Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei :)

På min relativt ny- innkjøpte 1983 mod. W123 300D får jeg

en slags during/ vibrasjon som forplanter seg i hele bilen når

jeg lar den dra litt tungt/ kjører på lavt turtall.

Bilen har en 4 trinns manuell girkasse.

lyden er der uansett gir, men forsvinner ved litt mer turtall/ når bilen

ikke trenger å dra så tungt.

Haddde en 1979 mod. 300D med manuell 5 trinns girkasse for noen år

siden, og også denne var litt slik.

Er det bare slik disse bilene er med manuell girkasse, eller kan slitne

motorfester og dårlig girkasseoppheng forårsake dette?

Byttet mellomaksellager for ca, 3 uker siden, så det er ikke dette

som er defekt.

har hatt W123`er med automat, og disse har aldri hatt dette symptomet.

Noen med gode tips og råd?

kjedelig at dette skal ødelegge kjøreopplevelsen litt, på en ellers super bil ;)

mvh. Michael

Posted

Dette er et kjent problem. Min 240D 3.0 med manuell gir durer også. Må opp i 65-70 km/t før jeg girer til 4. gir. Min far har en W123 300D som er enda verre. Min 240D 3.0 med automat durer ikke på denne måten i det hele tatt. Dette er fordi det ikke er mekanisk forbindelse mellom motor og drivverk i konverteren. Min teori er at det oppstår spesielle vibrasjoner fra den 5-sylindrede motoren som forplanter seg i drivverket. Jeg har lest at disse bilene originalt ble levert med en spesiell clutch som skal redusere denne støyen. Om de leverer denne clutchen lenger har jeg ikke undersøkt.

Posted

Må si meg enig i teorien din, Harald:)

240D'en jeg hadde var også manuell (taxi'en), men denne hadde ingen slike symptomer...

Ser at clutch er grisedyrt til disse bilene (jobber i mekonomen), og mistenker at tidligere eier har handlet cluchen på biltema da den ble byttet.

Har motor/ girkasse fra 240D'en enda (Lada niva prosjekt), så det er mulig jeg plukker av kassen og ser hvilken clutch som som står der.

Denne hadde som sagt ingen risting, men så er det jo også bare en 4 sylindret motor. Blir intresangt å se om problemet lar seg løse :)

Takk for hjelp/ info ;)

Syver: Harald tror jeg er på sporet av noe, siden hans og farens bil sliter med det samme :)

Mvh. Michael

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...