skifte motorfestene ja, når du gir gass så vrir motoren seg og den vil da klemme flatt det (høyre) festet tror jeg og det blir da nesten stål mot stål..... Når du får det ved vanlig kjøring i mellom 2100 og 2500 så er det sikker fordi at vibrasjonene går i frekvens med andre vitale deler i drivverket og dermed ekstra vibrasjon som forplanter deg.... Hva kostet nye motorfester og hvor handlet du dem? Motorfestene får du på mange forskjellige plasser...egentlig alle plasser unntatt BOS.... Ta å send en mail til disse og spør om pris: Hauk Motors, Auto trio, Meca, Mekonomen, Speed Autoteile etc, da bør du få en god pris, hos Hauk, Speed Autoteile og Auto Trio så får også klubbens medlemmer rabatt..... Det er vel et år siden jeg byttet festene mine, men jeg husker ikke hva jeg ga for dem desverre, men veiledende pris hos Mekonomen for din bil er 968 per stk inkl moms.. Lykke til.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ToreBj Posted May 12, 2006 Share Posted May 12, 2006 Jeg kjøpte mine på Autotrio i Oslo og mener at jeg ga ca 14-1500 med MBE rabatt. Om det hjalp? Jeg sier jo at jeg fikk "ny bil". Maler som en katt etterpå Skiftet også foringene på stabstaget slik at smellinga over dumper/ujevnheter ble borte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts