Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var i ferd med å oppgradere til litt dyrere bruksbil igjen, da sentralfyren fra 1970-tallet takket for seg. Har dermed fått redusert budsjettet med rundt 100.000 kroner, og er faktisk så jeg vurderer å realisere en gammel drøm for å ha som bruksbil i hvertfall frem til snøen kommer (og enten beholde, eller evt. selge igjen til våren).

Vi snakker altså SL R129. Mange av dem til salgs nå, og det har virkelig gjort en del med prisene. MEN:

Siden det ser ut til å være litt omtrentlig angivelse av årsmodell på mange av de 1990-1994 som finnes her i landet lurer jeg litt på hvordan jeg skal sjekke for å avgjøre om bilene er gamle nok til å ha de gode kabelmattene, og ikke de porøse som vel kom på MB generelt fra ca. 1992. Er det noen facelifter på disse bilene som kom samtidig som de byttet til "nye" kabler - ser blant annet at airbag-bilene går fra gammel, stor rattpute til det rattet som hang med helt inn mot 2000 en eller annen gang rundt 1991/92 (selv om noen nok har byttet ratt). Og mener en gang å ha sett at noen nyere SLer har digital kilometerteller, mens de fleste har den merkelige saken med litt avstand mellom tallene og separat hull i skiva for hvert tall. Skiftet det også ved de tidene - og samtidig med kablene?

Er klar over at feil i takmekanismen (evt. takstyringsreleet) er det man VIRKELIG skal være livredd for på disse, men det skader jo ikke å unngå de dårlige kabelmattene heller - i hvertfall så lenge mitt budsjett nok tillater en fin 300, men ikke så ille mye mer enn det. Og da foretrekker jeg heller en tidlig enn en litt senere en for å unngå mest mulig trøbbel...

MVH Tore

Posted

M104- og M119-motorene har vel dårlig kvalitet på ledningsnettet fra motorene kom frem til og med ca. 1996-97 såvidt jeg vet. M103 har ikke dette problemet, men det er jo en utrolig mye kjipere motor enn M104. Til 124 er ikke et nytt ledningnett så avskrekkende dyrt, til R129 er det vel enten samme pris eller tre ganger så dyrt.. :P

Posted

M104- og M119-motorene har vel dårlig kvalitet på ledningsnettet fra motorene kom frem til og med ca. 1996-97 såvidt jeg vet. M103 har ikke dette problemet, men det er jo en utrolig mye kjipere motor enn M104. Til 124 er ikke et nytt ledningnett så avskrekkende dyrt, til R129 er det vel enten samme pris eller tre ganger så dyrt.. :P

Ok, takk for oppklaring. Så det henger sammen med - bokstavelig talt - de nye motorene, ja. Da er man altså på trygg grunn om man kjøper 300 (ja, litt tam i den tunge bilen, men jeg har VELDIG gode erfaringer med motoren ellers fra mine gamle 300 E og 300 CE), men om man skal tillate seg å fråtse litt og gå for en 500 så får man sikkert et skifte der ett eller annet sted. For de lot vel ikke den få gå uforandret med gammeldags kvalitet på kabelmattene helt ut 129-modellens levetid?

MVH Tore

Posted

Nei, jeg vet ikke når det der ble ordnet opp i, men såvidt jeg vet er ikke M104 og M119 i 210-serien utsatt for dette problemet, så de må ha ordnet opp i det forholdsvis raskt.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...